Bewerkte in Writer (4.0.1) frame met foto uit bestand en bijschrift door frame te selecteren en vanuit een van de hoeken te verkleinen of vergroten, terwijl ik de shifttoets ingedrukt hield. De foto paste zich aan het gewijzigde frameformaat aan, het bijschrift bleef keurig op zijn plaats.
Het lijkt of dit in de nieuwste versie 4.1.0. niet meer zo werkt. Vanuit een van de hoeken kan als vanouds het frame vergroot of verkleind worden, de foto echter past zich niet meer aan. Verklein ik het frame dan valt de foto er buiten, vergroot ik het frame dan ontstaat er wit tussen framerand en foto. Het bijschrift verschuift.
Wie weet een oplossing?
Frame met afbeelding en bijschrift
Frame met afbeelding en bijschrift
OpenOffice 4.1.0 en Windows 8.1
Re: Frame met afbeelding en bijschrift
Hallo
Ik weet niet of er een verandering is in de manier van werken met betrekking van een afbeelding en een frame.
Ik heb even gekeken naar een afbeelding en daar kan ik wel lijnen om heen trekken zodat het op een frame lijkt. Het verschil in hoe het zich dan gedraagt lijkt mij klein tot afwezig.
Ik lijk geen problemen met een frame en een afbeelding te hebben tot-dat ik er een bijschrift bij doe. Op dat moment gaat het niet goed.
Normaal werk ik met LibreOffice en daar werkt het goed.
Als dit belangrijk voor je is dan terug gaan naar vorige versie.
Romke
Ik weet niet of er een verandering is in de manier van werken met betrekking van een afbeelding en een frame.
Ik heb even gekeken naar een afbeelding en daar kan ik wel lijnen om heen trekken zodat het op een frame lijkt. Het verschil in hoe het zich dan gedraagt lijkt mij klein tot afwezig.
Ik lijk geen problemen met een frame en een afbeelding te hebben tot-dat ik er een bijschrift bij doe. Op dat moment gaat het niet goed.
Normaal werk ik met LibreOffice en daar werkt het goed.
Als dit belangrijk voor je is dan terug gaan naar vorige versie.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
In LibreOffice 4.2.0.4 gaat het ook niet lekker - je kunt een frame invoegen en daarin een afbeelding, en dan het frame kleiner maken dan de afbeelding; de afbeelding blijft op grootte. Je kunt ook gewoon direct een afbeelding invoegen en daar een bijschrift aan koppelen, dan krijg je dezelfde ellende. Ook zonder bijschrift trouwens.
Ik heb er een vraag over gesteld op het Engelse forum, en de oplossing is: selecteer de afbeelding, zet dan breedte en hoogte van de afbeelding in als relatief. Daarna werkt het zoals vanouds.