Hallo
Ik zal proberen om goed op te schrijven hoe het een en ander werkt tenminste zoals ik het nu begrijp. Ik heb nog nooit enveloppen geprint met OpenOffice.org.
De adressen
De gegevens moeten opgeslagen worden in een tabel. Van deze tabel moet dan een database document gemaakt worden. Dit geheel wordt dan gebruikt om adressen te printen. Hoe om te gaan met dit deel wordt beschreven in
[Tutorial] Het maken van een geregistreerde database. In
[Tutorial] Het maken van etiketten wordt beschreven hoe je gegevens velden naar de gewenste plaats brengt.
1 Maken van enveloppen
Eerst moet met de opdracht gegeven worden
menu --> Invoegen --> Envelop
Dan komt er een popup met drie verschillende tabbladen. De titels van de tabbladen maken al voor een deel duidelijk wat daar gedaan kan worden.
2) Tabblad : Envelop
Rechts boven is de gelegenheid om achtereen volgens de database en tabel te kiezen. Als men speciale queries gemaakt heeft staan die hier ook. Het kan zijn dat het even duurt voordat er gereageerd wordt. Degegevens moeten dan geladen worden. Na het kiezen van de database en de tabel kan gekozen worden uit de beschikbare velden. Kies eerst het veld en klik dan op het pijltje naar links. Gegevens worden ingevoegd daar waar de cursor is. Zonodig kan met een veld gewoon wissen maar er kan ook wat bij ingevoegd worden zoals spaties en nieuwe lijnen.
Links onder is ruimte voor je eigen adres. Je kunt hier wat intypen maar mogelijk staan hier ook de reeds ingevulde gegevens die je kunt vinden onder opties. Zo mogelijk type je ze daar in. Er staat een vinkje boven dat vak. Dus er is keuze voor al of niet een afzender.
Opties kun je vinden met
menu --> Extras --> opties.
Rechtsonder staat de vorm van de envelop. Je herkent de postzegel en ook de grijze vakken voor afzender en adres.
3 Tabblad Formaat
Het best is hier om te beginnen met het formaat van de enveloppe. Net als voor papier zijn hier voor standaarden.
Enveloppen Uit Wikipedia standaarden die misschien ook in OOo staan. Na het goede formaat in gesteld te hebben is er ook nog ruimte voor het instellen van de plaats en de ruimte van de afzender en het adres. Je kunt het resultaat zien veranderen. Bij opmaak is gelegen heid voor de vormgeving van de afzender en het adres. Beide kunnen afzonderlijk vormgegeven worden.
4 Tablad printer
Het wordt voor mij nu ook wat onduidelijker maar het blijft goed om naar de popup te blijven kijken en vullen.
Links boven staan 6 kleine plaatjes. Kies het plaatje wat het best overeenstemt met waar de enveloppe ingebracht moet worden. Lees ook de help file. Als ik de help file goed begrijp gaat het er over moet ik de envelop met de adres-zijde naar beneden of naar boven inbrengen. Heel simpel.
Er zijn twee vakjes voor het verschuiven ik denk dt die op nul kunnen blijven staan.
Op het laatst geklikt worden op een nieuw document. Ook al wordt uit gegaan van een bestaand document ik weet niet geheel zeker of alle wijzigingen doorgevoerd worden.
Voor het printen ben ik nu nog even aan het testen. Bij mij is het resultaat ook nog niet goed
Ik heb intussen ook gezocht op het Engelse forum en vond deze link
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... es#p295968
Ik heb nu nog geen tijd om het uit te werken misschine later op de avond.
Romke