Formule voor het al dan niet aanmaken van lege cellen

Bespreek het rekenblad
GerardX

Formule voor het al dan niet aanmaken van lege cellen

Bericht door GerardX »

Ik kon het nergens vinden, dus dan maar hier.
Ik wil in een cel (D6) het resultaat van het verschil tussen D4 en D5, maar wanneer er geen verschil is, dat die cel leeg blijft.
Het moet dus een formule worden in de geest van:
ALS D4 en D5 verschillen vul DAN het resultaat in, maar ALS ze niet verschillen, laat de cel dan leeg.
Het kan waarschijnlijk nog eenvoudiger:
ALS D4 en D5 verschillen vul DAN het resultaat in.

Motief:
Ik kan natuurlijk =(D4<>D5) gebruiken, maar dan verschijnt een nul als uitkomst en met =(D4<>D5)""
komt het ook niet goed. :(
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
Alex

Re: Formule voor het al dan niet aanmaken van lege cellen

Bericht door Alex »

Maak de cel op als getal met als opmaakcode #
AOO 4.1.15 & LO 24.8.4 op Windows 10
GerardX

Bericht door GerardX »

Alex schreef: di sep 17, 2024 4:43 pm Maak de cel op als getal met als opmaakcode #
Alle cellen hebben een getalswaarde. Ik weet alleen de formule niet, die de getalswaarden in 2 cellen kan vergelijken en indien ze verschillen de uitkomst in een 3e cel presenteert en indien ze niet verschillen, die cel leeg laat.
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
Alex

Bericht door Alex »

Die formule staat al in je eerste bericht. De haakjes mag je ook weglaten. =D4-D5 of =ABS(D4-D5) kan ook.
De opmaak pas je toe op de cel met de formule.
AOO 4.1.15 & LO 24.8.4 op Windows 10
GerardX

Bericht door GerardX »

Alex schreef: di sep 17, 2024 4:59 pm Die formule staat al in je eerste bericht. De haakjes mag je ook weglaten. =D4-D5
Dat lijkt me toch niet. Immers, met "<>" wordt eerst gekeken of D4 aan elkaar gelijk zijn en pas daarna kan op basis van de uitkomst besloten worden om al dan niet de uitkomst te tonen. De formule zonder haakjes en zonder <> trekt simpel de waarde van D5 van de waarde van D4 af en plaatst het resultaat in de betreffende cel. maar hij vergelijkt de waarde van D4 niet met de waarde van D5 om UITSLUITEND het verschil in de betreffende cel te plaatsen ALS er verschil is. Wanneer er GEEN verschil is, blijft de cel dus leeg en wordt er ook geen nul geplaatst.
of =ABS(D4-D5) kan ook.
ABS staat voor een getal vanaf nul. Dit voegt dus niets toe. Ik denk dat je ergens een klok hebt horen luiden maar geen flauw idee hebt van waar de klepel hangt.
floris v

Bericht door floris v »

GerardX schreef: di sep 17, 2024 8:51 am het resultaat van het verschil tussen D4 en D5
Dat is wat vaag. Wil je het verschil (dat kan best de absolute waarde van het verschil zijn) laten zien of de uitkomst van het sommetje D4-D5?
Een eenvoudige oplossing voor het tweede geval lijkt me te zijn: =ALS(D4=D5;"";D4-D5)
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie