Bestanden worden onjuist opgeslagen

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
selectedsounds

Bestanden worden onjuist opgeslagen

Bericht door selectedsounds »

Hallo,
Ik heb een vraag over het opslaan van bestanden van OpenOffice. Een hele tijd heb ik hier geen problemen mee gehad, maar sinds deze week worden de bestanden onjuist opgeslagen.
In plaats van dat ze worden opgeslagen als OpenDocument worden ze nu opgeslagen als Document. Hierdoor kan ik de bestanden op mijn computer wel zien en openen, maar kan ik ze op andere computers niet openen of uploaden in een systeem. Ik heb inmiddels OpenOffice 4.0 geüpdatet naar OpenOffice 4.1, maar dat heeft geen effect gehad.
Ik hoop dat iemand hier mij hiermee kan helpen!
Bedankt!
OpenOffice 4 op MacOSX
RPG

Re: Bestanden worden onjuist opgeslagen

Bericht door RPG »

Hallo

Het probleem is mij niet zo duidelijk. Het zou best te maken kunnen hebben met het feit dat het een mAC computer is. Op het Engelse forum las ik dat.
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... 17&t=69455

Als het probleem anders is kun je dan aangeven met welke extensie het document nu opgeslagen wordt?

OOo heeft een mogelijkheid om standaard te kiezen om met een andere indeling op te slaan.

menu --> Extra --> Opties

dan naar: laden en opslaan. Op het driehoekje klikken.
Op Algemeen klikken.
Onder aan de tabpagina staan enkele mogelijkheden. Kies wat je wenst.

Zorg dat waarschuwingen geven is aan gevinkt. Ik denk dat opslaan als een ODF document altijd de beste keuze is.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
selectedsounds

Bericht door selectedsounds »

Hoi Romke,
Bedankt voor je snelle reactie!
Op die link staat inderdaad dat de nieuwste versie niet werkt, maar bij de oude versie slaat openoffice ze ook niet juist meer op.
Ik kan ook kiezen of ik hem als odt of word of iets dergelijks wil opslaan, maar hij lijkt daar niks mee te doen. Welke extensie ik ook kies hij slaat hem altijd op als 'document' met als icoontje een wit blad, ipv het logo van OpenOffice.
Onder extra kan ik de knop opties niet vinden, dus dat heb ik niet kunnen proberen. Bedoel je met menu de balk boven in beeld als je een tekstdocument hebt geopend?
Het probleem is niet alleen bij tekstdocumenten overigens, maar ook bij de andere OpenOffice programma's.
Groet Dieke
OpenOffice 4 op MacOSX
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Betekent het een en ander dat er in het geheel geen bestands-extensie toegevoegd wordt aan het bestand?

Als test: probeer de extensie handmatig toe te voegen.

In de OpenOffice menu is het mogelijk een vinkje te plaatsen. In de systeem menus is de mogelijkheid niet.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb me meer geconcentreerd op het echte probleem maar:
selectedsounds schreef:Onder extra kan ik de knop opties niet vinden, dus dat heb ik niet kunnen proberen. Bedoel je met menu de balk boven in beeld als je een tekstdocument hebt geopend?
Dat schijnt bij de MAC ook iets anders te zijn. Ik weet niet zo gauw een verwijzing. Op het Engelse forum is een speciaal deel voor de MAC's.

Waar wij in het Nderlands in het menu hebben staan: Extra, staat in het Engels: Tools. Voor de MAC staat dan in het Engels Preference. Hiervoor weet ik geen Nederlands woord.

Romke
floris v

Bericht door floris v »

Op de Apple staat Preferences (in het Nederlands Opties/Voorkeuren?) onder het programma-menu helemaal links, net zoals bij alle programma's voor de Apple.
Wat het probleem zelf betreft, ik denk ook dat het met de extensie te maken heft. In het venster Opslaan als hoort onderaan een aankruisvakje te staan met als tekst Automatische bestandsnaamextensie. Soms wordt dat uitgevinkt, waarna je de extensie zelf moet toevoegen.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie