Goedemiddag,
Ik wil graag een klein dbje maken en ben een geweldige beginner op dit gebied. Met spreadsheets heb ik erg veel ervaring maar ik wil graag meer. Nu heb ik al een db opgezet met tabellen die gevuld moeten worden. Er is echter een kolom die ik wil laten berekenen uit eerder gevulde kolommen. Het is me een raadsel hoe je dat doet. Nog een beetje verder verklaard door het invullen van de tabellen wordt het eindgetal samengesteld. Maar het gaat om meer dan getallen alleen n.l. een voorraadsysteem. Hoe is het bedoeld in een db?
bij voorbaat dank Peter J Zeiss
Tabel vullen met gegevens uit voorgaande tabellen.
Tabel vullen met gegevens uit voorgaande tabellen.
Laatst gewijzigd door PJZeiss op wo jan 25, 2012 3:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3 op Windows XP
Re: Tabel vullen met gegevens uit voorgaande tabellen.
Hallo
De vraag is onduidelijk ook vanwege gebrek aan details.
Mijn eerste advies is:
a) Ga eens goed kijken op het forum aangaande de adviezen die al gegeven zijn.
b) Doe het stap voor stap.
c) Leer begrijpen wat je met SQL kunt doen.
d) Leer alle details wat je met OOo kunt doen en vergeet voorlopig macro's.
SQL
Probeer een boekje te vinden waarin SQL eenvoudig in beschreven wordt. Ik heb SQL moeilijk gevonden vanwege het compleet andere idee dan wat achter spreadsheet zit. Op het moment dat je begint te begrijpen wat SQL kan doen en hoe je daarmee kunt werken dan wordt het gemakkelijker werken.
Integratie
Leer begrijpen wat de integratie van OOo te bieden heeft. De integratie gaat van een spreadsheet naar een database maar ook omgekeerd. Dit betekent dat je eerst de gegevens in een spreadsheet kunt houden en verbinden met een database. Vanuit die database kun je er dan de gegevens gebruiken om de uitkomsten te tonen.
Proberen
Het leren gaat voor een groot deel ook door gewoon proberen. Op deze manier leer je wat mogelijk is en wat niet mogelijk is.
Romke
De vraag is onduidelijk ook vanwege gebrek aan details.
Mijn eerste advies is:
a) Ga eens goed kijken op het forum aangaande de adviezen die al gegeven zijn.
b) Doe het stap voor stap.
c) Leer begrijpen wat je met SQL kunt doen.
d) Leer alle details wat je met OOo kunt doen en vergeet voorlopig macro's.
SQL
Probeer een boekje te vinden waarin SQL eenvoudig in beschreven wordt. Ik heb SQL moeilijk gevonden vanwege het compleet andere idee dan wat achter spreadsheet zit. Op het moment dat je begint te begrijpen wat SQL kan doen en hoe je daarmee kunt werken dan wordt het gemakkelijker werken.
Integratie
Leer begrijpen wat de integratie van OOo te bieden heeft. De integratie gaat van een spreadsheet naar een database maar ook omgekeerd. Dit betekent dat je eerst de gegevens in een spreadsheet kunt houden en verbinden met een database. Vanuit die database kun je er dan de gegevens gebruiken om de uitkomsten te tonen.
Proberen
Het leren gaat voor een groot deel ook door gewoon proberen. Op deze manier leer je wat mogelijk is en wat niet mogelijk is.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6