Hoe kan ik rekenen in Base.
Ik heb een database aangemaakt met een veld Aantal.
Ik wil in een datum-invulveld van een formulier de begindatum opgeven en in een ander datum-invulveld de einddatum opgeven.
Het verschil van beide data omzetten in de aantal dagen en deze vermenigvuldigen met een prijs, om deze weer te vermenigvuldigen met het Aantal uit de database, waarmee de prijs berekend wordt.
Ik krijg het überhaupt niet voor elkaar om een simpele berekening te maken met één van de database numerieke velden.
Momenteel gebruik ik MS-Acces, maar ik wil daar om de gebruikelijke redenen vanaf.
De database is verder uitgebreid met n.a.w. gegevens van de klanten en andere specificaties.
Rekenen in Base
Rekenen in Base
OpenOffice 3.1 op Windows XP
Re: Rekenen in Base
Hallo
Je formuleert je vraag zo algemeen dat ik er geen antwoord op kan geven. Ik neem aan dat je wat Engels kunt en dan staan er op de Engelstalige forum veel voorbeelden.
Als je zoekt op de beide sites in de base forums en dan speciaal zoekt naar de auteur Sliderule dan vind je daar veel voorbeelden die ook waarschijnlijk wel begrijpbaar zijn voor mensen die die taal minder beheersen.
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... t=datediff
Misschien dat dit nog helpt
Romke
Je formuleert je vraag zo algemeen dat ik er geen antwoord op kan geven. Ik neem aan dat je wat Engels kunt en dan staan er op de Engelstalige forum veel voorbeelden.
Als je zoekt op de beide sites in de base forums en dan speciaal zoekt naar de auteur Sliderule dan vind je daar veel voorbeelden die ook waarschijnlijk wel begrijpbaar zijn voor mensen die die taal minder beheersen.
Misschien dat dit nog helpt
Code: Selecteer alles
select "Aantal1" * "Aantal2" as "Twee Aantallen" from "Tabel aantallen"LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Hallo,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal proberen wat duidelijker te zijn en een voorbeeld geven zoals het nu werkt met MS-Access.
Ik wil gegevens uit de database ophalen en op een formulier plaatsen.
Dit zijn naam en adres gegevens van klanten, met het aantal katten.
Met een formulierfilter kan ik de desbetreffende klant selecteren.
Op het formulier vul ik de begindatum in en de einddatum.
Ik wil dan dat het formulier de aantal dagen uitrekend.
Op het formulier heb ik een numeriek veld staan met een vaste dagprijs.
Vervolgens wil ik in het numerieke veld totaalprijs, de totaalprijs uitrekenen,
waarbij dan de aantal dagen vermenigvuldigd wordt met de aantal katten (uit de database dus)
en vermenigvuldid wordt met de dagprijs, zoiets als:
totaalprijs = aantal_dagen x aantal_katten x dagprijs
Ik denk dat als ik eenmaal weet hoe in een formulier het ene veld met het andere veld kan worden vermenigvuldigd of opgeteld of welke andere
rekenkundige bewerking dan ook, gedaan kan worden, dat ik dan een heel eind kom.
Het lukt me gewoon niet om maar iets te berekenen. Misschien wel erg basic maar toch, het ontbreekt me dus aan kennis van Base.
In de door mij gedownloade handleiding kan ik dit niet terug vinden.
Ik vraag me op dit moment af, kan het wel wat ik wil en zoals het met MS-Access wel werkt?!?
In ieder geval als iemand mij op weg kan helpen, bij voorbaat mijn harteljke dank.
Bedankt voor je reactie.
Ik zal proberen wat duidelijker te zijn en een voorbeeld geven zoals het nu werkt met MS-Access.
Ik wil gegevens uit de database ophalen en op een formulier plaatsen.
Dit zijn naam en adres gegevens van klanten, met het aantal katten.
Met een formulierfilter kan ik de desbetreffende klant selecteren.
Op het formulier vul ik de begindatum in en de einddatum.
Ik wil dan dat het formulier de aantal dagen uitrekend.
Op het formulier heb ik een numeriek veld staan met een vaste dagprijs.
Vervolgens wil ik in het numerieke veld totaalprijs, de totaalprijs uitrekenen,
waarbij dan de aantal dagen vermenigvuldigd wordt met de aantal katten (uit de database dus)
en vermenigvuldid wordt met de dagprijs, zoiets als:
totaalprijs = aantal_dagen x aantal_katten x dagprijs
Ik denk dat als ik eenmaal weet hoe in een formulier het ene veld met het andere veld kan worden vermenigvuldigd of opgeteld of welke andere
rekenkundige bewerking dan ook, gedaan kan worden, dat ik dan een heel eind kom.
Het lukt me gewoon niet om maar iets te berekenen. Misschien wel erg basic maar toch, het ontbreekt me dus aan kennis van Base.
In de door mij gedownloade handleiding kan ik dit niet terug vinden.
Ik vraag me op dit moment af, kan het wel wat ik wil en zoals het met MS-Access wel werkt?!?
In ieder geval als iemand mij op weg kan helpen, bij voorbaat mijn harteljke dank.
Hallo
Nu is de vraag wat duidelijker geworden maar het betekent nog niet dat je een antwoord krijgt. Gezien het feit dat je vanuit Access komt en ik dat bijna niet ken is de comunicatie wat moeilijk.
Een formulier zoals je dat in de form navigator ziet is er enkel en alleen maar voor het weergeven van waarden. De basis van de getoonde waarden is een tabel of een query. Indien het een query is kan deze in het formulier gemaakt zijn maar ook in de query designer en dan door meerdere formulieren te gebruiken.
Voor moeilijker zaken zoals waar je nu mee bezig bent denk is het beter om eerst in de query designer de gegevens te selecteren en berekenen en dan pas het formulier maken.
Ik weet dat het een moeilijk idee is om hier aan te wennen. Ook deze vraag komt herhaaldelijk terug op de engelse forums.
Tot nu toe bent ik streng en duidt op de moeilijkheden. Er zijn met een database ook wel voordelen. Als je in een spreadsheet 1000 regels hebt dan moet de berekening 1000 keer ingevuld worden. Het kan gebeuren dat er een enkele keer iets fout gaat. Bij een database maakt het niet uit hoe veel regels er zijn, de berekening hoeft maar 1 keer ingevuld te worden en wordt dan op alle records toegepast.
Geef een klein voorbeeld van wat je niet kunt berekenen met de veld en tabel namen : Het liefst een query in tekst .
De overgang van MSO naar OpenOffice.org is vaak niet gemakkelijk. Ik raad vaak aan om het een tijd door elkaar te gebruiken.
Romke
Nu is de vraag wat duidelijker geworden maar het betekent nog niet dat je een antwoord krijgt. Gezien het feit dat je vanuit Access komt en ik dat bijna niet ken is de comunicatie wat moeilijk.
Een formulier zoals je dat in de form navigator ziet is er enkel en alleen maar voor het weergeven van waarden. De basis van de getoonde waarden is een tabel of een query. Indien het een query is kan deze in het formulier gemaakt zijn maar ook in de query designer en dan door meerdere formulieren te gebruiken.
Voor moeilijker zaken zoals waar je nu mee bezig bent denk is het beter om eerst in de query designer de gegevens te selecteren en berekenen en dan pas het formulier maken.
Dat kan niet Het is een verkeerde veronderstelling dat een database werkt op een manier zoals een spreadsheet. Je zult eerst in een query de afzonderlijk gegevens moeten bereken: record voor record. Hiervoor moet je één keer de formule opgeven en de database het werk laten doen. Daarna in een andere query de totalen zoals je die wilt hebben onder de opsomming van een rekening. In het formulier zien ze elkaar niet. Deze manier van denken en rekenen vergt enige gewenning.Ik denk dat als ik eenmaal weet hoe in een formulier het ene veld met het andere veld kan worden vermenigvuldigd of opgeteld of welke andere
Ik weet dat het een moeilijk idee is om hier aan te wennen. Ook deze vraag komt herhaaldelijk terug op de engelse forums.
Tot nu toe bent ik streng en duidt op de moeilijkheden. Er zijn met een database ook wel voordelen. Als je in een spreadsheet 1000 regels hebt dan moet de berekening 1000 keer ingevuld worden. Het kan gebeuren dat er een enkele keer iets fout gaat. Bij een database maakt het niet uit hoe veel regels er zijn, de berekening hoeft maar 1 keer ingevuld te worden en wordt dan op alle records toegepast.
Geef een klein voorbeeld van wat je niet kunt berekenen met de veld en tabel namen : Het liefst een query in tekst .
De overgang van MSO naar OpenOffice.org is vaak niet gemakkelijk. Ik raad vaak aan om het een tijd door elkaar te gebruiken.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Hallo Romke,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ook jouw antwoord is duidelijk, Base kan niet rekenen in formulieren.
Ik ben door vanuit MSO te denken op een verkeerde manier bezig geweest.
Met MSO kan dit namelijk wel.
Toch heb je mij op weg geholpen, ik denk dat de oplossing ligt in het eerst opslaan in een aparte tabel van de datum in en datum uit met klantnummer.
Vervolgens met een query deze weer oproepen.
Voor alsnog bedankt.
Bedankt voor je snelle reactie.
Ook jouw antwoord is duidelijk, Base kan niet rekenen in formulieren.
Ik ben door vanuit MSO te denken op een verkeerde manier bezig geweest.
Met MSO kan dit namelijk wel.
Toch heb je mij op weg geholpen, ik denk dat de oplossing ligt in het eerst opslaan in een aparte tabel van de datum in en datum uit met klantnummer.
Vervolgens met een query deze weer oproepen.
Voor alsnog bedankt.