[Opgelost] Voorwaardelijke opmaak

Bespreek het rekenblad
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

[Opgelost] Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RbbBrts »

Ik wil 3 kleuren gebruiken in een cel.
Als ik een "x" type in de cel dan moet de cel groen worden.
Als er geen "x" in de cel staat dan moet de cel rood worden.
Als ik een 3 type in de cel dan moet de cel oranje worden.

Ik wil dus 3 voorwaarden.

Kan dit? Of... kun je max 2 kleuren krijgen.
Laatst gewijzigd door RPG op di jun 06, 2023 6:23 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links naar afbeeldingen verwijderd aangezien ze verlopen waren.
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RPG »

Ik ben bijna niet bekend met voorwaardelijke opmaak aangezien de programmeer moeilijkheden sterk vergroot worden. In jouw beschrijving is er nog een andere moeilijkheid waarschijnlijk gebruik je ook nog tekst en cijfers door elkaar heen. Voor ons mag een 3 als getal en als cijfer de zelfde betekenis hebben maar calc zien het vaak als twee verschillende zaken. Wanneer je ook nog lege cellen gebruik is er nog iets wat het moeilijker maakt. Soms staat er in een cel in het geheel niets dan wordt het vaak als een NULL waarde aageduid. Niet het getal nul(0). Soms staat er voor ons als mensen niets in een cel maar het is wel een lege string. Dat geeft ook allerlei problemen

Om enige ervaring te krijgen met voorwaardelijk opmaak is het misschien beter om te beginnen met drie getallen 1, 2 en 3. Met een klein voorbeeld kun je dan de vraag oplossen of er meer dan twee mogelijkheden zijn. Wanner het lukt om dan de gewenste kleuren te krijgen is het misschien mogelijk om het geheel uit breiden naar een letter.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:Ik ben bijna niet bekend met voorwaardelijke opmaak aangezien de programmeer moeilijkheden sterk vergroot worden. In jouw beschrijving is er nog een andere moeilijkheid waarschijnlijk gebruik je ook nog tekst en cijfers door elkaar heen. Voor ons mag een 3 als getal en als cijfer de zelfde betekenis hebben maar calc zien het vaak als twee verschillende zaken. Wanneer je ook nog lege cellen gebruik is er nog iets wat het moeilijker maakt. Soms staat er in een cel in het geheel niets dan wordt het vaak als een NULL waarde aageduid. Niet het getal nul(0). Soms staat er voor ons als mensen niets in een cel maar het is wel een lege string. Dat geeft ook allerlei problemen

Om enige ervaring te krijgen met voorwaardelijk opmaak is het misschien beter om te beginnen met drie getallen 1, 2 en 3. Met een klein voorbeeld kun je dan de vraag oplossen of er meer dan twee mogelijkheden zijn. Wanner het lukt om dan de gewenste kleuren te krijgen is het misschien mogelijk om het geheel uit breiden naar een letter.
Ja, dan werkt het wel. Toch weer een stapje verder. Bedankt

Nu even uitvogelen of het ook gaat werken met een lege cel.
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RPG »

Voor het oplossen van een probleem is het definiëren van de oplossing vaak een eerste stap om iets te bereiken. Zoals het nu opgeschreven is lijkt het mij niet mogelijk dat aan de voorwaarden voldaan kan worden.

De vraag
Als ik een "x" type in de cel dan moet de cel groen worden.
Als er geen "x" in de cel staat dan moet de cel rood worden.
Als ik een 3 type in de cel dan moet de cel oranje worden.

Kan naar mijn idee beter op een andere manier opgeschreven worden.
Als de cel een x bevat dan groen
Als de cel een 3 bevat dan oranje
In alle andere gevallen rood

Het kan nog steeds beter opgeschreven worden maar je moet ook met andere zaken rekening houden grote letter X en kleine letter X en ook tussen nog andere zaken zoals spaties.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: Voorwaardelijke opmaak

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:Voor het oplossen van een probleem is het definiëren van de oplossing vaak een eerste stap om iets te bereiken. Zoals het nu opgeschreven is lijkt het mij niet mogelijk dat aan de voorwaarden voldaan kan worden.

De vraag
Als ik een "x" type in de cel dan moet de cel groen worden.
Als er geen "x" in de cel staat dan moet de cel rood worden.
Als ik een 3 type in de cel dan moet de cel oranje worden.

Kan naar mijn idee beter op een andere manier opgeschreven worden.
Als de cel een x bevat dan groen
Als de cel een 3 bevat dan oranje
In alle andere gevallen rood

Het kan nog steeds beter opgeschreven worden maar je moet ook met andere zaken rekening houden grote letter X en kleine letter X en ook tussen nog andere zaken zoals spaties.
SUPER! Het is nu naar mijn wens. De basiskleur van de cel is rood, daarna 2 voorwaarden toegevoegd (x en 3).

Dank voor het meedenken.
OpenOffice 3.1 op Windows
Plaats reactie