Beginnen met Base

Bespreek het databaseprogramma
Lucas

Beginnen met Base

Bericht door Lucas »

Hallo,

ben ik nieuw op dit forum, ik ben niet nieuw om te werken met OO Writer en Calc, kan werken MET een pc maar niet AAn een pc of programmeren.

Mijn vraag gaat over het volgende:
ik ga de "ringendienst" van een vereniging van Parkieten- en papegaaienkwekers overnemen. Dit houdt in dat er een ledenlijst wordt bijgehouden van ALLE reeds geweest en zijnde leden, of ze hun lidgeld betaald hebben, adres, telefoon,...
Dan kunnen die leden gesloten ringen bestellen die ze aan de pootje(s) van hun pas geboren jongen steken die niet verwijderd kunnen worden en hun stamnummer bevat oa (ook jaar, een volgnummer) en zo kan de kweek worden geregistreerd en bewezen.
Dit systeem wordt ook gebruikt bij hobbykwekers die kippen, duiven, eenden,..; enz houden.
Die bestellingen moeten ook stipt genoteerd worden zodat iedereen krijgt wat hij/zij besteld heeft en er geen foutjes in zitten, ook een eigendomsbewijs moet worden afgeprint met de kwekersgegevens en de ringengegevens van de bestelling, eventueel etiketten om op de enveloppen te kleven, de bestelling moet in het formaat van d fabrikant worden verstuurd,....

Het is nu zo dat de persoon die dit nu doet, een progje in MS Access heeft laten maken door zijn schoonpa, dat niet gebruikt of van kent maar de bestellingen en zo laat doen door die schoonpapa die alles zodanig ingewikkeld heeft gemaakt dat ik er niks van begrijp :D
ik ken niks van Access en ben eigenlijk ook een klein beetje tegen MS en hun prijzenpolitiek en wens mij niet een officiele of illegale versie van een Office aan te schaffen maar dit proberen over te zetten in OO-Base.

Is dit mogelijk? Hoe doe ik dat? Wie helpt mij met tips, hulp ter plaatse bij U of bij mij? raad geven?.... enz

meer info wil ik natuurlijk voorzien, mocht een of ander niet duidelijk zijn

groetjes, Luc
(8800)
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
RPG

Re: Beginnen met Base

Bericht door RPG »

Hallo

Gebruik het idee uit het andere programma voor zover dat mogelijk is.
Lees enkele boeken over database ontwerpen.
Gebruik de wizard voor het ontwerpen van formulieren en listboxes.
Activeer de wizard v0or listbox en meer besturingselementen
Probeer in de vereninging andere mensen aan te sporen of op te zoeken die het zelfde probleem hebben en die het ook met OpenOffice.org proberen te doen.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Lucas

Bericht door Lucas »

wat is een "listbox"?

en neen, er gaan geen mensen binnen de vereniging zijn die dit kennen, er is maar één persoon per nationale bond die dit voor zich neemt en andere bonden hebben veelal een eigen of ander systeem van bestellen
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik vrees dan dat je zelf de database moet maken. In de bibliotheek zijn vast boeken over OpenOffice.org te vinden om te bestuderen.
Ook het bestuderen van de help file kan verstandig zijn. Listbox is de Engelse naam voor keuzelijst.

Voor SQL wat de basis is voor OOo-base kunt je elk boek lezen wat gaat over SQL.

Romke
Lucas

Bericht door Lucas »

SQL? programmeertaal voor Base?

kan je de gegevens uit dat access-bestand overplaatsen naar base?
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Aan alle formulieren ligt een SQL opdracht ten grondslag.

Als je over een Acces engine beschikt schijnt het mogelijk te om het te kopieren naar een andere engine binnen OOo-base

Romke
Lucas

Bericht door Lucas »

op het gevaar domme dingen te zeggen en te veel te "zagen".... wat is een engine en hoe ga ik die tabel of de gegevens er in stap-voor-stap en op dummy-nivo dat kunnen doen?
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Engine is het woord dat gebruikt wordt voor het databse programma. Je kunt ook zeggen het Access programma. Maar om voor mij onduidelijke redenen wordt het woord engine gebruikt. Overigens denk ik dat een computer vroeger echt een machine was en niet handzaam en klein. Ik heb vroeger in 1969 een computer gezien in een ruimte wat een zaal besloeg en ik denk dat de zelfde capaciteit nu in een oud telefoontje zit.

Engine is het Engelse woord voor machine.

Het feit dat ik geen stap voor stap handleiding geeft ligt domweg in het feit dat ik dat niet kan. Ik heb na eindeloos zoeken iets voor me zelf op gezet. En als mensen duidelijk vragen hebben die ik kan beantwoorden doe ik dat. Als mensen niet zelf iets proberen kan ik nauwelijks iets vertellen.

Het blijft belangrijk om de help files van OOo te bestuderen dit is om OOo te begrijpen. Daarnaast moet de algemene kennis over het gewenste onderwerp bestudeert worden. In jouw geval is dat database ontwerp en dat je de database ontorpen heb hoe kan ik de gevens uit de database krijgen daarvoor is SQL.

SQL wordt overigens gebruikt voor het maken van de tabellen als voor het bewerken van de tabellen.

Romke
Lucas

Bericht door Lucas »

bedankt Romke, ik werp mij op de Helpfunctie van OO en zie eens rond voor boeken of zo,
misschien zitten er hier wel mensen van uit de streek rond Roeselare die ter plaatse kunnen helpen, mss niet
het is alleen een heel werk om 2500 of meer records in te tikken manueel, ik had ze gewoon willen overzetten van access naar base in één trek om nagels, vingers, fouten en tijd te besparen.

grtz, Luc
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Kun je niet vragen of de houders van de Acces database de bestanden willen kunnen exporteren naar een CSV bestand. Dat scheelt veel intyp werk.

Is het mogelijk dat je de database opstuurt zo dat ik kan proberen of ik het kan omzetten met linux naar een OOo base bestand?

Ik durf niet te beloven of ik zal slagen.

Romke
simon

Bericht door simon »

als nederlandse handleiding voor base kun je ook gebruik maken van de handleidingen ms acces. Deze zijn gewoon te vinden op het internet.
In deze handleidingen vind je vaak een goede uitleg hoe je een data base moet opzetten.
OpenOffice 3.0.0 op macos 10.4
eremmel

Bericht door eremmel »

Lucas,

Je zou kunnen overwegen om de access database (dit zijn gewone bestanden en vrij van rechten) van die schoonpa te gebruiken en daar dan zelf iets op te bouwen.

Ik wil je niet teleur stellen, maar het gaat hier om een stukje cruciale administratie, dus als je iets anders kunt hergebruiken (eventueel van andere bonden) zou ik dat zeker eerst doen, zelfs als dat zou betekenen dat je e.e.a. in de toekomst anders moet doen.

Uit de vragen die je stelt vermoed ik dat je een heel steile leercurve door moet; het valt niet mee om te veranderen van PC gebruiker naar PC-programmeur door zelfstudie etc. Wil je een applicatie maken in Base dan moet je ook voldoende getraind zijn. Het leren van e.e.a. moet niet als resultaat je doel-applicatie hebben, omdat het erg waarschijnlijk is dat je in het begin onhandige keuzes maakt.

Je vind het schoonpa software pakket veel te ingewikkeld, maar in hoeverre heb je geprobeerd hem te interviewen en de verschillende procedures in kaart te brengen (stap voor stap, met screenshots (schermafdrukken in NL?).

Ik hoop dat je met deze overwegingen verder komt en tot een goed invulling van je vrijwilligers werk kunt komen.

Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie