rapporten in Base

Bespreek het databaseprogramma
jan crikemans

rapporten in Base

Bericht door jan crikemans »

Ik heb een database gemaakt in Base. Het gaat om een personeelsbestand waarin een aantal berekeningen gemaakt worden betreffende het personeelskader van de instelling waar ik werk. De kern van de database bestaat uit twee tabellen: "Hoofdtabel" waarin een aantal vaste gegevens zitten en "Beweging" waarin de variabele gegevens zitten. Beide tabellen hebben een één op veel relatie via een gemeenschappelijk veld "Stamnummer". Op basis van die beide tabellen zijn een aantal eenvoudige query's gemaakt, waarin een telkens één berekening wordt uitgevoerd. (Bv. casewhen ("Landurig ziek" = True, "FTE", 0) waardoor ik bereken hoeveel voltijdsequivalenten er langer dan 1 maand ziek zijn. Van die eenvoudige query's heb ik rapporten gemaakt, zonder enig probleem. Maar ik heb ook één ingewikkelde query gemaakt, waarin ik verschillende bewerkingen uitvoer, onder meer genestelde "casewhen" bewerkingen (bv. casewhen( "Functie" = 'x', 0, casewhen( "Statuut" = 'Y', "FTE", casewhen( "Langdurig ziek" = True, 0, "FTE" ) ) ) AS "Normpersoneel"). Deze query werkt perfect: hij geeft precies weer wat ik heb ingegeven, maar ik slaag er niet in om daar een rapport van te draaien. Wat ik ook probeer, mijn rapport blokkeert. Ik heb ook al geprobeerd om die genestelde "casewhen" bewerkingen te vervangen door enkelvoudige bewerkingen en die dan in een aparte kolom af te trekken van elkaar. Ook dan blokkeren mijn rapporten. Ik heb alles al heel vaak nagezien, volgens mij heb ik geen bewerkingsfouten gemaakt. Is dit een gekend probleem in Base: kan het programma dergelijke relatief complexe bewerkingen niet in een rapport omzetten, of ligt dit aan mijn computer. Ik werk met een EeePC, omdat de netwerkbeheerder op mijn werk alleen Windows toepassingen ondersteund, zodat ik niet via mijn vaste computer kan werken. Bovendien wordt Access ook niet meer ondersteund. Mijn EeePC werkt onder Ubuntu 9.10 en ik draai Openoffice 3.2. Mijn rapporten in Base heb ik gemaakt met Oracle Report Builder. Ik heb dezelfde operatie overigens ook geprobeerd via Openoffice portable, met dezelfde problemen.
openoffice 3.2 onder ubuntu en openoffice portable 3.2 onder windows
RPG

Re: rapporten in Base

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien kun je iets aan vormgeving doen aan je vraag!

Zo is het niet duidelijk.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Bij lezing denk ik dat kan zijn dat de computer niet genoeg capaciteit heeft. Kun je het ook proberen op een grotere computer?

Heb je ook nog meer informatie.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Voor het zoeken welk opdracht het probleem geeft is de beste methode meestal beginnen met het langzaam inbrengen van nieuwe opdrachten.

Voor het geval de computer niet genoeg capaciteit heeft kun je beginnen met een deel selectie van het aantal records. bij minder records zou het goed moeten gaan.

Voorzover ik weet wordt eerst de query uitgevoerd en dan wordt het resultaat aan het rapport aangeboden. Indien de query goed uitgevoerd kan worden dan is de fout bijna zeker in het rapport.

Romke
eremmel

Bericht door eremmel »

Het probeem kan ook komen door het gebruik van OOo 3.2. Deze versie is niet erg stabiel mbt reporting en Base. U zou e.e.a kunnen proberen met 3.1.1 of met 3.3 rc8.

Ik krijg uit het voorbeeld het vermoeden dat het om een redelijk kleine set van combinaties gaat. U kunt overwegen om deze combinaties in een tabel te verwerken en deze als een look-up tabel gebruiken.
Probeer anders de query in stukjes af te breken en te achterhalen wanneer e.e.a. weer snel gaat.
U mag ook de query in z'n geheel posten zodat anderen er naar kunnen kijken.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
jan crikemans

Ondertussen heb ik het ook op een mijn desktop geprobeerd. Dat is een pentium core met 1 Gb ram, dat lijkt me dus zwaar genoeg. Ook dan blokkeert het rapport. Het ligt dus vermoedelijk niet aan de rekenkracht van de computer.

De volledige query is:

SELECT "Beweging"."Afdeling", "Hoofdtabel"."Stamnr.", "Hoofdtabel"."Voornaam", "Hoofdtabel"."Naam", "Beweging"."Functie", "Beweging"."FTE",
casewhen( "Functie" = 'STW', 0, casewhen( "Statuut" = 'Statutair', "FTE", casewhen( "Langdurig ziek" = True, 0, "FTE" ) ) ) AS "normpersoneel",
casewhen( "Continu" = True, 1, 0 ) AS "Continukop",
casewhen( "Nacht" = True, 1, 0 ) AS "Nachtkop",
"Hoofdtabel"."Alt. ler.", "Hoofdtabel"."Langdurig ziek", "Beweging"."Afwezig sedert", "Beweging"."Opmerking", "Beweging"."Oorzaak afwezig", "Beweging"."Afwezig tot", "Beweging"."Statuut", "Hoofdtabel"."Continu", "Hoofdtabel"."Nacht", "Beweging"."Van", "Beweging"."Tot"
FROM "Beweging", "Hoofdtabel"
WHERE "Beweging"."Stamnummer" = "Hoofdtabel"."Stamnr." AND "Beweging"."Tot" IS NULL
ORDER BY "Beweging"."Afdeling" ASC

Maar volgens mij kan daar niets mis mee zijn: de query werkt prima.

Wellicht ligt het probleem bij de versie van Openoffice. Ik zal het eens met een lagere versie proberen. Ondertussen heb ik een koppeling gemaakt tussen de query en een Calc-bestand via externe gegevensbronnen (F4). Dat lukt zonder al te veel problemen.
RPG

Bericht door RPG »

Halo

Als de query goed werkt ligt de fout niet hier. Dit is mijn voorlopige conclusie. Ik zou de query beperken door het sorteer gedeelte weg tehalen en dat in het rapport doen.

Ik weet niet of dit de eerste keer is dat je met een rapport werkt? Als dit waar is lijkt mij de fout eerder te zijn dat de kennis van de rapport builder nog onvoldoende is. Als de ervaring wel aan wezig is dan zou ik eerder overschakelen naar
OOo3.2.1 als je verder geen klachten heb gehad over OOo3.2. Als je een tweede computer heb kun je ook proberen met LibreOffice 3.3 RC2 of OOo RC 8. Ik heb LibreOffice 3.3 RC 2 maar ik kan niet meer formulieren bewerken in edit mode. Datainput wil wel maar ik twijfel over het aanraden.

Leren omgaan met de rapport builder.
Ik heb gemerkt dat dit het best gaat met een kleine gegeven set. Klein in zowel rijen als kolommen. Dit kun je regelen door de query aantepassen.

Misschien kun je aangeven over hoeveel records je het hebt?

Romke
jan crikemans

Het sorteren uitschakelen in de query helpt niets.

Het gaat om een nieuwe database die dus voorlopig redelijk beperkt is. De query waarop dit rapport gebaseerd is bevat 97 records en 21 kolommen. Uiteraard zal het aantal records in de loop van de tijd aangroeien.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat 97 record niet zoveel zijn en dat dus niet het probleem zijn.

Romke
eremmel

Bericht door eremmel »

Kunt u een kopie van het bestand plaatsen met onpersoonlijke gegevens? Dan kan ik eens kijken hoe e.e.a. werkt op de laatste versie van OOo 3.3.0 en 3.1.1.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie