start totorial en/of 'definities'

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Hino

start totorial en/of 'definities'

Bericht door Hino »

Ben vorige week met mijn eerste macro's begonnen; en dat ging niet slecht.
- ik ben begonnen met macro opnemen en die gebruikt de uno-standaard.
- en vervolgens wat copy/paste

Wil dat nu wat verfijnen maar ik kan niet de juiste informatie vinden.
1. ik zie o.m. dat er verschillende flavors van de macro-taal zijn maar die kan ik niet door elkaar gebruiken. Zie wel (heel uitgebreide) manuals (als van Andrew) maar die gebruikt blijkbaar een andere flavors

2. Wat ik vooral zoek is een overzicht van van commando's (values of zo) die ik kan gebruiken.
Zoals dat ik value = "D" moet gebruiken en niet value = "SVDFN" etc.

mvg. Hino
OpenOffice 4.0.1 op XP en W8.1
RPG

Re: start totorial en/of 'definities'

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb een keer gevonden waar de uitleg staat voor de tekens die je bedoelt. De beschrijving van de complete API kun je hier vinden.
http://www.openoffice.org/api/

Het doorgronden van die API is maar voor weinigen weggelegd en een meer eenvoudig boek bestaat er niet voor zover ik weet.

Wanneer je echt met macro's wilt beginnen dan is het beter om op het Engelse forum te zoeken. Wat ik zelf zie dat heel veel mensen met macro's willen werken en op die manier hun problemen met OOo denken op te lossen. Helaas werkt dat niet. Probeer je probleem echt op te lossen op een manier die past bij OpenOffice.

Het boek van Andrew Pitonyak biedt veel maar zelf heb ik gemist een goede onderbouwing van de modules, services en interfaces.

Mijn advies voor beginnend gebruikers van OOo is: leer begrijpen hoe openOffice werkt en richt je voorlopig niet op macro's en misschien wel nooit.

Ik zal nog wel kijken of ik iets kan vinden wat korter bij de vraag ligt.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Plaats reactie