[Opgelost] macro's schrijven voor OpenOffice
[Opgelost] macro's schrijven voor OpenOffice
Hallo OpenOffice gebruikers,
In MS-Excel heb ik voor eigen gebruik diverse macro's geschreven in VBA. Gisteren heb ik OpenOffice ondekt en de versie OOo_3.1.0 gedownload. Sta versteld van deze mooie software. Graag zou ik dit willen gaan gebruiken maar dan wel met mijn de macro's. Indien nodig kan ik deze wel herschrijven maar weet niet of OpenOffice een vergelijkbare macrotaal ter beschikking heeft ofwel hoe ik dat het beste kan aanpakken. Kan iemand mij goede raad geven?
Willem
In MS-Excel heb ik voor eigen gebruik diverse macro's geschreven in VBA. Gisteren heb ik OpenOffice ondekt en de versie OOo_3.1.0 gedownload. Sta versteld van deze mooie software. Graag zou ik dit willen gaan gebruiken maar dan wel met mijn de macro's. Indien nodig kan ik deze wel herschrijven maar weet niet of OpenOffice een vergelijkbare macrotaal ter beschikking heeft ofwel hoe ik dat het beste kan aanpakken. Kan iemand mij goede raad geven?
Willem
Laatst gewijzigd door willem op ma jun 08, 2009 9:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: macro's schrijven voor OpenOffice
OOo heeft een eigen versie van BASIC, maar je kunt ook met Java aan de gang, je moet dan de UNO-interface gebruiken. In de documentatie duiken is het enige wat erop zit. Ik wens je daar veel geduld en sterkte bij.
Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost]. Je kunt ook het groene vinkje toevoegen.
Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost]. Je kunt ook het groene vinkje toevoegen.
Programmeren met OpenOfficeBasic
Om de OpenOfficeBasic te leren kennen neem ik een Macro op in een Calc werkblad.
De cursor staat op cel A1. Met de macro Test plaats ik de cijfers 1 t/m 6 in de cellen A1 t/m F1
Bij het bekijken van de opgeleverde programmacode blijkt dat in Ecxel voor deze acties 15 korte regels programmacode nodig zijn. In OpenOffice komen er maar liefst 57 programmaregels plus ook nog eens 17 REM regels aan te pas.
Ik krijg de indruk dat het programeren in Ooo-Basic veel lastiger en omslachtiger is dan met Excel-VBA. Hoe denken anderen daarover?
Groeten,
Willem
Om de OpenOfficeBasic te leren kennen neem ik een Macro op in een Calc werkblad.
De cursor staat op cel A1. Met de macro Test plaats ik de cijfers 1 t/m 6 in de cellen A1 t/m F1
Bij het bekijken van de opgeleverde programmacode blijkt dat in Ecxel voor deze acties 15 korte regels programmacode nodig zijn. In OpenOffice komen er maar liefst 57 programmaregels plus ook nog eens 17 REM regels aan te pas.
Ik krijg de indruk dat het programeren in Ooo-Basic veel lastiger en omslachtiger is dan met Excel-VBA. Hoe denken anderen daarover?
Groeten,
Willem
Ik heb wel eens wat met Delphi en OOo gedaan. Het lijkt me dat er voor OOo een geweldige overkill is met de API. Maar wat doe je eraan? Denk erom dat we hier gebruikers onder elkaar zijn.
Hallo Floris,
Dank voor de snelle reactie. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met die overkill?
Willem
Dank voor de snelle reactie. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met die overkill?
Willem
In Delphi moet je een stuk of tien regels code zetten bij elke keer dat je functies binnen OOo aan wil roepen om gewoon al de interface aan de praat te krijgen. Elke keer zo'n beetje dezelfde regels, geloof ik, ook nog. Ze hadden dus best in die interface één enkele opdracht kunnen opnemen die dat hele zooitje vervangt. Bij in Word met de macro-recorder opgenomen macro's krijg je trouwens ook wel een massa commentaar- en opdrachtregels, bijvoorbeeld bij vervangopdrachten, daar is het gigantisch, daar wordt elke optie die je in kunt stellen genoemd, ook als er geen waarde wordt toegekend, maar zo bont als OOo het maakt, dat heb ik nog niet eerder gezien. Hulde. 
De software van OpenOffice vind ik grandioos. Een geweldig gratis pakket waarin ook nog een mooi tekenprogramma. Maar helaas dat Ooo-Basic bevalt mij helemaal niet. Om het programmeren met een andere taal te proberen gaat me te ver, is me te moeilijk en vraagt te veel tijd. Voor mij de reden om het toch maar bij Excel en VBA te houden. Maar Ooo behoud ik er wel bij.
Dit Forum onderwerp beschouw ik nu maar als opgelost. Ik zal het afsluiten maar moet nog uitzoeken hoe dat moet.
Vriendelijke groet,
Willem
Dit Forum onderwerp beschouw ik nu maar als opgelost. Ik zal het afsluiten maar moet nog uitzoeken hoe dat moet.
Vriendelijke groet,
Willem
Afsluiten gebeurt hier niet, tenzij er een knallende ruzie ontstaat. De correcte werkwijze om aan te geven dat een topic opgelost is, is:
Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost].
Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost].
Re: [Opgelost] macro's schrijven voor OpenOffice
Er bestaat ook Go-OO van Novell waar VBA wel ondersteund zou zijn (in elk geval is dat de bedoeling).
Re: [Opgelost] macro's schrijven voor OpenOffice
Dag Leukerdt,
Bedankt voor de info
Groet, Willem
Bedankt voor de info
Groet, Willem