macro laden uit extentie

SilentButeo2

macro laden uit extentie

Bericht door SilentButeo2 »

Hallo,

Ik ben aan het uitvissen of ik mijn macro's kan exporteren naar een extensie (.oxt) en daarna in een andere file kan importeren door middel van een macro.
Dus ik zou dus een bestand hebben dat enkel 1 macro bezit. Deze macro zou dan enkel ervoor zorgen dat de andere macro's, uit de .oxt file worden geladen.

Het exporteren zou ik handmatig kunnen doen, maar het laden zou door een macro moeten gebeuren.
Dus bij het openen van een bestand zou ik dus de nodige macro's uit een extensie bestand halen. Indien het niet uit een .oxt bestand kan gehaald worden kan het eventueel ook door een 2de .odt bestand gebeuren.

Maar hoe ik daar aan begin weet ik niet. Ik vond op het net een stukje code, maar ik weet niet of dit wel is wat ik wel. En het toepassen lukt mij ook niet. Dus alle hulp en/of suggesties zijn welkom.

stukje code van het net:

Code: Selecteer alles

wDoc = desktop.loadComponentFromURL(cUrl, "_default", 2, inProps)

scriptUri = "vnd.sun.star.script:MyTestLib.Module1.Main?language=Basic&location=application"

scriptProvider = wDoc.getScriptProvider()
    myScript = scriptProvider.getScript( scriptUri )
    scriptArgs = ()
    myScript.invoke(scriptArgs, (), ()) 
.
RPG

Re: macro laden uit extentie

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niets af van het maken van een extension. Maar het kan voor jouw een haalbare kaart zijn en mogelijk het leven gemakkelijker maken?
Ik heb dit gevonden. Ik denk niet dat er op dit gebied veel in het Nederlands is. Er staan veel links in naar handleidingen.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
SilentButeo2

Bericht door SilentButeo2 »

Ik heb me misschien niet al te goed uitgedrukt.

Wat ik beoog, is het gebruiken van een common macro voor meerdere bestanden.

vb.
Ik heb 100 bestanden met allemaal de zelfde knoppen erin. Deze staan op een USB stick. Ik gebruik dus deze bestanden op verschillende PC, OS'en.
De functionaliteit achter de knoppen wil ik kunnen aanpassen. Dus ik voorzie algemene macro's. Deze zou ik nu in een apart bestand op de stick willen zetten. Wanneer dan één van die 100 bestanden wordt geopend, zou dan eerst dat apart bestand met de functionaliteit van de knop(pen) moeten worden geladen.

Dus nu is de vraag eigenlijk:
- kan ik macro's opslaan in een apart bestand (welke extentie?) Dus enkel de macro's die achter de knoppen hangen.
- kan ik deze laden bij het starten van een document (één van die 100)?
- hoe koppel ik die geladen macro's aan de knoppen?

Bij het verder zoeken heb ik ook "LoadLibrary" tegen het lijf gelopen, maar weet niet of ik daar iets kan mee doen.

RPG uitleg in het engels is niet echt een probleem.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik wist
a)dat je macro's als module kunt bewaren en laden. Dat doe je met een knop in basic editor.
b) Je kunt ook een basic library bewaren en laden dan heet het exporteren en importeren.
Er is nu ook een keuze bij gekomen voor extensie. Of er een verschil is en zo ja wat dat weet ik niet.
Het bewaren van een complete library gebeurt iets ingewikkelder.
  • Keuze menu select een module.
  • Kies tabblad Library's
  • kies welke library
  • klik knop exporteren
  • kies dan voor basic library of extension.
Het laden of importeren zal wel gelijk zijn.

Wel zul je allerlei rechten moeten hebben om iets op de andere computer te mogen zetten. Ik geloof niet dat je ze kunt laten werken van de USB stick maar ik hoop voor jouw dat ik ongelijk heb.
Het wordt gemakkelijker als je de macro's vast op een andere computer kunt plaatsen.

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... rt+library
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... rt+library

Ik heb gezocht op het engelse forum naar dit "import library"
of met google
site:/www.oooforum.org import library

Als je zowel basic als dialogs gebruik dan moet je ze beide apart bewaren en laden.
Bij het verder zoeken heb ik ook "LoadLibrary" tegen het lijf gelopen, maar weet niet of ik daar iets kan mee doen.
Loadlibrary is een basic instructie die zorgt er voor dat als er een library beschikbaar is op jouw computer dat die geladen worden en dan bij aanroep uitgevoerd wordt. Maar bedenk wij spreken hier op twee manieren over laden van macro's in verschillende betekenissen.
Het laden van een macro library zoals jij dat wilt gaat vooraf aan de basic instructie loadlibrary.
Dit alles is met het voorbehoud : voorzover ik het weet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik was aan het zoeken op het internet en kwam dit tegen. Het zou voor jouw een oplossing kunnen zijn.
Als ik het goed begrijp moet je OpenOffice dan op een USB stick kunnen plaatsen.
Ik heb het niet geprobeerd..
http://portableapps.com/apps/office/openoffice_portable

Romke
Plaats reactie