Ik ben bezig met Base OOo 3.2.
Het maken van een rapport gaat met de Rapportontwerper (Sun Report Builder 2.0). Dit levert geen problemen op voor zover het een rapport betreft. Het weergeven gaat netjes via Writer.
Echter, het maken van een berekening van een deel van een tabel. b.v. het aantal gewerkte uren per week van een afdeling geeft problemen. Op Internet vind ik wel aanwijzingen, maar die zijn allemaal met SQL-statements. En in de Rapportontwerper is daarvoor geen ruimte.
Wel staat voor elk veld in de Rapportontwerper een tabblad met de eigenschappen van het Veld of Label.
Als in in een veld een functie wil gebruiken, b.v. de som van alle gewerkte uren per week in een afdeling, gaat het mis.
De ene keer is de gehele kolom leeg en staan aan de onderzijde een 0, de andere keer wordt de tussenruimte van de regels (rijen) vergroot.
De bedoeling is, dat een rapport een opstelling geeft van:
Gemiddelde (AVERAGE)
Minimum (MIN
Maximum (MAX)
Som (SUM)
Ik zou graag hiervoor een aanwijzing willen ontvangen hoe ik hiermee verder moet.
Rekenen in Base Rapportontwerper (Sun report Building
Rekenen in Base Rapportontwerper (Sun report Building
Windows XP-SP3, Openoffice.org 3.2
Re: Rekenen in Base Rapportontwerper (Sun report Building
Hallo
Ik heb weinig kennis van rapporten maken maar als ik je vraag goed begrijp moet je eerst een query maken waarin je alle problemen oplos en dan maak je gebruik van die query voor het rapport. De reden hiervan is dat het geheel zoveel mogelijk onafhankelijk is van de gebruikte database enigne.
Versie rappot ontwerper
Voor de duidelijkheid, voorzover ik weet bestaat er geen versie van 2.0 bedoel je misschien 1.2.0?
Ik hoop dat deze aanwijzing voldoende is.
Romke
Ik heb weinig kennis van rapporten maken maar als ik je vraag goed begrijp moet je eerst een query maken waarin je alle problemen oplos en dan maak je gebruik van die query voor het rapport. De reden hiervan is dat het geheel zoveel mogelijk onafhankelijk is van de gebruikte database enigne.
Versie rappot ontwerper
Voor de duidelijkheid, voorzover ik weet bestaat er geen versie van 2.0 bedoel je misschien 1.2.0?
Ik hoop dat deze aanwijzing voldoende is.
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Ik merk aan je reactie dat je best SQL beheerst. Dus doe het eerst maar in een SQL statement en gebruik dit statement om je rapport te voeden. Je hebt al de eigenschappen van verschillende onderdelen van een rapport ontdekt. Het rapport als geheel heeft ook eigenschappen en daar kun je ook als bron een query selecteren. Met F5 (Beeld->RapportNavigator) open je een grafische representatie van je rapport. Selecteer het top (root) element en open de properties (rechter-muis). Kies de 'Gegevens Tab' en selecteer een andere 'Soort inhoud' daarna kun je als je Query hebt gekozen een eerder gedetineerde query als basis voor je rapport nemen.
Is dit niet wat je zoekt, dan kan ik je ook nog wel helpen met formules in SRB, maar de beste manier is denk ik dit soort dingen oplossen met queries.
Is dit niet wat je zoekt, dan kan ik je ook nog wel helpen met formules in SRB, maar de beste manier is denk ik dit soort dingen oplossen met queries.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Bedankt voor uw reactie. Ik ga het proberen.
cornelis
cornelis
Beste eremmel,
Ik heb je aanwijzingen geprobeerd, maar geen succes geboekt.
Met een Query los je die vraag niet op. Je komt da namelijk in de rapportweergave terecht, waar je een eigen indeling kunt maken. Voor elk item kun je desgewenst een functie invoegen. Het bezwaar is echter, at die functies niet werken in een rapport.
Tevens is het zo, dat degene die met het rapport moeten werken, dus zelf criteria stellen en dan b.v. een optelling maken, geen of weinig idee hebben van SQL. De bedoeling is, dat zij zelf met eenvoudige middelen een goed rapport kunnen maken.
Niettemin, hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Cornelis
Ik heb je aanwijzingen geprobeerd, maar geen succes geboekt.
Met een Query los je die vraag niet op. Je komt da namelijk in de rapportweergave terecht, waar je een eigen indeling kunt maken. Voor elk item kun je desgewenst een functie invoegen. Het bezwaar is echter, at die functies niet werken in een rapport.
Tevens is het zo, dat degene die met het rapport moeten werken, dus zelf criteria stellen en dan b.v. een optelling maken, geen of weinig idee hebben van SQL. De bedoeling is, dat zij zelf met eenvoudige middelen een goed rapport kunnen maken.
Niettemin, hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Cornelis
Hoe is je engels? Kijk dan hier maar eens Count function not working in Report en Display minimum and maximum dates listed in a report. Lees rustig door en probeer ook eens zo'n functie in SRB te gebruiken. Er zijn ook voorbeelden...
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)