Hoe zou ik er aan beginnen?

Bespreek het databaseprogramma
nonno

Hoe zou ik er aan beginnen?

Bericht door nonno »

Ik HAD een soorte databaseprogramma (op maat gemaakt, doch de ontwerper is ondertussen overleden) waarmee ik bijna 20 jaar mijn ledengegevens heb ingevoerd en bewerkt.

Ik zal nu zelf op zoek mùoeten gaan naar iets dergelijks. Probleem is dat er enkele bewerkingen dienen uitgevoerd te worden, daarom dacht ik aan calc.Maar kan men hier formulieren van maken (sjabloon?) zodat het er iet of wat deftig uit ziet. Of dien ik een base te maken?

Ik ben sinds gisteren nieuw op OpenOffice, dus voor mij is alles nieuw.

Bovendien heb ik het volegnde nodig :

1. een "moederprogramma" hier staan de gewone gegevens van de leden vermeld (kan uiteraard alfabetisch of nummeriek gerangschikt worden. Hier dienen geen bewerkingen gemaakt te worden
2. vervolgend enkele kleine afzonderlijke databases waar specifieke gegevens in vermeld staan (hier zouden evt. wel bewerkingen (2) dienen gemaakt te worden.

Bestaat er hier een oplossing voor in OpenOffice??,

Alvast bedankt voor de aandacht die je aan mijn probleem wil schenken.
OpenOffice 3.2 op windows xp
floris v

Re: Hoe zou ik er aan beginnen?

Bericht door floris v »

Moeilijk te zeggen, het is in elk geval aan te bevelen enigszins thuis te raken in de gebruikte terminologie, dat voorkomt langs elkaar heen praten.

Hier een heel summiere uitleg:
* Een databaseprogramma is in het algemeen een programma zoals de internet-browser een programma is. Je kunt er een database mee maken en onderhouden, maar het is zelf geen database, net zoals Internet Explorer geen website is. Wel is het mogelijk een computerprogramma te maken dat met maar één database overweg kan. Zolang die database zelf maar is bewaard in een algemeen gebruikte vorm, kan die database gewoon gebruikt blijven worden met een ander programma, als dat die databasestructuur maar kan lezen en schrijven.
* Een database is een gestructureerde verzameling gegevens. Een database is altijd op maat gemaakt, een databaseprogramma bijna nooit. De database bestaat uit een aantal tabellen met per tabel gelijksoortige gegevens, voor een onderneming bijvoorbeeld een tabel met artikelen die de onderneming in het assortiment heeft en een tabel met klantgegevens, en dan een tabel met orders, waarin klantgegevens gecombineerd worden met artikelgegevens.

Wat u hoofdprogramma noemt is in feite een tabel, en de kleinere databases zijn ook tabellen. De eigenlijke vraag is of de oorspronkelijke database in gebruik kan blijven of dat die moet worden geconverteerd, en zonder meer informatie is daar niets over te zeggen. Hoe heten de bestanden en het programma waar u mee werkt? Vooral de extensie (voor alle zekerheid: de drieletterige code aan het eind van de naam, na de punt, bijvoorbeeld Writer.exe) kan al veel informatie verschaffen.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
nonno

Bericht door nonno »

Hoi Floris,

Bedankt dat je de nodige tijd hebt kunnen besteden aan mijn probleem.

Mijn bedoeling is om van alle losse gegevens van de leden 1 geheel te maken en alles in database(s) te plaatsen.

eerst zou ik een GROTE database willen maken (ik noem dit de moederdatabase) alwaar alle persoonlijke gegevens in vermeld staan (naam, voornaam, geboortedatum, telefoon, mobiel...) Vanuit deze database (nog te maken dus) zou ik naar kleinere specifieke database willen gaan alwaar de specifieke productgegevens vermeld staan. Ik weet dus niets of zoiets mogelijk en realiseerbaar is. Ikzelf ben geen computerkenner, maar ben blij dat ik op mijn leeftijd nog een beetje versta van computers. Dus als ik het voleldig mis heb, laat het me maar weten.

Als die databases er zouden zijn, dan kan ik rustig alle gegevens invoeren en alle rotzooi wegdoen.

Op dit ogenblik bestaat er dus niets. Daarom heb ik me enkele dagen ingeschreven als OpenOffice-gebruiker, in de hoop om een oplossing te kunnen maken.

Steeds tot uw dienst voor verdere uitleg, teken ik met vriendelijke groeten,

Nonno
floris v

Bericht door floris v »

Alles wat u daar beschrijft is mogelijk (en nog veel meer). :D Het is alleen de vraag of het nodig is de database opnieuw op te zetten als er al iets bestaands is.
nonno

Bericht door nonno »

Beste,

ER IS nog geen database. Het enige wat ik momenteel heb zijn losse vellen. Daarom wil ik een database opzetten (indien mogelijk) met de verwijzing van de ene naar de andere.
Nonno
floris v

Bericht door floris v »

Ik verwees hiernaar:
Ik HAD een soorte databaseprogramma (op maat gemaakt, doch de ontwerper is ondertussen overleden) waarmee ik bijna 20 jaar mijn ledengegevens heb ingevoerd en bewerkt.
nonno

Bericht door nonno »

Ja nu begrijp ik het. Dat was een programmaatje dat iemands gemaakt had in DOS. Dat heeft 20 jaar gewerkt doch nu hopeloos stuk. Ik diende daar enkel de gegevens in te voeren en klaar was kees. Helaas dien ik nu zelf iets te zoeken. daarom gebruik ik al een tijdje losse gegevens, doch dit wordt echt een ramp...
floris v

Bericht door floris v »

Duidelijk. Tabellen zoals ledenlijsten zijn prima te maken met Calc, alleen niet opslaan als Excel. Daarna kan zo'n bestand als database worden geregistreerd.
nonno

Bericht door nonno »

Kan ik daar ook een formulier van maken, zodat het wat mooier oogt?
floris v

Bericht door floris v »

Jazeker, maar dat gebeurt in Base. Het is erg belangrijk om gegevens en de presentatie van die gegevens streng gescheiden te houden.
nonno

Bericht door nonno »

Bedankt voor de tijd die je voor mij al hebt uitgetrokken.

Kan je me misschien ook nog zeggen hoe ik er dan zou kunnen aan beginnen in CALC ?
floris v

Bericht door floris v »

Eerst gewoon gegevens verzamelen, dus een nieuw rekenblad starten, daar op de bovenste regel koppen bedenken (Voornaam, Achternaam, Straat, enz.) en dat opslaan als Leden.ods. Dan de andere tabellen op dezelfde manier maken. Vervolgens een paar regels invullen om te kunnen testen. Daarna Leden.ods registreren in Base en dan zien of de andere bladen binnen die database kunnen worden opgenomen. Ik doe niet veel met Base en weet niet hoe dat gaat, maar het zal wel kunnen.
Het is belangrijk om bij het ontwerpen van de tabellen goed na te denken, naderhand wijzigen van de structuur is wel mogelijk en niet meer zo'n crime als vroeger, maar het is zeker niet leuk. Ik verplaats deze topic nu naar het Base forum, dan krijgt hij misschien wat meer aandacht van de database-experts.
Succes ermee!
nonno

Bericht door nonno »

Bedankt Floris,

Ik ga nu eerstdaag testen doen, en het resultaat op het forum zetten.
Ik vind het enorm fijn dat er op dit forum zoveel andacht wordt geschonken aan beginners.

Nonno
floris v

Bericht door floris v »

Kijk bijvoorbeeld ook eens hier.
Plaats reactie