Melding uitschakelen opslaan gewijzigd formulier

Bespreek het databaseprogramma
KTD

Melding uitschakelen opslaan gewijzigd formulier

Bericht door KTD »

Als newbee ben ik begonnen aan Base. Een hinderlijk ding is dat ik na elke wijziging van een formulier de melding krijg om dit te bevestigen. Ik kan niet vinden waar ik dat kan uitschakelen.
Heeft iemand een tip?
Bijlagen
BASE_melding_gewijzigd_formulier.jpg
BASE_melding_gewijzigd_formulier.jpg (12.91 KiB) 78 keer bekeken
LibreOffice 4.1 op Windows
RPG

Re: Melding uitschakelen opslaan gewijzigd formulier

Bericht door RPG »

Volgens mij gebruik je LibreOffice want ApacheOffice kent naar mijn idee die melding niet.
Het antwoord is al gegeven in https://ask.libreoffice.org/t/uitschake ... ier/128433
  • Je kunt natuurlijk een macro schrijven die op een gebeurtenis, Event in het Engels, de gegevens opslaat. Welke gebeurtenis dat is daar heb ik geen idee over.
  • Je kunt natuurlijk ook het formulier zo inrichting dat wanneer het laatste gegeven ingevuld is dat er ook naar een ander record gesprongen wordt met als resultaat dat de gegevens opgeslagen worden. Bij het afsluiten van het document-formulier zal alsnog gevraagd worden of het document-formulier opgeslagen moet worden.
  • Let wel als je meerdere gegevens- formulieren in je document-formulier hebt is het belangrijk om dit goed te ordenen
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
KTD

Bericht door KTD »

@RPG,
Dank voor je reactie.
Ik gebruik inderdaad LibreOffice. Ik heb veel gedaan in MS-Access (met VBA) maar langzaam afscheid aan het nemen van de Windows wereld. Daarom de eerste stappen in BASE. Valt niet mee. De BASE pagina's op het LibreOffice forum leken mij nogal gedateerd vandaar mijn reactie hier. BASE kan veel maar is toch minder rijk als Access en ook niet zo goed gedocumenteerd. De meest recente handleiding die ik kon vinden is BASE7.3 uit 2022. Ook sommige voorbeeld bestanden bezitten fouten. In een voorbeeld query wordt in het ontwerp venster een test gedaan op een leeg veld (ISNULL functie) in combinatie met het plakken van wildcard karakters ('%') aan veldnamen. De query werkt, maar het genereerde SQL statement is fout (zegt het systeem) en krijg je niet te zien. Bovendien voegt het ontwerp venster zelf ook nog apostrofjes toe. Lastig hoor.
Terug naar de record melding, is mis "het pennetje" van Access, en moet dus beter begrijpen dat het begrip "formulier" bij BASE iets anders betekent dan bij Access.
Kortom, er valt nog wat te leren en we gaan rustig door....
mvg.
RPG

Bericht door RPG »

In de laatste bijdrage verander je feitelijk van onderwerp wat niet erg is.

VBA
Veel MS-Office verlaters denken dat ze op de zelfde manier door kunnen gaan in LibreOffice of ApacheOffice maar dat valt tegen aangezien de macro's veel moeilijker zijn. In LibreOffice is niet zoveel veranderd wat betreft Base in de laatste paar jaar en in ApacheOffice is sinds 2014 niet veel veranderd.

Wil je macro's gebruiken voor Base dan is de LibreOffice module Access2Base de module die je moet gebruiken. Deze module moet voor een geroutineerde VBA programmeur naar mijn idee bekend overkomen maar hij blijft moeilijk.

Villeroy en RobertG
De twee bovenstaande personen zijn beiden vooraanstaande leden van Ask LibreOffice
RobertG is de schrijver van de handleiding die je aanhaalt en die is voor opensource ideeën betrekkelijk nieuw. Villeroy is een groot kenner van het gebruik van LibreOffice en ook van het onderdeel van Base.
KTD schreef: wo nov 05, 2025 6:19 pm Terug naar de record melding, is mis "het pennetje" van Access
Ik heb geen idee wat het pennetje van Access is maar het zou kunnen dat het pennetje het formulier in de ontwerp mode plaatst. Het is misschien verstandig om de mogelijkheden van de toolbars te bekijken. Op de toolbar voor besturingselementen is ook een knop voor het in en uitschakelen van de ontwerpmode.
Ik heb nog nooit access gebruikt maar naar mijn idee is het verschil tussen Access en Base minder groot dan je denk. Het is wel zo de de formulieren zoals je die ziet in de form-navigator echt op SQL code gebaseerd zijn. Het is niet de volledige SQL van de database engine maar er is een beperkte set opdrachten en functie's die voor allle database engine's gebruikt wordt.
https://help.libreoffice.org/latest/nl/ ... _id3153323

Documentatie
Voor een deel is de helpfile de beste documentatie die er is maar het is geen leerboek voor een beginner. Ook het boek van RobertG is niet echt een leerboek voor beginners maar helpt wel als je het doorleest.

Voorlopig wil ik het hierbij laten.
KTD

Bericht door KTD »

@RPG
Nogmaals dank voor je reactie. nuttige info.
Ook wat mij betreft kan deze bijdrage serie worden afgesloten
RPG

Bericht door RPG »

Het lijkt mij goed om nog iets toe te voegen aan deze draad. We kunnen daarna in een andere draad verder gaan over een detail kwestie.

Ik weet niet hoe je formulier opbouw is zoals je ziet in de form-navigator. Je zou een extra formulier aan kunnen maken en daar in een knop plaatsen dat is mogelijk voldoen om de gegevens op te slaan.

In Het leuke van de opdrachten in tabellen voor Writer en Calc. wordt beschreven hoe je eventueel zelf menu balken kunt maken. Hiervoor worden de dispatcher opdrachten gebruikt en die zijn op verschillende manieren te gebruiken. In de link wordt dat voor Writer en Calc beschreven maar het kan voor elk onderdeel gebruikt worden. Een nieuw ontworpen werkbalk kan ook op verschillende plaatsen bewaard worden. Dat wordt ook nergens beschreven ik heb dat uit oefenen moeten leren. Voor Base geldt dat je ze kunt opslaan in een DatabaseDocument of in alle DatabaseDocumenten. Ook zijn er keuzes voor formulieren, queries en waarschijnlijk nog meer.
Naar mijn idee is de basis voor deze manier gelegd toen er steeds meer gewerkt werd met XML bestanden. Ook heb ik het idee dat het in Microsoft Office op de zelfde manier werkt alleen heet het daar geen dispatcher maar iets anders. Probeer maar als je nog een oude versie van MSO hebt.
KTD

Bericht door KTD »

Klopt. In Access moest daar voor een module basRibbonCallbacks worden geactiveerd en via XML kun je daar je eigen linten in het menu maken. Zover ben ik nog lang niet in BASE :)
RPG

Bericht door RPG »

Het is ook niet de bedoeling dat je zelf XML-bestanden moet maken. Je moet leren wat er al standaard mogelijk is zonder code. Ik heb dat geleerd door alle menu opdrachten te leren en later heb ik heel veel Dispatcher opdrachten geleerd die ik alleen naar toolbar moet slepen die in een bewerkbare modus staat. Ik heb eerst ontdekt dat de knoppen andere mogelijkheden hadden en dat de volgorde belangrijk was. Pas later ben ik gaan ontdekken dat door een goede werkbalk te maken het gemakkelijker was om dan twee keer op de muis te klikken dan een macro te schrijven.

En voor Base-formulieren is naar mijn idee het belangrijkste om de mogelijkheden te leren kennen van de onderdelen die staan in Form-navigator. Naar mijn idee zijn de data-formulieren een programmeer tools. De data-formulieren zijn in het document-formulier. LibreOffice heeft een ander woord gebruik als MicroSoftOffice.

Villeroy heeft veel mooie voorbeelden geplaatst op de twee Engelse forums.
Plaats reactie