Uitlijnen op raster

Bespreek het tekenprogramma
Kees2

Uitlijnen op raster

Bericht door Kees2 »

Ik heb in Draw het raster ingeschakeld via Beeld _ Raster - Raster weergeven.
Ik heb in Extra - Opties - OpenOffice Draw - Raster - Vangen aan Raster aangevinkt,
alsmede resolutie H en V 0,5 cm en Onderverdeling H en V 10 spaties. Alle andere hokjes niet aangevinkt.
Ik selecteer het tekengereedschap LIJN en teken een lijn.
Ik zie helemaal niets met die lijn dat die naar een rasterpunt wil springen.
Als ik het Wiki document https://wiki.openoffice.org/w/images/a/aa/AOO41GS7.pdf op blz 12 (Chapter 6 Getting Started with Draw
) erop nalees dan moet dat uitlijnen op raster wel kunnen gebeuren.
Heeft iemand misschien een voorbeeld?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG

Re: Uitlijnen op raster

Bericht door RPG »

Ik heb het uitlijnen op raster met LibreOffice uitgeprobeerd en daar werkt het wel maar elk lijn van een vierkant moet apart geplaatst worden. Ik zou de extensie MMove gebruiken zoals ik in een andere draad beschreef.

Onderstaand is de handleiding voor LibreOffice
https://nextcloud.documentfoundation.or ... 2ZzwNgPrZX

Voor ApacheOffice
https://wiki.openoffice.org/wiki/Docume ... Draw_Guide

De informatie voorziening van ApacheOffice en LibreOffice is droevig. Het wordt beter voor LibreOffice, dat zie ik zeker in de helpfile. Het is zo dat ik voor bepaalde onderdelen de informatie bij Microsoft soms zoek.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Re: Uitlijnen op raster of vangen aan raster

Bericht door RPG »

Ik heb nog even geoefend op het vangen en ik merk dat vangen aan het raster goed werkt maar het is ook afhankelijk in welke omstandigheid het toegepast wordt.

Wanneer ik een lijn ga tekenen dan wordt eerst het begin punt gevangen aan het raster en daarna het eindpunt. Voor twee dimensionale vormen zoals vierkanten en cirkels werkt het min of meer op de zelfde manier.

Als ik een vierkant heb wat niet een maat heeft zodat alle lijnen precies op een raster dan wordt steeds die raster punten gepakt die passend zijn maar dit is wel verwarrend want er zijn vier lijnen waaruit gekozen kan worden. Het is belangrijk om goed te definiëren wat gewenst wordt. Ik zou kiezen voor eerst plaatsen van waar wil ik het object hebben en daarna op grootte maken.

Vangen aan raster
Vangen aan raster is niet alleen afhankelijk van de instellingen die gedaan kunnen worden onder menu -->Extra -->Opties maar het moet ook ingeschakeld worden met de optie ¨Vangen aan raster" wat een knop is op een toolbar.

Ik heb niet zoveel ervaring met het maken van tekeningen in dit programma. Ik denk dat je wat moet aangegeven wat je probeert te bereiken want tot dusver is het zo dat je echt tot in detail de helpfile moet lezen aangezien de vragen daarover gaan. Door oefening en wat ik beschrijf maar ook anderen merk dat je niet alleen een geheel object moet benaderen maar van een lijn moet je naar de beginpunten en eindpunten kijken.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Plaats reactie