Beste forumleden,..
Met het oog op het vastleggen/ sytematiseren van drie ordners vol huurcontracten, heb ik mij (als ZZP-er) in ooBase verdiept.
Het valt niet mee; uiteindelijk moet je behoorlijk veel studeren om minimale resultaten te boeken.
Eén van de problemen die ik direct al tegen kom is het volgende.
Ik heb alle bedrijven die een rol spelen in de contracten, in één tabel opgeslagen. Zeg maar de Gouden Gids.
In andere tabellen, kan ik de bedrijven vervolgens ophalen.
In opvolgende tabellen worden rollen verdeeld zoals huurder of verhuurder, of koper en verkoper (van de machines/ objecten in kwestie)
De belangrijkstre tabel is echter de algemene tabel met bedrijven (gouden gids).
In deze tabel karakteriseer ik de bedrijven ook naar branche en niche (van die branche). Dit zijn twee aparte tabellen waarvoor geldt dat een niche tot één branche behoort. Een branche kan echter meerdere niches bevatten.
Soms is de niche niet bekend. Daarom heb ik in de tabel bedrijven, zowel niche al branche (FK's) opgenomen.
Nu lukt het mij met een keuzelijst wèl om de brancheID (fk) in de records van de tabel bedrijven op te nemen.
Vervolgens heb ik een subform gemaakt voor de niche (FK), welke naar voren komt in een tabelobject.
Meester- en leerlingenveld zijn Branche. BrancheID resp. Niche.BrancheID uit de tabellen Branche resp. Niche. Daardoor verschijnen in het tabelobject de corresponderende niches. Als ik die aanklik bij het opvullen van de tabel bedrijven,.. blijkt dat de nichID niet wordt geregisteerd/ opgeslagen in de tabel bedrijven.
Wat gaat hier mis?
Berthold
Subform met tabelobject slaat (bekende) waarden niet op.
Subform met tabelobject slaat (bekende) waarden niet op.
Open Office 3.3.0 op Windows 7
Re: Subform met tabelobject slaat (bekende) waarden niet op.
Elke (sub-)form werkt op z'n eigen tabel of (query). Dus u kunt niet de via een sub-form waarin de niche gekozen wordt (adhv branch) het record van de main-form updaten.
U heeft in de main form twee listboxes (keuze lijsten) nodig die van branch en die van niche.
Ik denk dat u een macro nodig heeft om de listbox van de niche te vullen als u een branch heeft geselecteerd voor een bedrijf. U zou op het engelse forum kunnen zoeken naar 'filter table'. Het idee is om de main-form te maken op basis van een filter-tabel met de gekozen branch. Als sub-form leest u het bedrijf bij (of maakt een nieuw bedrijf). Voor het selecteren van de niche listbox gebruikt u weer de data van de filter-tabel.
Voor de overgang van main-form naar sub-form moet wel eerst de geselecteerde branch opgeslagen worden.
Een tip: de interne database van Base documenten is niet heel betrouwbaar, maar dus heel regelmatig backups als u ontwikkeld met een datum.tijd of oplopend nummer in de bestandsnaam.
U heeft in de main form twee listboxes (keuze lijsten) nodig die van branch en die van niche.
Ik denk dat u een macro nodig heeft om de listbox van de niche te vullen als u een branch heeft geselecteerd voor een bedrijf. U zou op het engelse forum kunnen zoeken naar 'filter table'. Het idee is om de main-form te maken op basis van een filter-tabel met de gekozen branch. Als sub-form leest u het bedrijf bij (of maakt een nieuw bedrijf). Voor het selecteren van de niche listbox gebruikt u weer de data van de filter-tabel.
Voor de overgang van main-form naar sub-form moet wel eerst de geselecteerde branch opgeslagen worden.
Een tip: de interne database van Base documenten is niet heel betrouwbaar, maar dus heel regelmatig backups als u ontwikkeld met een datum.tijd of oplopend nummer in de bestandsnaam.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Re: Subform met tabelobject slaat (bekende) waarden niet op.
Het is niet de bedoeling om een discussie offline te nemen via een PB. Wat wel kan is op die manier een document delen dat u niet via het forum wilt delen, zoals u gedaan heeft.
Uit het document blijkt dat er een macro gebruikt wordt, maar deze is niet aan het document gekoppeld, maar aan uw lokale bibliotheek.
U geeft aan dat het gebruik van Base puur een instrument is om uw werk te doen, heeft u overwogen om een opensource CRM pakket te bekijken. Er is tegenwoordig veel gratis beschikbaar.
Om nu nog terug te komen op uw probleem mbt een branch listbox en een eventuele niche-list box het volgende: een macro is een oplossing, daar kunt u meer over vinden op het Engelse Tutorial Cascading Listboxes with macros.
Verder kunt u de waarden van listbox van niche uitbreiden met de branche: "Branche: Niche" het is dan aan de gebruiker om te controleren of beide in overeenstemming zijn (niet fraai, maar voldoende misschien).
Een andere oplossing is om niche te te beschouwen als een sub-branche en deze recursief te modeleren. U heeft dan geen verwijzing nodig naar een niche meer, maar enkel een verwijzing naar een (sub-)branche. De listbox-lijst die u dan aanbied bestaat uit alle Branches met als sub-branch de zelf-verwijzing. Iets is een sub-branch als de 'parent-branch-fk' IS NOT NULL.
Uit het document blijkt dat er een macro gebruikt wordt, maar deze is niet aan het document gekoppeld, maar aan uw lokale bibliotheek.
U geeft aan dat het gebruik van Base puur een instrument is om uw werk te doen, heeft u overwogen om een opensource CRM pakket te bekijken. Er is tegenwoordig veel gratis beschikbaar.
Om nu nog terug te komen op uw probleem mbt een branch listbox en een eventuele niche-list box het volgende: een macro is een oplossing, daar kunt u meer over vinden op het Engelse Tutorial Cascading Listboxes with macros.
Verder kunt u de waarden van listbox van niche uitbreiden met de branche: "Branche: Niche" het is dan aan de gebruiker om te controleren of beide in overeenstemming zijn (niet fraai, maar voldoende misschien).
Een andere oplossing is om niche te te beschouwen als een sub-branche en deze recursief te modeleren. U heeft dan geen verwijzing nodig naar een niche meer, maar enkel een verwijzing naar een (sub-)branche. De listbox-lijst die u dan aanbied bestaat uit alle Branches met als sub-branch de zelf-verwijzing. Iets is een sub-branch als de 'parent-branch-fk' IS NOT NULL.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)