Ben bezig met een database om weblinks te beheren, waarbij deze worden gegroepeerd per land en/of categorie.
Daarbij gebruik ik een externe database-server MySQL, die een connectie maakt met ooBase.
Hieronder de opstelling vd tabellen:
Code: Selecteer alles
Links: - ID (PK)
- Titel
- Omschrijving
- URL
- id_categorie_land (FK)
Categorieën: - ID (PK)
- Categorie
Landen: - ID (PK)
- Land
Categorie_Land: - ID (PK)
- id_categorie (FK)
- id_land (FK)
Ieder land beschikt over verschillende categorieën, maar ook kan iedere categorie voorkomen in verschillende landen.
Voorlopig heb ik de tussentabel (Categorie_Land) voorzien van een 'ID'.
Er is ook een mogelijkheid om deze 'ID' weg te laten, en een combinatie te maken van 'id_categorie' en 'id_land' in de tussentabel, daar deze combinatie uniek is.
Ik zou verschillende formulieren ontwerpen, met bijhorende velden, nl.:
- Beheer Landen: invoeren naam vh land.
- Beheer Categorieën: invoeren naam categorie.
- Beheer Categorie per land: dit via twee keuzemenus nl: 'Land' en 'Categorie', waarbij een combinatie van beide gegevens dan worden opgeslagen in de tussentabel.
-Beheer Links: titel, omschrijving, url, keuzemenu land, keuzemenu categorie.
Dus in het formulier 'Beheer Links', kan men klikken op een land, en dan via een subformulier worden de aanwezige categorieën van dit land gepresenteerd.
Zo wordt de 'ID' van de tabel 'Categorie_Land' toegevoegd aan de tabel 'Links'.
Hopelijk is dit te verwezelijken
Mijn vragen:
- Is dit een ideale opstelling om zo weinig mogelijk redundantie te bekomen?
- Hoe wordt een combinatie van beide velden in de tussentabel 'Categorie_Land' dan opgeslagen in de tabel 'Links'?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat een combinatie van beide gegevens in de tussentabel 'Categorie_Land' uniek is?
Heb al één en ander gevonden, maar helaas in het engels.
Wie kan mij verder helpen?
Christophe