Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bespreek het rekenblad
rud
Berichten: 2
Lid geworden op: do jan 13, 2022 12:03 pm

Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bericht door rud »

Hallo, ik maak een rekenblad met Calc waarin hoofdzakelijk uren ingevuld worden.
Het is niet zo praktisch als je iedere keer de ":" er tussen moet plaatsen.
Voorbeeld in een veld 16:30 invullen met alleen de cijfers 1630
Zou dit kunnen?
Apache OpenOffice 4.1.11
Windows 10 Pro 64bit
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bericht door RPG »

Ik denk dat je vast wel kunt besparen op het intypen van een letter maar het zal je veel moeite kosten om daarna nog wat nuttigs te doen met de ingevoerde gegevens. Het zou best kunnen dat bij het gebruik van een patroonveld in een database je de letter kunt overslaan maar heb daar geen ervaring bij voor het gevraagde.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bericht door eremmel »

Ha Rud, dat kan best, maar je moet er dan niet mee gaan rekenen. Als je naast dat invoerveld een echte tijd kolom maakt, kun je met die waarden rekenen.
Een datum/tijd is niets anders dan een ander getal in Calc/Excel. Het bestaat uit een getal bv: 44574.72 de cijfer 44574 geven het dag-nummer aan en .72 het deel van de dag. Dus 1 uur is =1/24, 1 minute is =1/24/60 etc.

Dus als je in A1 bv 1630 invult, dan kun je in veld B1 de formule plaatsen:
=(INT(A1/100)*60+MOD(A1,100))/24/60
Deze maakt er dan een werkbare tijd van (misschien nog wel even de representatie naar tijd aanpassen (type Ctrl-1 in als B1 geselecteerd is.)
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
rud
Berichten: 2
Lid geworden op: do jan 13, 2022 12:03 pm

Re: Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bericht door rud »

ik bedoel echt alleen de cijfers intoetsen, dus voor 16:30 de cijfers(getal) 1630 typen in het veld.
Het kon zijn dat er hiervoor een invoer-masker bestaat.
Als je dit in een standaard datum/tijd-veld invult, dan geeft het als resultaat 39120 uren (1630 dagen), dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik gebruik regelmatig MS-Access en hiermee kan dit perfect.
Het rekenblad dat ik maak in Calc is niet voor mezelf, en die persoon moet OpenOffice Calc gebruiken; het dient om om een weekplanning te maken voor personeel.
Met de genoemde formule (gewijzigd in =(GEHEEL(A1/100)*60+REST(A1;100))/24/60) zou het wel werken.
Ik zal dit best maar laten en het deelteken behouden, om fouten te vermijden.
Toch bedankt voor het meedenken.
Apache OpenOffice 4.1.11
Windows 10 Pro 64bit
bartm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 20, 2022 1:32 pm

Re: Hoe uren:minuten (UU:MM) invullen met alleen cijfers ?

Bericht door bartm »

Hey Rud,

Weet niet zeker of dit is wat je zoekt, maar je kan altijd bij rechtermuisknop op de cel doen en dan celeigenschappen. Dan naar getallen, gebruikergedefinieerd, en dan bij opmaakcode 00:## invullen. Voorbeeld in bijlage. Kan je er ook niet mee rekenen maar heb je wel direct in het vakje de weergave die je wilt.
Bijlagen
antwoord1 forum.jpg
Open Office 4.1.6
Plaats reactie