Jan naar jan

Bespreek het rekenblad
Sietse64
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 29, 2022 7:39 pm

Jan naar jan

Bericht door Sietse64 »

Ik gebruik Calc voor een lijst met mensen die mee deden aan een activiteit .
Maar telkens als Jan in typ word dat automatisch veranderd in jan .
Kan het ook niet veranderen .. moet er dan een spatie voor zetten .
Alleen via de keuzelijst kan ik Jan van maken .. zonder spatie

Ik zoek er al een half jaar naar ..
Zal vast heel eenvoudig zijn !
OpenOffice 4.1. Windows 10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Jan naar jan

Bericht door RPG »

Het veranderen van Jan naar jan heeft te maken met autoinvoer. In dit speciale geval heeft het te maken dat jan een erkende afkorting is van de maand Januarie. Wanneer je de cel met jan naar rechts krijg je een mooi rijtje met maanden van drie letters. Naar links trekken kan. Naar boven en beneden kan ook. Kijk maar eens wat er gebeurd.

Je kunt het eenvoudig in en uit schakelen met:
menu --> Extra --> Celinhoud --> Autoinvoer.

Als je al een mooi rijtje namen heb kun je er ook gebruik van maken door de Control+D toets te gebruiken. Er komt een lijstje met de gebruikte namen waar je uit kunt kiezen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Jan naar jan

Bericht door eremmel »

Als je iets intypt in Calc, Writer, maar ook MS Word of MS Excel en je ziet dat het automatisch gecorrigeerd wordt kun je direct na de verandering de Ctrl-Z toetscombinatie gebruiken. Dan wordt de autocorrectie ongedaan gemaakt.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Sietse64
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 29, 2022 7:39 pm

Re: Jan naar jan

Bericht door Sietse64 »

RPG schreef: ma aug 29, 2022 10:50 pm Het veranderen van Jan naar jan heeft te maken met autoinvoer. In dit speciale geval heeft het te maken dat jan een erkende afkorting is van de maand Januarie. Wanneer je de cel met jan naar rechts krijg je een mooi rijtje met maanden van drie letters. Naar links trekken kan. Naar boven en beneden kan ook. Kijk maar eens wat er gebeurd.

Je kunt het eenvoudig in en uit schakelen met:
menu --> Extra --> Celinhoud --> Autoinvoer.

Als je al een mooi rijtje namen heb kun je er ook gebruik van maken door de Control+D toets te gebruiken. Er komt een lijstje met de gebruikte namen waar je uit kunt kiezen.
Dat was was hem ...en dat is weer zo iets als .. dat had ik ook zelf kunnen vinden .
Ben er blij mee ! Want moet er steeds op letten .
Die lijst kopieer ik naar onze pagina en dan staat Jan er als jan maar rest wel met hooft letter !
Complete logs maak ik in Calc .. eerst in Exel .
Maar kan nu prima af met open office .
OpenOffice 4.1. Windows 10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Jan naar jan

Bericht door RPG »

Misschien moet je eens gaan onderzoeken wat je kunt doen met geldigheid.
menu --> Gegevens --> Geldigheid
Voor het gebruiken van Geldigheid selecteer je eerst een gebied en daarna pas de werking. Feitelijk werkt het bijna altijd zo. De werking wordt meestal toegepast op het geselecteerd gebied. Als er niets geselecteerd is dan kan het toegepast worden op het gehele document maar soms gebeurd er ook niets. In calc is er bijna altijd minimaal een enkele cel geselecteerd.

Geldigheid kun je koppelen aan een lijstje met namen die staan op een ander tabblad.

Het geheel van autoinput biedt ook wel wat mogelijkheden maar je moet er het nut ook van inzien. Als je de twee onderstaande links leest kun je ook lezen dat ik zelf ook wel wat moeite gehad heb om het te accepteren. Door de uitgebreide beschrijving heb ik het zelf ook beter begrepen.

Autoinvoer of Autoinput
[Opgelost]Leren omgaan met autoinvoer.

Eremmel beschreef feitelijk ook een gemakkelijke oplossing door gebruik te maken van Ctrl-Z.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie