Hallo
Overgang van Word Naar Writer
De overgang van Word naar Writer is altijd moeilijk. Dit is niet alleen waar voor de deze overgang maar voor de overgang van elk programma naar een ander programma. De moeilijkheden zijn voor mijn gevoel altijd op verschillende terreinen
- De woorden die gebruik worden om iets aan te duiden(terminologie).
- De methodes die gebruikt worden om het gewenste doel te bereiken.
- Het vinden en gebruiken van de hulpmiddelen in het progrmma.
- Het vinden van alle knoppen in het programma.
Het bovenstaande schets de moeilijkheden. Ik wil nu richten op enkele hulpmiddelen
Directe opmaak
Veel computer gebruikers maken gebruik van directe opmaak. Mogelijk is dit nog sterker voor oud gebruikers van MSO. Directe opmaak kennmerkt zich door gebruikt te maken van knoppen bovenin het venster. Het is ook een opmaak dat zich op een klein deel van het document richt. Het laat zich op de zelfde manier aanpassen. Het gemak waarmee dit kan keert zich tegen de gebruiker op het moment wanneer het document groter wordt en er belangrijke verandering gemaakt worden voor het gehele document. Het wordt dan moeilijk om de eenheid te behouden. Het is niet verkeerd om af en toe directe opmaak te gebruiken. Als voorbeeld men wil extra nadruk leggen op een bepaald woord. Dan is het directe grbuik van een opmaak stijl BOLD heel goed.
Gebruik van stijlen
Hiervoor werden de voor- en nadelen van de directe opmaak geschetst. In OpenOffice wordt sterk gewerkt met stijlen. Het is niet gemakkelijk om goed grip te krijgen op deze stijlen. Toch loont het de moeite om het te begrijpen. Als er al gewerkt is met de directe opmaak en zeker met de popups die kunnen verschijnen kan deze kennis overgebracht worden naar de stijlen. Soms kan het beter zijn om te beginnen met een leeg en nieuw document om te oefenen. Als er begonnen wordt met een leeg en nieuw document wordt men niet gehinderd door de directe opmaak. Directe opmaak gaat namelijk boven de normale opmaak: het gebruik van stijlen.
Verwijderen van directe opmaak
Op het moment dat men langzaam over wil gaan naar het gebruik van stijlen zal men regelmatig de directe opmaak moeten verwijderen. Selecteer dat deel waar de directe opmaak van verwijderd moet worden en kies daar na: Directe opmaak wissen
menu --> Opmaak --> Directe opmaak wissen
Doe dit speciaal waanneer het opmaken niet goed wil gelukken en dat mogelijk komt door dat er nog directe opmaak is. Zoals eerder geschreven: directe opmaak gaat boven het normale gebruik van stijlen.
Verder lezen
Dit wil niet uitleggen hoe de diverse stijlen gebruik kunnen worden. Hier voor wil ik verwijzen naar andere tutorials die zich richten op een specifyke stijl. Wel probeert het duidelijk te maken dat er tientallen stijlen zijn binnen een enkel document. Het herkennen van de toegepaste stijl op dat deel wat men wil veranderen is erg belangrijk. Hier voor is een speciaal onder deel wat geactiveerd kan worden met de toets F11.
Ik zal deze tekst mogelijk vaker posten maar steeds iets aangepast. Het is een tekst in ontwikkeling.
Romke