L.S.
Klein vraagje: heb een db bestand van 250 mB draaiend op een laptop met AMD 64, Windows XP Professional(32 bit mode).
Wanneer ik het project afsluit gebeurt er het volgende:
1. er wordt gevraagd of ik het project wil opslaan
2. bij ja....geloof het of niet gaan we, denk ik, een Openoffice 'procedure' in die vier keer (4x) hetzelfde database bestand wegschrijft voordat het project definitief wordt afgesloten.
Nu geloof ik heilig in safety procedures maar dit lijkt mij toch teveel van het goede.
Daarbij komt dat aldus doende het afsluiten van het project bijna 3-4 minuten in beslag neemt.
Graag zou ik een en ander willen versnellen omdat de huidige situatie onwerkbaar is en mij helaas terug dwingt te gaan naar MS Access, iets waar echter weinig trek in heb.
Vast bedankt voor alle suggesties en/of oplossingen.
Afsluiten/opslaan base project
Afsluiten/opslaan base project
Openoffice 3.1 op Windows XP Professional
Re: Afsluiten/opslaan base project
Hallo
Ik heb geen idee hoe je vraag op gelost moet worden maar als je een database bestand heb van 250 MB dan moet je nodig iets doen aan het beheren van je bestand.
Ik ben van mening dat een 250 MB niet in een embedded data hoort. Je kans op data verlies kan erg groot zijn.
Iets wat ook belangrijk kan zijn is het verkleinen van je bestand door checkpoint defrag
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=56730
Zorg dat je een copy hebt.
Romke
Ik heb geen idee hoe je vraag op gelost moet worden maar als je een database bestand heb van 250 MB dan moet je nodig iets doen aan het beheren van je bestand.
Ik ben van mening dat een 250 MB niet in een embedded data hoort. Je kans op data verlies kan erg groot zijn.
Iets wat ook belangrijk kan zijn is het verkleinen van je bestand door checkpoint defrag
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=56730
Zorg dat je een copy hebt.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Ik zou eens met de geheugeninstellingen beginnen. Waarden verhogen, of misschien wel juist verlagen.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
Bedankt voor de reacties. Heb gebruik gemaakt van het idee om de database eens te te 'behandelen' met Checkpoint defrag.
Heeft uitstekend geholpen.
Vriendelijke groet en nogmaals bedankt voor de waardevolle info.
Heeft uitstekend geholpen.
Vriendelijke groet en nogmaals bedankt voor de waardevolle info.
Hallo
Het is goed te lezen dat het gewerkt heeft. Ik denk dat het nuttig is om het regelmatig te herhalen.
Ik wil toch blijven wijzen op het risico van het hebben van een grote embedded databse ook nu het kleiner is geworden. Als je een goede reden heb om niet te veranderen maak dan regelmatig een kopie.
Romke
Het is goed te lezen dat het gewerkt heeft. Ik denk dat het nuttig is om het regelmatig te herhalen.
Ik wil toch blijven wijzen op het risico van het hebben van een grote embedded databse ook nu het kleiner is geworden. Als je een goede reden heb om niet te veranderen maak dan regelmatig een kopie.
Romke
Beste Romke,
je hebt helemaal gelijk betreffende het maken van backup's. Doe dit voordat ik ook maar iets doe met de database.
Ja, embedded is niet de allerbeste oplossing maar heb (nog) geen zin om het geheel weer zelf in de hand te nemen.
Base leek me wel leuk om eens te proberen alhoewel ik geen kennis heb van VBA(ben een Java man), hetgeen me een beetje opbreekt.
Zelfs voor de meest eenvoudige zaken heb je Macro's nodig en dus die ontbrekende kennis.
Groetjes,
Ton
je hebt helemaal gelijk betreffende het maken van backup's. Doe dit voordat ik ook maar iets doe met de database.
Ja, embedded is niet de allerbeste oplossing maar heb (nog) geen zin om het geheel weer zelf in de hand te nemen.
Base leek me wel leuk om eens te proberen alhoewel ik geen kennis heb van VBA(ben een Java man), hetgeen me een beetje opbreekt.
Zelfs voor de meest eenvoudige zaken heb je Macro's nodig en dus die ontbrekende kennis.
Groetjes,
Ton
Hallo
De HSQLDB wat de standaard database is voor OOo-base is gebaseerd op JAVA. Ik denk dat je ook weinig aan VBA zou hebben daar als je wilt programmeren voor OOo je dan een redelijk begrip van de API moet hebben en die is gebaseerd op service's en interfaces. Als je dat kun begrijpen dan begint het gemakkelijker te worden.
Het is denk ik mogelijk dat je een HSQLDB database als server heb. Deze server kun je aanspreken met OOo-base en ook eventueel met eigen javadelen.
Ik kan je niet zoveel advies geven wat ik ben maar een eenvoudige thuisgebruiker van OOo-base. Als je gebruik wil maken van macro's is het verstandig om je eerst te verdiepen in goed zoeken. Ik denk dat de meeste macro's te vinden zijn dan hoef je alleen nog namen aan te passen.
Romke
Als je eenmaal een niet embedded database heb maakt dat niets uit in gebruikersgemak of last. Het betekent alleen maar dat unzippen en zippen van de gehele database niet meer gedaan wordt. Dit vermindert de kans op fouten. Maar als je vaak backups maak is het ook niet zo'n probleem.Ja, embedded is niet de allerbeste oplossing maar heb (nog) geen zin om het geheel weer zelf in de hand te nemen
De HSQLDB wat de standaard database is voor OOo-base is gebaseerd op JAVA. Ik denk dat je ook weinig aan VBA zou hebben daar als je wilt programmeren voor OOo je dan een redelijk begrip van de API moet hebben en die is gebaseerd op service's en interfaces. Als je dat kun begrijpen dan begint het gemakkelijker te worden.
Het is denk ik mogelijk dat je een HSQLDB database als server heb. Deze server kun je aanspreken met OOo-base en ook eventueel met eigen javadelen.
Ik kan je niet zoveel advies geven wat ik ben maar een eenvoudige thuisgebruiker van OOo-base. Als je gebruik wil maken van macro's is het verstandig om je eerst te verdiepen in goed zoeken. Ik denk dat de meeste macro's te vinden zijn dan hoef je alleen nog namen aan te passen.
Romke