Structuurmap maken

Bespreek het tekenprogramma
Kees2

Structuurmap maken

Bericht door Kees2 »

Voor het maken van een structuurmap heb ik een standaardblokje nodig dat bestaat uit een rechthoek van 2 cm breed en 1 cm hoog. Daarin moet een tekstvlak staan dat zich centreert zowel in horizontale - als in verticale richting in de rechthoek (max. twee woorden onder elkaar). Ik stel me voor het geheel te groeperen als een object. Misschien kan ik dat object een naam geven en het ergens onderbrengen voor later gebruik.

Ik heb ook boven de statusbalk het knopje Galerij aangeklikt en ontdekt dat er bovenin het scherm allerlei vormen zichtbaar worden met links ervan een rij Onderwerpen. En als ik dan uit de galerij voor Tekstvormen kies en er een uit pik (bijv. Rectangle09-Striped-Orange) en naar het werkblad sleep dan ben ik al een aardig eind op weg naar het gewenste blokje. De in te voegen tekst in het blokje is reeds gecentreerd, alleen ik wilde de arcering eruit, de omtrek van het blokje een dunnere maar dan zwarte lijn geven en geen afgeronde hoeken. Dus na het verslepen van dit object naar het werkblad selecteerde ik dit object en dan opent aan de rechterkant een veld met Eigenschappen. Ik zie aan de handles van het geselecteerde object dat het groter is dan de oranje rechthoek. Dat blijkt ook als ik het opmaakprofiel van de Eigenschappen - Lijn aanpas van Geen naar iets anders. Daar kan ik natuurlijk de zwarte vereiste rechthoek van maken maar hoe krijg ik dan weer die gearceerde oranje rechthoek weg? En gaat daarmee dan het tekstvak weer weg? Ik had in de rechter kolom onder Eigenschappen ook nog andere eigenschappen willen aanpassen, zoals Eigenschappen - Lijn - Pijl of Hoekstijl maar dan zie ik niets veranderen. Niet alles lijkt te werken (mogen). Verder zag ik dat ik een nieuw Onderwerp in de galerij mag toevoegen. Maar ik krijg het aangepaste blokje niet in dat nieuwe Onderwerp voor later gebruik.
Kortom, is het toch weer niet eenvoudiger om te doen zoals ik helemaal boven aan het begin van dit onderwerp had beschreven als dat mogelijk is in Draw (of Impress)? Samenvattend ben ik op zoek naar een eenmalig aan te maken rechthoekje waar ik na een muisklik in het rechthoekje de tekst kan invoeren. Meestal bestaat de tekst uit een of twee woorden waarbij ik er zelf voor moet zorgen dat de tekst binnen de afmetingen van het rechthoekje blijft.
Met de HELP voor mijn toepassing kom ik er niet uit.

Ik dacht nog even aan een sjabloon, maar dat lijkt hier niet het juiste gereedschap voor te zijn.
Alvast dank voor verdere hulp.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
DiGro

Re: Structuurmap maken

Bericht door DiGro »

Kees,

ik heb een voorbeeldje gemaakt. Misschien heb je er iets aan.

DRAW met tekening Tekstblok
Blok_voorbeeld.odg
(9.19 KiB) 3 keer gedownload
Writer met beschrijving
Tekstvak vanuit Galerij gebruiken.odt
(61.9 KiB) 5 keer gedownload
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Kees2

Bericht door Kees2 »

Bedankt.
Het blok (rechthoek) samen met daarin minimaal een karakter van de gewenste grootte laat zich wegschrijven naar de Galerij voor later gebruik.
De grootte van het blok kan ik gelukkig beveiligen met het menu Positie en Grootte.
Als ik nu dat blok uit de galerij naar het werkblad sleep, kan ik niet meteen karakters intypen. Ik moet blijkbaar eerst met de muis rechts van dat ene karakter klikken en dan met de backspace knop wissen en dan de gewenste tekst toevoegen. Er moet blijkbaar altijd minimaal een karakter in het blok staan en dat wil ik eigenlijk niet. Zodra ik dat ene karakter heb gewist terwijl de tekstcursor nog knippert en ik het geheel naar de galerij sleep dan kan ik dat pas doen nadat het blok is geselecteerd en dan is het tekstblok meteen weg. Ik wil juist dat het blok het lege tekstblok met de gewenste lettergrootte onthoudt en met het blok in de galerij wordt gesleept. Als ik dan dat blok uit de galerij naar het werkblad versleep zou ik een keer met de muis in het blok moeten klikken, of beter nog dat de tekstcursor meteen daarna gaat knipperen zodat ik meteen kan beginnen met het intypen van tekst. Maar dat gaat blijkbaar niet.
Ik doe het er maar mee (blok met een karakter in de galerij).
DiGro

Bericht door DiGro »

Het lijkt wel mogelijk om hem zonder tekst op te slaan in de Galerij.
Net geprobeerd en dat gaat prima.

Bijgaand een bestand met blok zonder tekst en opmaak Fanwood van 8 punten
Dat zou het blok gewoon moeten onthouden, dus als je dat een keer aanpast zou het goed moeten zijn.
Tekstloos blok Galerij.odt
(13.65 KiB) 1 keer gedownload
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.15
Kees2

Bericht door Kees2 »

Inderdaad, ik kom er nu verder mee.
V.w.b. blokje in de galerij is het af.
Als ik nu het blokje weer naar het werkblad sleep staat het blokje (groen) geselecteerd. Ik heb Writer geopend.
Nu klik ik rechtsboven van het scherm op het groene kubus icoon voor Eigenschappen.
Dan krijg ik in een oogopslag alle eigenschappen van het blokje te zien (mits opengeklapt).
Als ik daar de Positie en Grootte openklap dan zie ik de gewenste afmetingen van het blokje. Soms verandert het spontaan in inches.
Maar sluit ik de afmeting af door cm in te typen dan maakt het programma er ook weer inches van.
Verder heb ik ook daar verhoudingen behouden aangevinkt.
Maar nu klik ik rechts op de rand van het blokje (Pop Up klapt open) en kies dan Positie en Grootte uit deze Pop Up.
En zie dat daar de dimensie wel in cm staat maar het hokje Verhoudingen Behouden is hier NIET aangevinkt. Dit lijkt mij een bug in het programma.
Inmiddels staat de dimensie weer op cm en niet in inches in het Eigenschappenveld dat ik met het kubus icoon had geopend.
Ook is bij het slepen van een blokje uit de galerij (EIGEN ONDERWERP) en het erin dubbelklikken het programma een keer gecrasht en hersteld.
Waar dat aan lag kan ik niet verklaren.
De volgende stap is dat ik de blokjes "magnetisch" tegen elkaar wil laten klikken om er een samenstel van blokjes van te maken.
Ik zie dat het mogelijk is in Writer maar nog niet in Draw. Ik heb Draw nodig om verbindingslijnen tussen sommige blokjes aan te brengen.
Laatst gewijzigd door Kees2 op ma jun 09, 2025 1:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
DiGro

Bericht door DiGro »

Kees2 schreef: ma jun 09, 2025 12:49 pm Maar nu klik ik rechts op de rand van het blokje (Pop Up klapt open) en kies dan Positie en Grootte uit deze Pop Up.
En zie dat daar de dimensie wel in cm staat maar het hokje Verhoudingen Behouden is hier NIET aangevinkt. Dit lijkt mij een bug in het programma.
Dat komt omdat in het blokje zelf, bij Positie en Grootte, Grootte is beveiligd.
Die zet daar dan automatisch Verhoudingen behouden uit.
Kees2 schreef: ma jun 09, 2025 12:49 pm De volgende stap is dat ik de blokjes "magnetisch" tegen elkaar wil laten klikken om er een samenstel van blokjes van te maken.
Of dat mogelijk is weet ik niet.
Dat zal niet gaan, denk ik. Ik heb het nog nooit gezien. Wat je wel kunt doen is met Alt+pijltjestoets het blokje beetje voor beetje verplaatsen, totdat het goed staat. Daarna zou je ze kunnen Groeperen en in de Galerij kunnen zetten ? Dan heb je er al twee aan elkaar (of drie, of ...)
Gekoppelde blokjes.odg
(8.76 KiB) 2 keer gedownload
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.15
Kees2

Bericht door Kees2 »

Inmiddels heb ik het toch enigszins (let wel : enigszins) voor elkaar gekregen om ook in Draw de blokjes uit de Galerij "Magnetisch" aan elkaar te krijgen (twee blokjes onder elkaar).
Intussen heb ik het blokje moeten verkleinen van 2,0 x 1,0 cm naar 1,5 x 0,75 cm. Voordat ik dat veranderde heb ik eerst de Beveiliging-Grootte uitgezet (met rechter muis klikken op Positie en Grootte). Na de verkleining de Beveiliging - Grootte weer aangevinkt. Toch gebeurt het af en toe dat die 0,75 om een of andere reden 0,74 cm wordt. Ook dat weer gecorrigeerd. Werkblad staat ingezoomd op > 1500 %.
Na de verkleining koos ik Extra- Opties- Open Office Draw - Raster. In dit dialoogvenster heb ik Vangen aan raster - Uit, Raster zichtbaar - Aan, Resolutie H en V 0,05 cm, Onderverdeling H en V 10 spaties, Alleen Vangen - Aan Objectframe - Aan, Vangbereik 5 pixels, alleen Vangpositie - Bij het maken of Verplaatsen van objecten - Aan. Ik heb met alle settings in deze dialoog box wat ge-experimenteerd. Maar er is niet een setting-combinatie die meteen een blokje tijdens het slepen naar een ander blokje laat kleven. De eerste keer tijdens het binnenslepen wil het blokje alle kanten op. Na het loslaten en weer oppakken van het naar binnen gesleepte blokje heb ik weer meer grip om het uiteindelijk naar het andere blokje te brengen en tot slot klitten ze toch keurig recht aan elkaar. Aanvankelijk dacht ik door alleen de raster setting H en V op 0,05 cm in te stellen, dat ik de blokjes (met afm. van een veelvoud van 0,05) keurig aan het raster kon laten vangen. Daartoe had ik Raster - Vangen aan Raster aangevinkt. Maar dat doet niets. Geen vangen aan raster.
Ik heb eens een nieuw Draw document geopend en via Extra - Opties - Raster in het dialoogvenster de Vangen aan Raster optie aangezet en de rest zoveel mogelijk uit. Wat moet er nu aangezet worden om een willekeurige rechthoek met bijv. zijn linker bovenhoek aan een rasterpunt te laten klikken? Ik kan de rechthoek loslaten binnen in een hokje dat gevormd wordt door vier rasterpunten, zonder dat de linker bovenhoek alsnog naar een van de rasterpunten schiet. Of begrijp ik niet wat er onder Vangen aan Raster wordt verstaan?
De bijbehorende Help is soms wat te kort. Het komt er dan toch op neer om zelf wat te proberen in de hoop dat er een setting bij zit die je kunt gebruiken.
Dus het "magnetisch" vangen tussen de blokjes werkt dus wel "enigszins" ook in Draw.
RPG

Bericht door RPG »

Voor het opmaat maken van de objecten is mogelijk de volgen extensie behulpzaam: MMove.

Mag ik daarnaast vragen wat precies het doel is van het gewenste. Soms krijg ik het idee dat een tabel misschien ook zou werken.

Daarnaast wil ik ook wijzen op GCompris. Dit is een link naar de Nederlandse Wikipedia. Je kunt daar ook de Engelse uitleg zoeken die misschien wel uitgebreider is.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Bericht door RPG »

Kees2 schreef: ma jun 02, 2025 9:37 pm Ik stel me voor het geheel te groeperen als een object. Misschien kan ik dat object een naam geven en het ergens onderbrengen voor later gebruik.
Ik denk dat het goed is om gebruik te maken van de navigator die staat ook in de zijbalk. Daarin kun je alle objecten, getekende vormen en gegroepeerde vorm, zien. Daar kun je zo'n object ook een naam geven. De navigator is belangrijk voor heel veel dingen.

Het is misschien beter om een enkele vraag in een draad te zetten aangezien ik de neiging heb om me vaak de neiging heb om me in het begin alleen op een enkel ding te concentreren. Ook een antwoord kan alle kanten opgaan en dan wordt het niet duidelijker voor de steller van de vraag.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Plaats reactie