hyperlink werkt niet :-(

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
keith6

hyperlink werkt niet :-(

Bericht door keith6 »

hallo, ik werk al jaren met OO [Openoffice] tót... ik er achter kwam dat hyperlinks gewoon helemaal niet werken in OO (het hyperlink invulscherm van OO valt ook vie eh knap tegen in vergelijking met die van MO [microsoft office])

goed, om te checken of het aan de pc ligt nog even een installatie Office 2000 gedaan, daar werkt het gewoon wel, in OO dus helemaal niet, ook niet als de hyperlink in MO is gemaakt...

hoe kan dat nou weer?

mvg.,

k.
Open-office 4.1.1
RPG

Re: hyperlink werkt niet :-(

Bericht door RPG »

Hallo

Zou het mogelijk zijn om het probleem iets meer toe te lichten. Het is mij volkomen onduidelijk wat je doet en wat je wilt bereiken.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
floris v

Bericht door floris v »

Het is inderdaad beter nauwkeurig aan te geven wat er niet werkt dan alleen maar te zeggen dat het niet werkt. Kan je geen link invoegen of gebeurt er niks als je erop klikt? Dat soort dingen. Bedenk dat je, als ik het goed heb (zit nu op mijn tablet) Ctrl ingedrukt moet houden terwijl de link aanklikt.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
keith6

Bericht door keith6 »

eh, kom nou zeg, ik mag toch aannemen dat de gemiddelde OO gebruiker wel weet wat een hyperlink is??? :knock:

daarmee kun je naar een andere cel of andere pagina in hetzelfde of een ander bestand (door)klikken!! da's handig voor als je op het werkblad niet al teveel info bij elkaar wilt plaatsen Bijbehorende info zet je dan met een knop op werkblad(/sheet) 1 of 2 of 3 enz

maar alleen al dat verwijzen naar een cel in een ander werkblad van hetzelfde! bestand is een CRIME in OO terwijl dat in MO een fluitje van een cent is...

laat staan dat als er al iets van een link is ontstaan, OO hier alleen maar de bestandsnaam in een cel laat zien maar niet in dat bestand terechtkomt en da's dan dat...

(en voor de wijsneusjes onder ons ja!, ik werk met een voldoende verse installatie van XP en windows 7 (dualboot) en OO :super:, daar ligt het i.i.g. niet aan)

btw, er zou ook nog iets als een ontwerpmodus meespelen?

mvg,

k.
Open-office 4.1.1
floris v

Bericht door floris v »

We vragen alleen maar een duidelijke omschrijving van je probleem en dan krijgen we dit?
Maar goed, kennelijk lukt het je wel om zo'n hyperlink in te voeren, maar gebeurt er niets als je erop klikt. Dat is het soort informatie dat we nodig hebben. Voor de zekerheid: sla je het bestand op in Excelindeling en werkt de link niet meer als het bestand dan weer opent, of werkt hij meteen al niet? En heb je de aanwijzing gevolgd dat je op Ctrl moet drukken terwijl je klikt?
keith6

Bericht door keith6 »

eh nee Floris, zelfs het maken van een hyperlink in OO is zowat abracadabra en komt daarmee komt het min of meer neer op een restje gebruikers-onvriendelijkheid van OO t.o.v. MO en als ik even wat geirriteerd lijk is dat om regels als: "Zou het mogelijk zijn om het probleem iets meer toe te lichten. Het is mij volkomen onduidelijk wat je doet en wat je wilt bereiken."

ik heb het in m'n startmail en vraag toch echt wel DUIDELIJK over een HYPERLINK gehad en iedereen weet of kan weten wat een hyperlink is (het halve internet bestaat bij de gratie van links: "KLIK HIER!" enz enz ;) ) en dat alleen het maken van hyperlinks naar andere cellen in hetzelfde bestand een probleem is in OO, zo ook weer duidelijk :D

wiki zegt: Een hyperlink (of kortweg link ) – met een Nederlands woord verbinding of koppeling – is een computer- en internetterm die duidt op een verwijzing (referentie) in een hypertekst (bijvoorbeeld een website) die de gebruiker kan volgen. Het activeerbare element van de hyperlink wordt het anker genoemd; meestal is dit een stukje tekst, maar het kan ook bijvoorbeeld een knop, invulbaar veld of plek (hot spot) in een afbeelding (image map) zijn.

een verklaring dat hyperlinks niet goed werken in OO kan zijn is dat het probleem nog niet is aangepakt bij OO omdat de feedback uitblijft, juist omdat anderen er wellicht net zoveel moeite mee hebben als ik en ze hyperlinks ook maar niet meer toepassen in werkbladen enz...

btw , ik werkte met OO 4.1.0 en heb nu geupgraded naar 4.1.1. en dat maakt niks uit m.b.t. het probleem (snik)

mvg

k.
Open-office 4.1.1
floris v

Bericht door floris v »

Natuurlijk weten we wat hyperlinks zijn. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je de vraag zo formuleert dat iemand die niet naast je zit begrijpt wat er aan de hand is. Ik weet dat het best moeilijk is, maar als je dat niet doet, krijg je geen antwoord op je eigenlijke vraag. Als je schrijft dat hyperlinks niet werken, neem ik aan dat je bedoelt dat er niks gebeurt als je erop klikt. En ik neem niet aan dat je bedoelt dat je ze niet eens ingevoegd krijgt, want dan zou ik schrijven: "ik kan hyperlinks niet eens invoegen".
Ik heb geen ervaring met hyperlinks invoegen in Calc, dus daar kan ik verder niet mee helpen.
keith6

Bericht door keith6 »

eh, als iemand vertelt dat hyperlinks niet werken in OO hoeft niet altijd meteen precies gespecificeerd te worden hoor! Vergelijkinkje!: als de motor van de stadsbus kaduuk is doet ie het niet meer, d.w.z. hij kan niet meer rijden, wat er verder dan precies ad hand is is verder niet belangrijk, en daar vraagt OOK NIEMAND je naar! ;) bus is stuk, je moet fietsen of met de auto en je komt evt wat later

zo is het het mijn eerste mail ook, hyperlinks doen het niet in OO, nou ja vervelend, net zoals met de bus is het in eerste instantie even niet zo belangrijk wat er precies ad hand is, lopen moet je toch wel, en even overgezet naar OO hoef je daar niet METEEN uit te concluderen dat ik geen hyperlinks zou kunnen maken resp. ik niet zou kunnen lopen, daar gaat het niet om, zaak is dat het maken van hyperlinks gewoon erg lastig is in OO (en dat de helpfunctie je al helemaal het bos instuurt, die is blijkbaar geschreven op vrijdagmiddag 10 voor 5 door mensen die het zelf ook nog nooit gedaan hebben)

het ging erom dat iets dat in MO gewoon kinderspel is in OO gewoon niet of anders erg lastig lukt (of je moet zowat op OO zijn gepromoveerd :geek: )

ik heb al wel een pdf gevonden dat gaat over het koppelen van bestanden in OO, plus hoofdstuk over hyperlinks, wie weet dat ik daar wat verder mee kom :)

ik laat het nog weten!

mvg

k.
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan me voorstellen dat iemand die snel is afgeleid en daardoor moeite heeft om zich op een onderwerp te concentreren de helpfile nogal moeilijk is. Toch bied de helpfile veel informatie. Zelfs enigszins gestructureerd.

In het Linker bovenhoek is een listbox voor welk onderdeel. Selecteer hier het gewenste onderdeel. Dat is belangrijk wanneer gebruik gemaakt wordt van Index of zoeken.

Menu structuur
Wanneer de help file net geopend is dan is de menu structuur overzichtelijk. Er is een opsomming van alle delen. Hoogst waarschijnlijk moeten we nu naar het calc deel. Dubbel klik voor het woord Werkbladen. De menu structuur wordt verder zicht baar gemaakt. Ga naar beneden namelijk naar : Menu.
Menu uitbreiden zoals boven beschreven.
Opnieuw naar beneden gaan en invoegen op zoeken.
Dubbel klik nu op invoegen. In het grote venster is nu een keuze te maken gelijk als in het menu van het programma Calc. Dubbel klik op Hyperlink.

Het is nu aan de lezer om een keuze te maken die over eenstemt met de wensen. Het kan zijn dat voor de snel afgeleide personen de keuze wat te veel is. Dit zal zeker zo zijn als het niet aan het verwachtings patroon voldoet met het vroeger gebruikte programma. Het advies is om het goed te lezen en de prikkels rustig te verwerken.

Het zou kunnen dat een persoon met een enigszins chaotische manier van werken zijn document niet op een goede manier heeft gestructureerd. Zeker zal dit zo zijn na een overstap van MSO naar mijn geliefde OpenOffice. Mijn advies blijft: Lees de help file aandachtig met enige rust. Met de nieuw opgedane kennis zal het misschien mogelijk zijn om de vragen duidelijker te stellen. Het zou ook kunnen zijn dat wanneer opnieuw gewerkt wordt met MSO door de opgedane kennis er gemakkelijker gewerkt kan worden met dat programma. Naar mijn inzicht is het verschil ook niet dermate groot dat voor een goed ingewerkt persoon niet na enige tijd gemakkelijk met beide programma gewerkt kan worden zonder overstuur te geraken.

Persoonlijk heb ik geen idee wat ik kan toevoegen aan de helpfile.
als iemand niet in staat is om de help te lezen dan heb ik niet het idee dat ik zo'n persoon iets duidelijk te maken. Ik weet wel hoe hyperlink werken tenminste om naar een bestand of cel te gaan. Hyperlinks werken ook zonder problemen. Dus laat dat een geruststelling zijn.

Romke
keith6

Bericht door keith6 »

eh, het heeft helaas meer met slecht geschreven helpfiles te maken dan met snel afgeleide mensen, de kwaliteit van OO liet zich al een beetje raden door een soms slecht geimpliceerde intuitieve gebruikersvriendelijkheid hier en daar maar goed, dat heb je wel vaker bij liefdewerk-oud-papier-software Wie weet dat dit m.b.t. andere afdelingen en modules van OO weer beter is geregeld

gelukkig val ik zelf niet onder snel afgeleide mensen anders zou ik ook niet zo mooi piano spelen :D want dat komt écht wel neer op urenlang oefenen en concentreren) wat dat betreft past engelengeduld veel beter bij me ;) (met aannames uit de losse pols kun je dus beter wat voorzichtiger zijn zoals je ziet)

om het onderwerp hyperlinks in OO eerst even af te ronden; als ik te maken heb met software van derden, notabene software die al of niet pretendeert een vervanger te zijn van MO mag je daar toch wel een minimum aan gebruikersvriendelijkheid van verwachten (De gebruiker heeft lang niet altijd tijd en/of zin om onduidelijk geschreven helpfiles te ontcijferen of zich door weer andere niet-intuitieve kunstjes heen te worstelen) en het kan dan toevallig zijn maar die gebruikersvriendelijkheid heb ik echt wel gemist bij OO, en gelukkig ging het mij overwegend alleen even om de afdeling hyperlink maar ik moet er wel weer voor uitwijken naar MO

het ging in beginsel trouwens om een werkblad met een lijst van de services (en de afhankelijkheden van weer andere services) van windows 7, het uitzetten van niet noodzakelijke services kan nl. snelheidswinst geven, de tekstreeksen met de betekenis van elke service wilde ik met hyperlinks op werkblad 2 van hetzelfde bestand zetten, dan heb je het mooi bij elkaar in één bestand en dat mocht dus even niet van OO

mvg

keith
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hello

Gezien het feit dat het probleem niet duidelijk gemaakt kan worden door de degene die het onderwerp startte geef mij dat de vrijheid om ook wat algemeens te schrijven. Welk computerprogramma ook gebruikt wordt: structurering van de gegevens is wel belangrijk. De structuur kan er ingebracht worden door werkbladen of namen voor bij elkaar horende data. Het gebruik van Namen kent zelfs twee mogelijkheden. Voor OpenOffice wordt dan het navigeren in het document al gemakkelijk zonder dat er ook maar een hyperlink in gevoerd wordt. De navigator(F5) is gemaakt om eenvoudig door het document te navigeren. Ook is het gemakkelijk om een hyperlink in te voegen vanuit de navigator uit alle open documenten.

Intuïtief
Ja de vraag of een computer programma intuïtief is zal wel altijd een punt van discussie blijven. Ik ben wel van mening dat kennis van het programma wel helpt om een programma beter te begrijpen. Wanneer men dus kennis heeft genomen van diverse mogelijkheden dan komt mijns inziens pas de intuïtie om de hoek kijken. Ik heb het idee dat men nieuwsgierig moet zijn naar de werking van een programma.

Gebrekkige kennis
Wat ik vaak zie is dat mensen geen idee hebben hoe hun computer werkt. Ook al zijn dit de zo geliefde producten van Microsoft. Het is vaak verwonderlijk hoe weinig kennis mensen hebben van hun zo geliefde tekst verwerker van Microsoft. Wanneer mensen dan overstappen naar OpenOffice denken ze dat de zelfde manier van werken aangehouden kan worden. Vaak is dat wel mogelijk maar niet altijd. Op dat moment is het echt nodig om te gaan verdiepen in de werkwijze van tekstverwerken. Iemand die goed geleerd heeft hoe een tekstverwerker werkt zal vermoelijk niet gauw in problemen komen bij een overgang van een Microsoft tekst verwerker naar een OpenOffice tekstverwerker.

Intuitie op basis van kennis
Wanneer men kennis heeft van het programma dat gebruikt wordt dan komt pas de intuitie om de hoek kijken. Men past zich dan ongemerkt aan aan het programma. Dat is ook de reden dat ik vaak vraag naar verduidelijking en details. Men moet zelf ook werken voor de oplossing van ondervonden problemen.

Help files
Mijn persoonlijke ervaring is ook dat helpfiles zich slecht laten doorgronden. Het maakt niet uit voor welk programma. Het meest moeilijk is wel de vaak zeer eigen terminologie die gebruikt wordt. Het lezen van deze termen maakt mij vaak ook radeloos. Dit neemt niet weg dat die hindernis wel genomen moet worden. Wij van het forum kunnen hoogsten enige handreikingen doen. Dit gaat beter als de vragensteller zich concentreert op zijn rol van vragensteller en zijn probleem duidelijk maakt zonder zijpaden te bewandelen.

Romke
keith6

Bericht door keith6 »

je bent even abuis Romke, ik kan het probleem m.b.t. de hyperlinks die niet gemaakt willen worden natuurlijk wel duidelijk maken en uitleggen, nl. het werkt gewoon niet!

je kunt bij dialoogmenu hyperlinks van OO bij: "doel in document" nog wel een document (naar ik aanneem ook hetzelfde document) opgeven en ook net nog werkblad 1, 2 en 3 maar al niet eens een celverwijzing! en als je klikt op bereiknamen en/of databasebereiken in hetzelfde venster gebeurt er echt helemaal NIKS! :ucrazy: Het is gewoon niet goed geprogrammeerd en de helpfile is al net zo naief Kortom, afdeling hyperlinks in OO stelt overwegend niks voor, nou ja om niet opvallend achter te lopen t.o.v. MO is er iets bedacht dat een hyperlink moet voorstellen maar dan heb je het ook gehad, en het heeft verder dan ook niks met mijn wel of niet kunnen te maken (wat hier wel opvallend vaak wordt herhaald maar dat terzijde) ook al omdat ik in MO patsboem zo een hyperlink klaar heb, maakt niet uit waarheen; je kan veel van microsoft zeggen maar daar werkt het tenminste wel

En zo als onze nieuwe rijdende rechter John Reid het zegt: Dát is de zaak en zo zit het! :super:

mvg,

k.
Laatst gewijzigd door keith6 op do mei 19, 2016 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Floris schreef reeds dat je dan de ctrl toets moet indrukken tijdens het klikken. Dat is ook uit te schakelen.

Romke
keith6

Bericht door keith6 »

update: kunstje met de control toets werkt niet, uitgezet of niet

en wie wel weet hoe je een hyperlink (in hetzelfde document) maakt in OO mag daar even een voorbeeld in Calc van geven :ouch: (gnar)

(tóch, en last but not least, over Calc als applicatie om werkbladen mee te laten berekenen ben ik wel weer tevreden :D )

k.
Laatst gewijzigd door keith6 op do mei 19, 2016 12:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het zit diep in het systeem. Ik wist het tot voor kort ook niet en moest het nu opnieuw op zoeken.

menu ---> Extra --Opties

In de popup
OpenOffice uitbreiden
Veiligheid
Klik op de knop Opties
In de nieuwe popup onder aan
check of un-check "Ctrl-klik vereist voor het volgen van hyperlinks"
Help file schreef:Ctrl-klik vereist om hyperlink uit te voeren
U moet, indien ingeschakeld, de Ctrl-toets ingedrukt houden bij het klikken op een hyperlink om die koppeling te volgen. Een klik opent de hyperlink, indien niet ingeschakeld.
Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Als er onverklaarbare fouten optreden wordt aangeraden om het gebruikers profiel te vernieuwen. Ook is een voorbeeld toegevoegd. De werking is volgens jouw instellingen.

Gebuikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
Bijlagen
Voorbeeldklik.ods
(7.79 KiB) 310 keer gedownload
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Als je een knop gebruikt dat is het nog iets anders. Het formulier moet niet in ontwerpmode staan.

Index: ontwerpmodus na opslag
Je kunt het beter lezen in de help file. Het is een toggle knop op de werkbalk voor formulier ontwerp.

Romke
keith6

Bericht door keith6 »

't is me eindelijk gelukt een hyperlink te maken :) zelfs met een knop! :bravo: dank u! dank u! (van werkblad 1 naar werkblad 2 en weer terug) je moet gewoon even weten hoe je een celverwijzing toepast (iets dat je niet in de helpfile terugvindt en ook de intuitieve richting ontbrak, het was gewoon ordinair ouderwets uitvinden waarmee we met OO weer min of meer zijn teruggekeerd naar de tijd van Thomas Alva Edison)

Alleen... en let even op! blijkt er bij gebruik van een knop i.p.v. tekst de uitlijning van het knopraster af te wijken van het celraster zodat, hoe lager je komt , de positie van de knop meer en meer afwijkt naar beneden (en, als het knopraster kleiner is dan het celraster, naar boven) :crazy:

wat ook vreemd is waar de rijhoogte 0,45 laat zien de knoprasterhoogte 0,90 laat zien, precies 2 x zoveel zou je denken, NEE HOOR! na zoveel cellen naar beneden begint het alsnog af te wijken en ééntje erbij of eraf (0,91 of 0,89) helpt ook niks, het blijft afwijken in zowel de ene of de andere richting

ik heb het nou wel gezien met (hyperlinks met of zonder knoppen in) OO. OO is goed bedoeld maar het ontbreekt nog opvallend aan minimale ontwerp-eisen en wsch. ook aan de noodzakelijke discipline om die te bereiken en te handhaven

k.
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Volgens mij moet je geen knop gebruiken maar gewoon een tekst hyperlink.

Maak daarna een Cellstijl die speciaal gebruikt wordt voor cellen die een hyperlink bevatten. Pas die stijl toe op gewenste cellen en verwijder directe opmaak.
Menu --> opmaak --> Standaardopmaak.

Op het Engelse forum geeft Villeroy nog veel meer informatie over hoe hyperlinks te gebruiken.

Romke
keith6

Bericht door keith6 »

huh? als OO mij de keuze geeft om óf een tekst óf een knop te gebruiken in een hyperlink kun je ze dus in principe allebei gebruiken, ik had liever de knop i.p.v. een obscuur gekleurd blokje tekst maar ja, zelfs over de afstand tussen knoppen onderling is niet eens nagedacht bij OO dus...

...maak ik m'n werkbladen mooi weer in MO ;)

k.
Open-office 4.1.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Dat ik nog even doorga op het onderwerp hyperlink heeft te maken met mijn eigen geringe kennis van het gebruik van hyperlinks. Wel ben ik enigszins op de hoogte van het gebruik van de dispatcher in OOo. De dispatcher wordt gebruikt in macro's. Het is wel zo dat sommige dispatcher aanroepen ook gebruikt kunnen worden in hyperlinks. Het vinden van een goede manier van werken lijkt mij het belangrijkste. De draad een cel van een werkblad tonen maakt duidelijk dat een MSO gebruiker eerst een verkeerde manier van werken heeft in MSO en dat later wil vervolgen in OpenOffice.

Het is waar dat OOo voor een hyperlink een keuze toelaat tussen een tekst hyperlink en een knop. Het lijkt mij niet zo dat de keuze gedaan door de ontwerper niet belangrijk is. De ontwerper moet kiezen wat het best past bij wat hij wenst. Wanneer de ontwerper een verkeerde keuze maakt dan zal het verderop ook vaak moeilijker worden. Een verkeerde keuze wordt altijd door de ontwerper gedaan. Aangeven dat het programma niet goed ontworpen is lijkt mij een zwaktebod. Voor een spreadsheet waarin gevraagd word dat hyperlinks zich aanpassen aan de cellen lijkt mij een tekst-hyperlink het enige gewenste. Knoppen staan los van cellen en wanneer hyperlinks los moeten staan van cellen dan is de keuze voor knoppen verantwoord. Wanneer de ontwerper kennis heeft van zijn programma dan wordt het ook meer intuïtief. Dit is ook waar voor andere zaken zoals celnamen.

Kort gezegd:
Tekst hyperlinks voor cellen in een werkblad.
Knoppen voor hyperlinks in een formulier.

Het is misschien wel tijd om deze draad af te sluiten. Wil ik toch nog eindigen met iets zeggen over het gebruik van help files. Het lijkt mij zo dat help files niet bedoeld zijn als een inleiding voor het programma waarbij het hoort. Daar zijn veelal andere boeken beter geschikt voor. Ook OpenOffice heeft wel zulke PDF's; ik denk dat meer algemene boeken beter zijn. De help files zijn naar mijn idee veel meer bedoeld voor de al gevorderde gebruiker of om een bepaald iets op te zoeken. Zo'n gevorderde gebruiker weet al met een grote hoeveelheid gegevens om te gaan en kan zich richten op het gebruikte programma. Een langdurige gebruiker is nog lang niet een gevorderde gebruiker. Een gevorderde gebruiker hangt naar mijn mening af van de kennis van zo'n programma. Ik reken mijzelf ook niet echt tot een gevorderde gebruiker. Voor een gevorderd gebruiker is niet alleen kennis van de help file belangrijk maar ook de toepassing hier van. Ik ben en blijf een echte thuis gebruiker.

Romke
Plaats reactie