[Opgelost] base, zoeken in twee kolommen

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
NOOob

[Opgelost] base, zoeken in twee kolommen

Bericht door NOOob »

Mijn schoonvader (74 jaar oud) heeft zo'n twintig? jaar dbase 3 plus gebruikt. Na een computercrash is hij overgegaan op windows 7. Alles werkt uiteraard fantastisch, behalve het stokoude dbase programma van hem. Dus heb ik bij hem OOo geïnstalleerd. Dit werkt goed, alleen het zoeken in twee kolommen lukt hem en mij niet. Het probleem is het volgende...
Hij verzameld postzegels en zet die in een dbase. Zo'n 32.000 tot nog toe, en niet iets waar je ooit meer mee stopt.
Alle landen brengen postzegels uit, en beginnen deze zegels te nummeren bij zegel 1. Dus wil hij in kolom 1 op een landnaam zoeken en gelijkertijd in kolom 2 op het catalogusnummer.
En daar onstaat het probleem, In Dbase3 kon hij dat wel en in OOo.... nog niet. Iemand die hem (en vooral mij, ik heb niks met postzegels) blij maakt?

Vriendelijke groet, Henk
Laatst gewijzigd door floris v op do jan 20, 2011 12:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als opgelost gemarkeerd
open office 3.2 windows premium
RPG

Re: base, zoeken in twee kolommen

Bericht door RPG »

Hallo

Dbase bestanden willen standaard werken OOo-base.

Met de standaard filter kun je op drie argumenten filteren. Autofilter werkt als een and
Je kunt ook queries bouwen met veel mogelijkheden.
Ik weet niet wat je nu doet.
Maak wel een copy van de gegevens.
zie hier.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
NOOob

Bericht door NOOob »

Ik weet niet of ik hier een vervolg vraag mag plaatsen of dat ik er een nieuw topic van moet maken?

Het registreren ed. was al wel gelukt. Het zoeken op meerdere criteria mbv het filter ipv de verrekijker lukt inmiddels ook maar alleen.....bij waardes boven de 1000.
In Dbase heeft hij altijd 4 cijfers moeten invoeren en deed dat als;

spatiespatiespatie1
spatiespatie10
spatie100
1000

Waardes boven de 1000 zoeken lukt wel, maar zoeken op bv spatie422 werkt niet.

Nog ideeen?

MVG, Henk
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Mijn idee is om de help file te lezen over queries. Zonder het lezen van een help file blijf je aan de oppervlakte. Dit betekent niet dat je alles moet kennen. Maar het leren zoeken met OpenOffice.org is wel heel belangrijk. Ook dient dit voor het begrjjpen dat er groot verschil is tussen de verschillende zoekmethoden.

Wat is het verschil tussen tekst en een getal? Met een getal kun je rekenen en met tekst niet. Dat verschil is voor de computer heel groot. Terwijl wij soms het verschil niet zien. Hoe dbase dit deed weet ik niet.

Als een begin van de handleiding kan al volstaan wat de help file vertelt onder querries.
Ik denk dat dit werkt
like '???1'
? voor een letter
* voor alle letters

Romke
NOOob

Bericht door NOOob »

Ik heb al dagen gezocht en gelezen, alle mogelijke vormen van queries geprobeerd en niets werkte. Ik kon ook niet verklaren waarom drie kolommen verder ik wel goed kon zoeken in de getallen.
Ik ben gaan zoeken in de kolom eigenschappen en die veranderd,( zoals in de andere kolom) van aantal naar tekst. Waarom dit anders is dan in drie kolommen verderop weet ik niet. De spaties voor de getallen zijn verdwenen en het werkt nu zoals opa het wil :D . Applaus voor mezelf :bravo: en bedankt voor het meedenken :super:

Henk
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Nu het veld/kolom als text gedefinieerd is kun je op een andere manier zoeken. Ik denk als je de originele database nog hebt dat je er dan goed aan doet om opnieuw te beginnen. Het is mogelijk dat de inhoud veranderd is doordat het eerst een getal geworden is en later weer tekst. Als voorbeeld:
Het was : 0001.
Als je dit invoert als een getal dan wordt het gezien als : 1
Nu breng je het terug als tekst en dan blijft het : 1

Dit betekent dat je niet meer het gewenste zoek resultaat krijgt.

Nu je de velden goed heb kun je misschien eerst alleen de tabel structuur kopieren en daarna de data er in kopieren. Je kunt ook de dbase tabellen blijven gebruiken. Zorg in alle gevallen voor een kopie van het origineel.

Romke
NOOob

Bericht door NOOob »

Opa heeft eea gebruikt en is tevreden met de manier van zoeken met de door mij gedane instellingen zoals hierboven beschreven.
Opa tevreden, ik tevreden.
Mvg, Henk
Plaats reactie