Beveiligd document/sjabloon met alleen invulvelden

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Joseph

Beveiligd document/sjabloon met alleen invulvelden

Bericht door Joseph »

Heb een vraagje met betrekking tot het maken van sjabloon.

Zelf gebruik ik privé al jaren OOO maar dan voor recht toe recht aan werk (tekstverwerking en een enkele database).
Op mijn werk hebben wij MS-office en daar knoei ik wat imprimés in elkaar van regelmatig terugkerende zaken voor eigen en collegiaal gebruik.
Daar gebruik ik dus beveiligde documenten met velden waarachter lijsten zitten, velden met datum/tijd en vrije invulvelden.

Eigenlijk vanuit het idee om e.a. wat te vereenvoudigen met behulp van een achterliggende database (b.v. voor de verschillende werkplekken middels 1x kiezen verschillende velden automatisch te laten invullen met o.a. het adres/postadres/tel/fax in plaats van nu per veld uit een menu selecteren) ben ik wat aan het goochelen gegaan in OOO.
Zoals verwacht importeert OOO het MS-office-sjabloon prima maar dan blijkt e.a. nogal anders te werken (hetgeen mij juist wel een beetje prikkelt om uit te zoeken).

Heb al wat gezocht en wat ik begrijp is het in OOO niet mogelijk om, zoals in Word, een formulier te beveiligen, zodat degene die het moet invullen alleen de velden kan invullen.
Klopt het dat het in OOO niet mogelijk is?

Zo ja, is er evt. een andere oplossing / richting waarin ik moet zoeken?
OpenOffice.org 3.1
Ubuntu 9.10
RPG

Re: Beveiligd document/sjabloon met alleen invulvelden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik je goed begrijp maar het lijkt mij op een mailmerge wat je wilt doen. kijk of de twee links je wat te dieden hebben.

http://user.services.openoffice.org/nl/ ... ?f=4&t=215
http://user.services.openoffice.org/nl/ ... ?f=4&t=435

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Joseph

Bericht door Joseph »

Nee, het is geen mailmerge.
Zijn formulieren die zo beveiligd zijn dat alleen de velden kunnen worden ingevuld.
Aantal velden hebben een keuze mogelijkheid (meerdere vaste waarden in een onderliggend menu).
Echter een aantal hebben een direct verband (b.v. werkplek a geeft adres a, telefoon a etc).
In de formulieren die ik had gemaakt onder MS-office moet je echter na keuze werkplek a ook nog adres a, telefoon a etc kiezen in de afzonderlijke velden.
Dit wilde ik proberen te automatiseren (dus bij keuze werkplek a het automatisch laten invullen van bijbehorende gegevens bij adres/tel etc).
Vandaar dat ik aan een database/spreadsheet erachter zat te denken.
Dit automatiseren is overigens niet het primaire probleem in de vraag (maar als iemand het weet, graag).

Het probleem is/was dat ik buiten de paar veldjes bij invoegen, b.v. de keuze menu's (rolbox) miste.

Heb inmiddels wel een Engelse handleiding voor hoofdstuk 15 gevonden.
Daarmee denk ik dat het gaat lukken om de gewenste velden (met "rolbox"-keuze) te maken.
Echter nog geen tijd gehad om het ook daadwerkelijk conform die handleiding uit te pluizen (heb wel al ontdekt dat sommige velden pas in afdrukpreview juist worden weergegeven).
Bij vluchtig lezen handleiding mis ik echter nog steeds hoe je uiteindelijk het formulier "op slot zet" buiten de in te vullen of te kiezen velden.
OpenOffice.org 3.1
Ubuntu 9.10
floris v

Bericht door floris v »

Ik heb nog niet veel met formulieren in Writer gedaan , maar herinner me nog wel hoe het in Word ging. Je had daar drop-downlijstjes en het is me zelfs gelukt om die met macro's maar zonder databases te koppelen, zodat als er in het formulier een naam, adres e.d. moest worden ingevuld en je kon kiezen uit een aantal mogelijkheden, na het kiezen van een naam de bijbehorende gegevens in de andere velden automatisch werden ingevuld. Dat was wel in Word 6!

Mijn indruk is dat de ontwikkelaars van OOo bij formulieren aan iets anders dachten dan MS, namelijk meer een koppeling naar een database en niet een elektronisch invulgeval. De enige manier om de rest van het document tegen wijzigingen te beveiligen is zo te zien die teksten te selecteren en dan (met wachtwoord) beveiligde secties in te voegen. Lang niet zo makkelijk en logisch als in Word, maar dan is de rest tenminste beveiligd.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Joseph

Bericht door Joseph »

Floris, Romke,

Bedankt voor de reactie.
Heb wat zitten stoeien met die handleiding voor hfst 15.
Gaat niet helemaal van harte, het Engels is niet het probleem maar de icoontjes en omschrijvingen ervan komen niet altijd overeen met die van de werkbalken in mijn NL-versie.

Ben inmiddels al wat wijzer geworden maar een handleiding, met hfst 15, in NL cq voor de NL-versie zou welkom zijn.

Wel al gevonden dat de beveiliging van een document en de daarin opgenomen velden wel mogelijk is.
Moet het alleen wat dieper in systeem zoeken:
Extra => Opties => OpenOffice.org => Veiligheid
en dan bij
"Opties voor delen van bestanden voor dit document"
de optie aanvinken
"Dit document in alleen-lezen modus openen"

Document zal hierna als "alleen lezen" worden geopend.
In tegenstelling tot de kreet "alleen lezen" kan de gebruiker de keuzevakken en tekstvakken invullen.
Gebruiker kan echter alleen het formulier met ingevulde gegevens opslaan middels "opslaan als".

=============
Edit:
Deze beveiliging is dus supersterk...... :twisted:
Je kan hem dus ook als "maker" niet meer op bewerken krijgen.
Ergo, zorg dat je een kopie van de onbeveiligde vesie hebt.....
OpenOffice.org 3.1
Ubuntu 9.10
Plaats reactie