Niet-MS-Office spreadsheet opent in Writer

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
johannkuiper

Niet-MS-Office spreadsheet opent in Writer

Bericht door johannkuiper »

Hallo,

de leerlingenregistratie van onze school draait online (Magister). De leerlinglijsten kunnen vanuit Magister worden geëxporteerd naar verschillende formaten en het meest bruikbare formaat is .xls.

Een .xls die door Magister wordt gegenereerd wordt echter door OpenOffice in Writer geopend, wat ik ook probeer. Als ik Calc start en dan aangeef dat ik de .xls wil lezen, wordt toch weer een Writervenster geladen. Vermoedelijk wordt wel de extensie en het bestandsformaat door Magister gegenereerd, maar verwacht OOo ook een bestandsheader oid die niet wordt toegevoegd!?

Ik werk met de nieuwste OOo versie (net nieuwste versie gedownload om dit probleem op te lossen maar het hielp nix) op Mac OSX Snow Leopard, 10.6.7.

Is het mogelijk om OOo te dwingen om voor xls-bestanden altijd Calc te gebruiken?

Alvast bedankt voor een snelle reactie!

Door RPG : Symbool voor een BUG verwijderd vanwege onjuist gebruik
openoffice 3.3 op mac osx 1.6.7
RPG

Re: Niet-MS-Office spreadsheet opent in Writer

Bericht door RPG »

Hallo

Is CSV ook mogelijk?
Wat is er mogelijk als bestand formaat?

Voor het exel bestand probeer of openen een teksverwerker werkt. In dien positief copieer het naar calc.

Hier staat hoe je CSV of text importeert
[OPGELOST] Datum na importeren ING csv bestand

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
eremmel

Re: Niet-MS-Office spreadsheet opent in Writer

Bericht door eremmel »

Mijn zoon zit ook op een school waar de Magister gebruiken. Heb ff snel zijn cijfers gedownload als xls. Laad prima in Calc. Als ik het *.xls document open in editor (VIM) dan zie ik dat het een XML document is met enkel een <table> ... </table> beschrijving. Er is dus naast de extensie geen enkele indicatie wat voor soort document het is. Ik kan het ook prima in Writer openen (via Invoegen->Bestand).

Een mogelijkheid om het in Calc te krijgen zou kunnen zijn via Invoegen -> 'Blad uit bestand'. Dit werk ook bij mij (de kolom formattering is niet optimaal na invoegen). Een alternatief zou kunnen zijn Invoegen -> 'Koppeling naar externe gegevens' en dat de gedownloade xls koppelen.

De oorzaak lijkt me toch iets met het OS te maken te hebben en de koppeling met applicaties. Ik heb geen kennis van Mac.

P.S.
Plaats uw configuratie (OS, OOo versie) in uw signatuur (Gebruikerspanneel -> Profiel -> Wijzig Onderschrift).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie