[BYPASS] OOo3 Menu>Openen want StartCenter>OpenKnop crasht

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Na 1 maand testen, van midden augustus tot midden september 2009, komen we tot de eindkonklusie dat de OOo3 StartCenter OpenKnop 'Open een document' OpenOffice doet vast lopen onder Windows XP SP3.

Deze bug is niet doorgegeven aan de OOo gemeenschap.
Een vrijwilliger gelieve zich hiervoor op te geven aub ;-)

Om dit probleem te omzeilen gebruik Menu>Openen

Zie de mailhistoriek.

========================================

OMGEVING:
Op ongeveer 40 WinXP-SP3 (Windows XP ServicePack 3) pc's staat OOo3 (OpenOffice.org versie 3.#) geinstalleerd naast het verouderde MS-O-Pro97 (Microsoft Office Pro 97) dat vervangen wordt door een MS-O viewer (onder Windows gratis om MS-Office dokumenten te bekijken).

In OOo3 bewaren we interne documenten als ODF (Open Document Format) op een gedeelde FileServer die toegang verleent aan onze SBS domein-accounts, zonder zwe(r)vende profielen, en we mailen deze documenten extern als pdf (Portable Document Format).

Op deze pc's gebruiken we ook andere OpenSource/vrije software: FF3 (Mozilla FireFox), XnView, GimpShop, 7-Zip, WinAmp, VLC, enz...

Ook gebruiken we Trend Micro antivirus systeem voor bedrijven op onze pc's en checkten reeds op virussen, spionage-software, enz... We defragmenteerden reeds de harde schijven.

PROBLEEM:
OOo3 crasht op StartCenter OpenKnop 'Open Document' (WinXP)

Op 3 van deze 40 pc's kan OOo3 vast lopen/hangen/crashen vooral juist na het opstarten via StartCenter OpenKnop 'Open Document' ikoontje (waar ook de ikoontjes staan: Nieuw, Register, enz...). Soms onmiddellijk, soms pas na enkele dagen.
Dan, wanneer OOo is vast gelopen, pinkt het in de taakbalk, alsof het wacht op een muisklik (in een onbestaand window).
Ondertussen kunnen we probleemloos OOo starten met de SnelStarter in de taakbalk rechtsonder, terwijl de gecrashte OOo knippert in de taakbalk.
Om de knipperende OOo taak te stoppen moeten we die beeindigen via taakbeheer.
Waarom maar 3 van de 40 pc's? Omdat iedereen OOo documenten op een andere wijze opent, bvb via Windows Explorer.

REPRODUCEER:
Zelfs ik kan dit OOo probleem reproduceren op mijn portable zoals ik hierbij beschrijf.
Doe een koude pc-start (pc knop UIT dan AAN).
Wacht niet, maar onmiddellijk na aanmelden, terwijl de pc nog bezig is, klik in OOo3 op het StartCenter/startscherm OpenKnop 'Open Document' ikoontje.
Kies een document om te openen, en klik onmiddellijk ergens anders in het StartCenter/startscherm.
Klik opnieuw op het StartCenter/startscherm OpenKnop 'Open Document' ikoontje.
Kies een document om te openen, en klik onmiddellijk ergens anders in het StartCenter/startscherm.
enz...
Doe dit tot je een OOo3 doet vast lopen zodat het knippert in de taakbalk.

BETROKKENEN:
Deze truuk werkt enkel voor ongeduldige nerveus klikkende gebruikers wiens pc vertraagt door te veel taken; dus iedereen is betrokken ;-)

OPLOSSING:
Open OOo3 documenten via het OOo menu of via het SnelStarter ikoontje rechts in de taakbalk of via Windows Bestanden Beheer (Windows Verkenner), en niet via het StartCenter/startscherm OpenKnop 'Open Document' ikoontje.

=====================================
STAPPEN: hierna alle stappen die we deden:

Geprobeerd zonder succes:

1/ update WinXP (SP3 en patching)
2/ update java naar laatste versie
zie http://java.com/en/download/index.jsp
3/ verwijder OOo userprofiel
(C:\Documents and Settings\<userprofile>\Application Data\OpenOffice.org#\user)
zie http://user.services.openoffice.org/en/ ... 74&t=12426
4/ update OOo naar laatste versie
5/ verwijder OOo, verwijder registry referenties voor OOo, herstart pc, herinstalleer laatste versie OOo
6/ afvinken SnelStarter OOo om NIET te laden bij systeemstart
(rechtsklik op ikoontje)
7/ check of er niet beschikbare/niet-bestaande netwerk-printers en -shares zijn
8/ vervang share letters door hun netwerk naam
(bvb S:\ShareMap door \\Server\ShareMap)
9/ schakel disable OOo hardware versnelling uit
(OOo Extra>Opties>OpenOffice.Org>Weergave>Uitvoer van afbeeldingen>Hardwareversnelling gebruiken)
10/ schakel Windows grafische versnelling uit (rechts klik in bureaublad; kies eigenschappen; kies Instellingen tab; klik op Geavanceerd; kies Probleem oplossen tab; zet Hardwareversnelling op Geen)
11/ schakel Windows grafische versnelling Gecombineerd schrijven uit (rechts klik in bureaublad; kies eigenschappen; kies Instellingen tab; klik op Geavanceerd; kies Probleem oplossen tab; zet Hardwareversnelling op Geen; vink af Gecombineerd schrijven inschakelen)
12/ vervang RAM geheugen
(of test RAM geheugen: zie http://www.memtest.org/)

Nu aan het proberen:

Open OOo3 documenten via het OOo menu of via het SnelStarter ikoontje rechts in de taakbalk of via Windows Bestanden Beheer (Windows Verkenner), en niet via het StartCenter/startscherm OpenKnop 'Open Document' ikoontje.

Niet geprobeerd:

- aanmelden als andere gebruikersaccount op dezelfde pc
- geef de gebuiker beheerder rechten
- wissel de harde schijf met deze in een pc waarvan OOo3 probleemloos werkt
- verhoog in OOo de grootte van het werkgeheugen bestemd voor OOo
- in het pc BIOS: vergroot het toegekende Window voor de video aansturing,
- verander het dialoog gedrag: OOo Extra>Opties>OpenOffice.Org>Algemeen>vink aan 'OpenOffice.org-dialoogvenster gebruiken'
- controleer de aansturing software van de grafische kaart
- maak een nieuw Windows gebruikers profiel
- formatteer de harde schijf en herinstalleer Windows

Gebruikte WebSites:
http://user.services.openoffice.org/
http://katana.oooninja.com/w/openoffice ... leshooting
http://www.oooforum.org/
Laatst gewijzigd door PaPyRene op zo sep 13, 2009 4:58 pm, 12 keer totaal gewijzigd.
Caracalla

Re: OOo3.1 blokkeert op 2 van 40 dezelfde WinXP-SP3 pc's

Bericht door Caracalla »

Grafische kaart klinkt als een onwaarschijnlijke oorzaak maar de nieuwste drivers installeren is sowieso een goed idee natuurlijk. Wat bedoel je precies met blokkeren? Lopen ze gewoon compleet vast of weigeren ze slechts bepaalde acties.
Is er iets dat die twee PCs gemeen hebben? Heeft er bijvoorbeeld dezelfde software op gestaan die niet op de overige 38 stond?

Je lijkt erg grondig te zijn geweest dus het kan goed zijn dat formatteren de enige oplossing is.

(een mooie gelegenheid om over te stappen op linux? ;) )
Is je probleem opgelost of je vraag beantwoord?
Zet dan [opgelost] in de titel van je draad.
PaPyRene

Re:

Bericht door PaPyRene »

Ik bedoel dat "OOo3.1 blokkeert op 2 van 40 dezelfde WinXP-SP3 pc's".
Dus op 2 van onze 40 pc's hangt OOo3.1 waarna we het met TaakBeheer beeindigen.
De andere programma's hebben er geen hinder van.

Ik bedoel dat het "40 dezelfde WinXP-SP3 pc's" zijn.
Dus op alle pc's staat dezelfde software.

...
floris v

Re: OOo3.1 blokkeert op 2 van 40 dezelfde WinXP-SP3 pc's

Bericht door floris v »

Een wilde gok: misschien iets mis met de harddisk op die computers? Ik heb jaren terug eens zoiets gehad met Delphi, dat vanaf een bepaald moment telkens vastliep bij het starten. Scandisk gedraaid en ja hoor, een sector waar een deel van Delphi op stond bleek beschadigd te zijn. Bestand gerepareerd en het werkte weer. Of misschien zijn de bestanden op een andere manier corrupt geraakt.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Zie gewijzigde eerste post
Laatst gewijzigd door PaPyRene op ma aug 17, 2009 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
floris v

Re: do OOo3 crashen via startscreen icon 'Open Document' (WinXP)

Bericht door floris v »

Ajb nooit complete berichten vervangen door andere, dat maakt het moeilijk de lijn van een discussie te volgen voor mensen die hem later lezen als ze met een vergelijkbaar probleem zitten en eerst oude discussies doorzoeken. Vooral het eerste bericht moet zuiver blijven.
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Het oorspronkelijke bericht is geevolueerd van een duister probleem naar de waarschijnlijkheid van een OpenOffice bug.
Daarom staan in het kompleet vervangen eerste bericht alle relevante opmerkingen beantwoord en de mogelijkheden die zijn geprobeerd. Uiteraard wordt niet ingegaan op irrelevante info, wel goed bedoeld en niet echt behulpzaam.

Dus alleen het eerste bericht lezen met de huidige stand is voldoende om kompleet op de hoogte te zijn en eventueel een relevante bijdrage te leveren die daarna opgenomen wordt ofwel in de lijst 'geprobeerd' of als oplossing.

Bedankt voor het begrip.
floris v

Bericht door floris v »

Enkele aantekeningen:
1. Allereerst is dit een Nederlandstalig forum, bedoeld voor mensen die het Engels onvoldoende machtig zijn om hun vragen op Engelstalige fora te stellen. Als hier de vraagstelling in het Engels plaatsvindt, zijn die mensen dus niet geholpen. Dat doet dus afbreuk aan de waarde van dit forum.
2. Dit forum dient als naslagwerk, het is uitdrukkelijk de bedoeling dat mensen eerst zoeken naar discussies waarin hun probleem al besproken wordt voordat ze een vraag stellen. Dat bespaart de vrijwilligers die hier andere mensen proberen te helpen werk.
3. De medewerkers hier zijn onbetaalde vrijwilligers, wees zo vriendelijk ze correct te bejegenen.
Daarom staan in het kompleet vervangen eerste bericht alle relevante opmerkingen beantwoord en de mogelijkheden die zijn geprobeerd. Uiteraard wordt niet ingegaan op irrelevante info, wel goed bedoeld en niet echt behulpzaam.

Dus alleen het eerste bericht lezen met de huidige stand is voldoende om kompleet op de hoogte te zijn en eventueel een relevante bijdrage te leveren die daarna opgenomen wordt ofwel in de lijst 'geprobeerd' of als oplossing.
En hoe moet de oningewijde lezer dat begrijpen zonder kennis van de voorgeschiedenis van de discussie? De eerstvolgende berichten slaan nu als een tang op een varken.
Ook komt die tekst op mij onheus over. Pas wanneer de medewerkers hier net zoveel betaald krijgen voor hun advieswerk als de professionals die hier om raad komen vragen, mogen de professionals onaardig gaan doen over de kwaliteit van de geboden hulpverlening. Begrepen?

----

Nu de inhoud. OOo is bepaald niet foutvrij. Er is een gigantische lijst met bugs, waarvan enkele echt vrij ernstig. Toch blijven sommige (ernstige) bugs jarenlang onopgelost. Aangezien er maar weinig ontwikkelaars aan het project werken, zal dat wel zo blijven ook. Dat is jammer. Daar staan natuurlijk veel goede dingen tegenover, o.a. dat het gratis is. Maar met dat feit voor ogen is het de verantwoordelijkheid van (betaalde) gebruikers voorzichtig met de software om te springen en niet de grenzen van het mogelijke op te zoeken, of uit frustratie maar raak te gaan klikken. Het lijkt me verstandiger de ongeduldige muisvirtuozen discipline bij te brengen en hen te zeggen maar om hun handen te gaan zitten tot een bestand echt open en bewerkbaar is voordat ze nog een bestand openen, dan te proberen OOo stabieler te krijgen. Op de korte termijn levert dat meer tijdwinst op dan procedures doorlopen in de issue tracker van OOo.
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Ik kan inderdaad de eerste post in het Nederlands vertalen voor de mensen op dit forum die het Engels onvoldoende machtig zijn (uw woorden).

Volgens mij wordt stilaan uit deze post en de 12 door mij geprobeerde oplossingen (waarvan enkele van dit forum - zie de reacties, en waarvoor dank) duidelijk dat het waarschijnlijk een OOo bug betreft.

De tekst van de eerste post is bedoeld als naslagwerk en als dusdanig bruikbaar, zelfs voor andere OOo problemen.
Ik begrijp niet waarom je schrijft "De medewerkers hier zijn onbetaalde vrijwilligers, wees zo vriendelijk ze correct te bejegenen. "
Wie met OOo werkt is geen watje, wel een pionier die niet op andermans plat getrapte paden loopt. Ik schat deze mensen hier wel hoog in, vandaar ook dat ik de moeite niet nam om deze tekst naar het Nederlands te vertalen, waarvoor mijn verontschuldigingen.

Als een niet ingewijde lezer de eerste post leest en niet mee is dan is het niet de bedoeling dat die nog verder leest omdat de kans klein is dat deze lezer een oplossing heeft. Dat bespaart tijdverlies.
Het is mijn bedoeling om zodra er een oplossing is dat die in de allereerste mail komt zodat wie een dringend probleem heeft onmiddellijk kan uitmaken of deze oplossing ook voor hem/haar geschikt is zonder alle overige voorstellen te moeten doornemen die niet tot een oplossing reikten. Volgens mij is dit tijdwinst en doet dit geen afbreuk aan het concept van dit forum.

Ik werk inderdaad als ICT-er. Zodra ik merk dat OOo in ons bedrijf een geschikte oplossing biedt tav MS-Office, ben ik van plan om OOo hiervoor een financiele bijdrage te leveren die daardoor onrechtstreeks ten goede komt van deze gemeenschap.
Waarom zou ik "onaardig gaan doen over de kwaliteit van de geboden hulpverlening"? Ik leg alle stukjes van de puzzel bijeen: dit forum, andere forums, IRC, google, enz... alle bewandelde pistes staan in de eerste mail, waarvan dit forum uiteindelijk mee profiteert.
Waar ik wel een probleem mee heb zijn posts die niet relevant zijn, ik bedoel waarvan de inhoud reeds in mijn eerste post staat. Dat is tijdverlies.
Als OOo wil doorbreken is dat vooral een kwestie van 'concurreren' tegen het opdringerige MS-Office in de bedrijven waar tijd essentieel is (want geld is)...
Mensen die OOo in hun bedrijf verplicht moeten gebruiken (zoals in ons bedrijf) zullen dat op de duur ook thuis gebruiken, niet omgekeerd. Medewerkers van ons bedrijf vragen reeds naar OOo voor hun huis-pc. Goede evolutie.

Dat OOo een gigantische lijst bugs heeft is mij welbekend. Dat hebben de meeste Open Source programma's wel, bij gebrek aan (goed betaalde) programmeurs. Het is vooral aan ons om een oplossing voor een probleem te vinden, wat meestal zoeken is naar een speld in een hooiberg, en waarin we elkaar dienen bij te staan zodat het project niet ten onder gaat.

Als OOo wil doordringen in bedrijven en zo verder bij gewone thuisgebruikers (ipv de huidige techneuten zoals bvb ik) moet het ook 'fool'proof zijn niet alleen fullproof. Dat betekent als een bedrijfsmedewerker gestresseerd en ongeduldig klikt mag het niet crashen! Daarvoor is geen tijd in een bedrijf. Noch linux, noch windows crashen vandaag op deze manier nog ;-)

Het laatste dat ik wil vermelden is dat ik niet alleen de 12 aangereikte oplossingen probeerde maar ook het reeds meer dan 2 maanden aan slepende probleem zonder succes zelf probeerde te reproduceren, tot ik er bij stond en zag hoe een van onze medewerkers met OOo omging. Ik probeerde dit op dezelfde manier en deed tot 2 maal toe onmiddellijk OOo vast lopen op mijn portable waar OOo anders perfect werkt. Men kan toch niet achter ieder gebruiker staan die bvb aan de andere kant van de wereld werkt...

Dit forum is waarschijnlijk niet de plaats om dit soort discussie te voeren, wat soms de kwaal lijkt waaraan nogal wat Open Source projecten lijden: vrijwilligers en medewerkers bevechten elkaar ipv samen te werken ;-)

Dit lange antwoord is eigenlijk naast de kwestie, want die is namelijk: hoe krijgen we OOo ingeburgerd in onze bedrijven? Waarop het antwoord volgens mij is: met zo weinig mogelijk bugs en met een betrouwbare ondersteuning ;-)
Laatst gewijzigd door PaPyRene op ma aug 17, 2009 4:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
floris v

Bericht door floris v »

Ik splits deze reactie in twee delen, een over hoe het forum werkt/zou moeten werken, en een met de problematiek waarover het hier gaat.

1. forum
Taal.
Ik ken aardig wat ontwikkelde mensen met een goede intelligentie, die het aardig ver hebben geschopt in dit kikkerlandje, maar die moeite hebben met Engels. En er zijn ook veel hooggeplaatste mensen, denk aan politici, met een bepaald beperkte kennis van hun vreemde talen. Moeten we niet moeilijk over doen. Er zijn veel gebruikers van OOo die het Engels onvoldoende machtig zijn om hun problemen met OOo goed te kunnen beschrijven en de in het Engels geboden oplossingen te begrijpen. Anders was dit Nederlandstalige forum er helemaal niet. De forums in de andere - kleinere - talen zijn er juist gekomen op uitdrukkelijk verzoek van mensen die moeite hebben met Engels. En reken maar dat de systeembeheerder die het allemaal moet bijhouden, moppert dat het er niet erg druk is. Het kost natuurlijk wel geld en tijd! Elke keer dat er een update komt van phpbb moeten alle forums worden bijgewerkt, ook moeten de standaardteksten worden vertaald (krijgt hij hulp bij natuurlijk, maar hij moet de vertalingen wel integreren). Veel werk dus, dat allemaal wordt gedaan om zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen. Dan kun je natuurlijk niet opeens zo'n forum gaan vol zetten met Engels.

Gebruikers.
Er zijn twee soorten lezers: lezers die willen helpen en lezers die hulp zoeken. De kans dat iemand die niet verder komt dan de eerste zin, kan helpen is inderdaad klein. Maar er zijn ook lezers met hetzelfde probleem als de vraagsteller - in dit geval u - en op zoek zijn naar een antwoord. Waarom moeten die worden afgestoten? Waarom zou de manier waarop uw vraag hier wordt afgehandeld ongeschikt moeten zijn om andere mensen met hetzelfde probleem te helpen?
Er zijn onder de gebruikers zeker pioniers die het programma bij wijze van spreken met hun blote knuisten te lijf gaan en de source code doorwerken om precies te begrijpen hoe het allemaal werkt, maar er zijn er ook veel die het gebruiken omdat het niets kost. Ik heb op het Engelstalige forum heel wat mensen 'ontmoet' met slechts een rudimentaire kennis van tekstverwerking.

Bejegenen van gebruikers.
Uiteraard wordt niet ingegaan op irrelevante info, wel goed bedoeld en niet echt behulpzaam.
Ik had de indruk dat die opmerking sloeg op enkele reacties op het eerste bericht. Overigens is het lastig te zeggen wanneer een reactie irrelevant is. Iemand kan best opgelucht zijn dat het in elk geval niet aan de grafische kaart of de harddisk ligt.

Communities.
Ik ben me ervan bewust dat er rond projecten zoals open source altijd een community ontstaat van idealisten en dergelijke, die heel fanatiek dat idee uitdragen en verdedigen. We hebben dat gehad met de fair-trade koffie, die vaak niet de drinken was, en de biologische koekjes, die jarenlang niet te eten waren. Toch waren er zat mensen die die koffie en die koekjes afnamen omdat ze daarmee iets goeds deden. Ik hoor daar niet bij. Koffie moet drinkbaar en koekjes moeten lekker zijn. Software moet gewoon werken. Kantoorsoftware zoals officepakketten moet dat zeker doen. Punt uit.

2. het probleem waar het in deze discussie over gaat
Ik merk zelf natuurlijk geregeld dat OOo traag start en dan een groot beslag legt op systeembronnen, en daarnaast tijdens het starten, maar ook tijdens het openen en opslaan van bestanden maar mondjesmaat invoer van de gebruiker inspecteert, zodat die gebruiker het gevoel krijgt dat het programma niet reageert. Dat is zeker een probleem van OOo, dat werkelijk verholpen moet worden, maar we leven in een onvolmaakte wereld waarin veel dingen die niet goed zijn toch zo blijven.
Tot slot: de ontwikkelaars komen voor zover ik weet op geen enkel forum. De enige manier om hen attent te maken op een echte of vermeende bug in het programma is een issue te melden op de issue tracker.
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Discussiepunten:
Wat betreft het gebruik van dit forum heeft u als moderator een bepaalde visie op hoe dit forum 'zou' moeten werken.
Deze verschilt van de mijne: een moderator zorgt er voor dat gebruikers binnen de doelstelling van een forum blijven en dit volgens de regels van het fatsoen. De forumgebruikers bepalen de afspraken in functie van hun gemak waarbij zij andere forumgebruikers op de vingers kunnen tikken.
Zelfregulerend werkt volgens mij beter dan een door een moderator 'gefilterd/gestuurd' forum.
Een moderator kan 'afwijkende' meningen van een forum bannen - wat volgens mij meer over de moderator dan over de 'afwijkeling' zegt ;-)

Verder stel ik vast dat wij ongeveer dezelfde mening hebben wat betreft het verspreiden/integreren van OpenOffice.
En dat is het belangrijkst ;-)

Terzake:

Taal: ik heb alles in het Nederlands vertaald en de oorspronkelijke eerste post er mee vervangen. Ik ben nieuwsgierig hoeveel meer nuttige reacties ik hierdoor zal krijgen ;-)

Open Source: ik ben geen fanatiekeling, alles krijgt een kans, ook Windows & Co, en wat niet goed genoeg is wordt - indien mogelijk - vervangen (betalend of niet).

Het OOo probleem zelf:
Ik zit al zo lang in IT dat ik zeer goed begrijp dat deze met 'haken en ogen' aan elkaar hangt. 1 haakje of oogje los en het werkt slecht/niet. Dat is zeer zeker ook zo voor Open Source en OOo, waarmee ik niet bedoel dat die van mindere kwaliteit zou zijn, integendeel.
Ik wacht nog af om dit probleem aan de OOo developers te melden via de officiele weg tot ik 100 % zeker ben.
Die mensen hebben al zoveel werk.
Dat was ook een van de redenen waarom ik op de verschillende fora gezocht heb.

PS: ik vind het spijtig deze diskussie te voeren omdat het de interesse van de forumlezers in mijn post doet afnemen.
henke54

Re: OOo3 crasht op StartCenter OpenKnop 'Open Document' (WinXP)

Bericht door henke54 »

PaPyRene schreef: Niet geprobeerd:

- wissel de harde schijf met deze in een pc waarvan OOo3 probleemloos werkt
Als je dat eens kan doen, weet je toch al veel meer...of het aan je hardware ligt of niet... ;)
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
floris v

Bericht door floris v »

Of de computers verwisselen om vast te stellen of de problemen altijd bij dezelfde mensen optreden. Geef die zenuwpezen dan seresta, dan zal het wel verholpen zijn. :lol:
Ik denk dat er wel degelijk sprake is van een bug, en denk zelfs te weten waar het precies aan ligt, maar bij verantwoord gebruik van de software zal die bug helemaal niet optreden. Ik heb persoonlijk liever dat de ontwikkelaars bugs verhelpen die ook bij gewoon gebruik tot informatieverlies kunnen leiden, en daarvan zijn er helaas genoeg. :twisted:
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

je zal wel siesta bedoelen ipv seresta?

De harde schijf-wissel komt nu maar op de derde plaats, dat heeft te maken met de waarschijnlijkheid tot een mogelijke oplossing en de hoeveelheid werk die deze vergt.
Dus, als OOo documenten openen zonder vastlopen kan via een andere weg dan via Open Document op StartCenter, dan is er daar een bug.

Sedert ik onze ZeuwPees vroeg om OOo documenten te openen via Windows Verkenner ipv het Open Document ikoontje op het StartCenter is OOo niet meer vast gelopen bij die persoon...
Daar tegenover staat, dat dit probleem zich bij een collega niet voordoet die ik vroeg om te werken zoals onze ZenuwPees zodat OOo zou vast lopen...
Ik ben er dus nog niet 100% uit.

Vertel eens waarom je denkt dat het een bug is en waaraan het zou kunnen liggen. Je mag technisch zijn.
Ik ben nieuwsgierig.
floris v

Bericht door floris v »

Het startscherm hoort te sluiten als je op een van de knoppen hebt geklikt. Omdat het niet verdwijnt, kun je als gebruiker denken dat het nog actief is, maar dat is het niet meer, of hoort het niet meer te zijn. Klik je erop, dan vangt in eerste instantie Windows die event op en stuurt hem door naar het element dat de event moet afhandelen. Dat element stuurt hem in eerste instantie weer door naar OOo. Wat er nu zou kunnen gebeuren is dat OOo als reactie daarop de bijbehorende event-handler van die knop aanroept, terwijl die knop al is opgeruimd, zodat het doorgegeven adres van de event-handler niet meer geldig is. Dat kan de boel dan laten vastlopen. Bezwaar tegen dat idee is wel dat Windows daartegen beschermd hoort te zijn.
PaPyRene

Bericht door PaPyRene »

Zie gewijzigd eerste start bericht
Plaats reactie