Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek.

Bespreek het rekenblad
RPG

Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek.

Bericht door RPG »

Ik had het idee de draad Rij cellen toevoegen aan grafiek niet tot een oplossing zou leiden. Vandaar dat ik het maar bot gestopt heb.

De vraag van het toevoegen van gegevens aan een grafiek heb ik in die draad naar mijn idee afdoende beantwoord maar het probleem zit meer in het feit dat LibreOffice niet zo gemakkelijk met gegevens om gaat. Over de redenen wil ik mij niet uitlaten vanwege mijn gebrek aan kennis.

De vraag in die draad en ook in andere draden zou waarschijnlijk meer moeten zijn hoe ga ik met tabellen om. LibreOffice heeft standaard nogal een eenvoudige(niet wat gebruikers verwachten) manier van omgaan met gegevens. Wel zij er veel manieren van werken aanwezig die de gebruiker kan gebruiken. Maar het is niet gemakkelijk voor de meeste gebruikers om dat te vinden.

Opsomming van ideeën.

Opties in Calc
In calc zijn enkele opties die het gedrag van een tabel veranderen.
menu --> Extra's --> Opties
dan in de popup kiezen voor Calc --> Algemeen
Op dat tabblad zijn verschillende keuze mogelijkheden. In het algemeen wordt de volgende keuze geactiveerd: Verwijzingen bij invoegen van kolommen/rijen aan de randen uitbreiden.

Ook wordt dan verwachten dat er begonnen met het invoegen van een nieuwe rij zodat de verwijzing wordt uitgebreid. Het is ook mogelijk dat er een gekopieerde gegevens speciaal geplakt worden met de optie Cellen verplaatsen( kies de gewenste richting)

Aangezien bovenstaande manier van werken de opmaak van het werkblad kan verstoren is het een goede keuze om een grafiek boven de gegevens te plaatsen.

In LibreOffice worden de wijzigen die in de tabel gemaakt worden gelijk weergegeven in de grafiek. Het blijkt ook dat gegevens die aan de tabel op de bovenbeschreven manier worden toegevoegd ook door de grafiek worden weergegeven.

Het zou best kunnen dat LibreOffice nog enkele verbeteringen heeft aangebracht maar die heb ik nog niet ontdekt.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
GerardX

Re: Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek.

Bericht door GerardX »

RPG schreef: zo sep 15, 2024 4:19 pm Ik had het idee de draad Rij cellen toevoegen aan grafiek niet tot een oplossing zou leiden. Vandaar dat ik het maar bot gestopt heb.
Jammer, want nu wordt anderen (als die er zijn?) de kans onthouden om wel met een oplossing te komen voor dat specifieke probleem.
De vraag van het toevoegen van gegevens aan een grafiek heb ik in die draad naar mijn idee afdoende beantwoord
Naar mijn idee niet, want ik weet nog steeds niet, HOE ik dat moet doen en echt dom schat ik mijzelf toch ook weer niet in.
maar het probleem zit meer in het feit dat LibreOffice niet zo gemakkelijk met gegevens om gaat.
Dat lijkt mij niet. Wel is het zo, dat de handleiding in een vorm gegoten is, waarbij niet van gebruikers is uitgegaan, waardoor die moeilijk iets blijken te kunnen vinden
De vraag in die draad en ook in andere draden zou waarschijnlijk meer moeten zijn hoe ga ik met tabellen om.
Nee, want wanneer dat goed in een handleiding te vinden zou zijn geweest, hadden Kees2 en ik onze specifieke vragen niet hoeven te stellen.
LibreOffice heeft standaard nogal een eenvoudige (niet wat gebruikers verwachten) manier van omgaan met gegevens.
Kennelijk niet zo eenvoudig, dat uitleg nodig blijkt te zijn. Eenvoudig/intuïtief zou zijn, dat je de cellen waarvan je wilt dat de inhoud aan een grafiek wordt toegevoegd, selecteert en die op de grafiek sleept.
Wel zij er veel manieren van werken aanwezig die de gebruiker kan gebruiken. Maar het is niet gemakkelijk voor de meeste gebruikers om dat te vinden.
Dat laatste ben ik volkomen met je eens en wanneer een gebruiker iets niet makkelijk kan vinden, ligt dat niet aan de gebruiker!
Opsomming van ideeën.

Opties in Calc
In calc zijn enkele opties die het gedrag van een tabel veranderen.
menu --> Extra --> Opties...
dan in de popup kiezen voor Calc --> Algemeen
Op dat tabblad zijn verschillende keuze mogelijkheden. In het algemeen wordt de volgende keuze geactiveerd: Verwijzingen bij invoegen van kolommen/rijen aan de randen uitbreiden.
Wanneer ik in het door jou toegestuurde voorbeeld download/file.php?id=1389 "Algemeen" heb geselecteerd en vervolgens op "Toepassen" en "OK" heb geklikt, gebeurt er ogenschijnlijk niets anders dan dat dat 'pop up'-venster verdwijnt. Nadere uitleg is hier dus nodig.
Ook wordt dan verwachten dat er begonnen met het invoegen van een nieuwe rij zodat de verwijzing wordt uitgebreid.
HOE dat moet, is nog steeds niet duidelijk gemaakt!
Aangezien bovenstaande manier van werken de opmaak van het werkblad kan verstoren is het een goede keuze om een grafiek boven de gegevens te plaatsen.
Ik ga dat proberen te doen, maar zelf heb je dat in jouw eerder genoemde voorbeeld ook niet gedaan en blijkbaar toch de inhoud van de cellen C4 t/m N4 aan de grafiek weten toe te voegen. ;-)
In LibreOffice worden de wijzigen die in de tabel gemaakt worden gelijk weergegeven in de grafiek. Het blijkt ook dat gegevens die aan de tabel op de bovenbeschreven manier worden toegevoegd ook door de grafiek worden weergegeven.
Dat vind ik niet bijzonder, want dat is wat je zou mogen verwachten.
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
RPG

Bericht door RPG »

Ik denk dat het voor GerardX het best is om opnieuw te beginnen met zijn eigen document. Ik heb het idee dat er in zijn eigen document teveel veranderd is. Een eerste doel kan zijn hoe maak ik een goede nieuwe grafiek waarin goed gekozen wordt.

Ook lijkt het mij verstandig dat er gewerkt wordt op de manier zo als in LibreOffice en ApacheOffice wordt verwacht. Dat betekent dat een tabel met rijen wordt vergroot en in principe niet met kolommen.Dat betekent dat het beter is om rijen aan een tabel toe te voegen dan kolommen.

Verwachtings patroon
Ik zou niet teveel verwachten want dat geeft veel teleurstelling kost onnodig veel tijd
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: ma sep 16, 2024 9:59 am Ik denk dat het voor GerardX het best is om opnieuw te beginnen met zijn eigen document.
Dat heb ik inmiddels gedaan. Alle informatie die nodig is om een "XY (verspreid)"-diagram naar mijn wens te maken, is aanwezig (zie hieronder).
Nieuwe start.ods
(16.18 KiB) 45 keer gedownload
Nu is de vraag, wat zijn de volgende stappen?

Ik heb op het 'Diagram"-symbool geklikt. Daarop verscheen een diagram met op de Y-as een onderverdeling in 7 lijnen voorzien van de teksten 0, 2, 4, 6,, 8, 10 en 12, en op de X-as eveneens een onderverdeling van 12 maar niet voorzien van tekst. Tevens verscheen een 'pop up'-venster "Assistent Diagram". Toen ik daarop koos voor het diagramtype "XY (verspreid)", verschenen op de X-as dezelfde cijfers als op de Y-as. Vervolgens klikte ik op "Volgende>". Daar stond keurig "Gegevensreeksen in rijen" actief, maar stonden ook "Eerste rij als label" en Eerste kolom als label" aangevinkt. Hoewel de precieze betekenis daarvan mij (nog) ontgaat heb ik het vinkje voor de laatste weggehaald.
Een eerste doel kan zijn hoe maak ik een goede nieuwe grafiek waarin goed gekozen wordt.
En? HOE nu verder?
Ook lijkt het mij verstandig dat er gewerkt wordt op de manier zo als in LibreOffice wordt verwacht. Dat betekent dat een tabel met rijen wordt vergroot en in principe niet met kolommen.
"Rijen" (zoals ik had gedaan) is dus normaal/goed? Maar wat moet ik begrijpen uit het vergroten van rijen in een tabel?
Verwachtings patroon
Ik zou niet teveel verwachten want dat geeft veel teleurstelling kost onnodig veel tijd
Maak je niet ongerust. Ik verwacht niets, maar had wel op iets meer in mijn draadje gehoopt dan opgeven.
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
RPG

Bericht door RPG »

Ik denk dat je onvoldoende gegevens selecteert.

De gegevens tabel voor de grafiek moet omgeven zijn door lege cellen.
Dan kun je de gegevens selecteren met de toets combinatie: Control-* . Het is wel het sterretje op het cijfer-gedeelte van toetsen bord.

Heb je het idee dat je gekozen hebt voor het goede diagram type?
Volgens mij moet je kiezen voor een gewoon lijn diagram.
Het type waar je voor gekozen heb heeft naar mijn idee een ander doel.
RPG

Bericht door RPG »

Labels
De labels zijn tekst woorden die iets aanduiden. Naar mijn gevoel kies je ook een te klein gebied voor het maken van de grafiek. Neem ook de woorden "Vragen" tot en met "Fouten" mee. Je kunt op verschillende manieren aangeven dat zowel de eerste rij als de eerste kolom als label gebruikt moet worden. Het is belangrijk om te kijken wat er gebeurd.

Met het vergroten van de grafiek bedoel ik dat er gegevens aan toegevoegd worden.

De volgende post is meer bedoeld als algemene uitleg.
RPG

Bericht door RPG »

Ik ben doorgegaan met het onderzoeken van wat een goede werkwijze. Het blijkt telkens opnieuw dat vaak al in het begin een keuze gemaakt wordt die vrij nadelig kan uitpakken om tot het gewenste resultaat te komen.

Het goed onder knie hebben van het maken van een eenvoudige grafiek is erg belangrijk. Wanneer de verwachtte werking ophoudt dan is mijn ervaring om geheel opnieuw te beginnen en te kijken wat wel kan. De verwachtte manier van werken is niet altijd duidelijk. Dit levert vooral problemen op bij personen die pas beginnen met LibreOffice.

Zoals eerder al vermeld is er een voorkeur dat de gegevens met rijen worden verlengd en niet met kolommen. Het doet ook vreemd aan dat er een nieuwe rij moet worden ingevoegd terwijl er al een lege rij is. Maar dat is de werkwijze. Deze werkwijze kan wel eenvoudig met een opgenomen macro worden vergemakkelijkt.

Belangrijk in alle handelingen is het zetten van kleine stapjes.

Getallen en tekst.
Getallen zijn er om de lijntjes, kolommen en andere zaken in de grafiek duidelijk te maken.
De eerste kolom of tekst rij wordt standaard voor aanduiding van de gegevens bedoeld. Het is ook mogelijk om verder tekst in de tabel te zetten maar de uitwerking hier van vergt echt dat er gekeken wordt tot in detail van de opmaak.
Bijlagen
Voorbeeld_GeradX_08.ods
(43.63 KiB) 26 keer gedownload
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: ma sep 16, 2024 12:09 pm Ik denk dat je onvoldoende gegevens selecteert.
De gegevens tabel voor de grafiek moet omgeven zijn door lege cellen.
Bedoel je rondom? Dus een lege rij boven en onder en een lege kolom links en rechts? Dat zou je inderdaad niet verwachten en klinkt ook erg onlogisch.
Dan kun je de gegevens selecteren met de toets combinatie: Control-* . Het is wel het sterretje op het cijfer-gedeelte van het toetsenbord.
Zo ver ben ik nog niet.
Heb je het idee dat je gekozen hebt voor het goede diagram type?
Volgens mij moet je kiezen voor een gewoon lijn diagram.
Volgens mij niet. Lijnen suggereren een bepaald verband tussen twee waarden (bijvoorbeeld het temperatuurverloop tussen de twee hoogste temperaturen op twee opeenvolgende dagen). In mijn geval gaat het om tonen (aangeslagen door toetsen van een piano) waartussen geen verband is en een lijndiagram dus niet het juiste diagram is.
Het type waar je voor gekozen heb heeft naar mijn idee een ander doel.
Zie boven.
GerardX

Bericht door GerardX »

GerardX schreef: ma sep 16, 2024 11:36 am
RPG schreef: ma sep 16, 2024 9:59 am Ik denk dat het voor GerardX het best is om opnieuw te beginnen met zijn eigen document.
Dat heb ik inmiddels gedaan. Alle informatie die nodig is om een "XY (verspreid)"-diagram naar mijn wens te maken, is aanwezig (zie hieronder het tot nu toe bereikte).
Nieuwe start.ods
(18.83 KiB) 24 keer gedownload
1. Helemaal rondom de gegevens die in het diagram getoond zouden moeten worden zijn nu lege cellen.
Het geheel, inclusief de lege cellen rondom de cellen met waarden, is gemakshalve van een lichtgroene achtergrondkleur voorzien.
2. De cellen met waarden zijn onderstreept.
3. De rij beginnend met "Start" en eindigend met "Einde" zou de X-as vorm moeten geven. "Start" komt dan in de plaats van de nul en "Einde" komt helemaal rechts. Alle waarden van die rij zijn al diagonaal gezet om het lezen te vergemakkelijken.
Laatst gewijzigd door GerardX op ma sep 16, 2024 6:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: ma sep 16, 2024 12:35 pm Labels
De labels zijn tekst woorden die iets aanduiden.
Ja, dat heb ik begrepen. Naast, dat je aan de plaats van een diagrampunt af kunt leiden bij welke vraag (te zien op de X-as) die hoort en hoe hoog de toon is (te zien op de Y-as), kan dat ook middels teksten bij elk diagrampunt (labels) die de waarden van de bijbehorende cel tonen.
Naar mijn gevoel kies je ook een te klein gebied voor het maken van de grafiek.
Hoezo? Het gebied kan altijd later, indien gewenst, nog uitgebreid worden, toch?
Neem ook de woorden "Vragen" tot en met "Fouten" mee.
"Vragen" kan als los woord, beneden aan voor de X-as, geplaatst worden zoals ik aanvankelijk ook had gedaan. Ik verwacht(te), dat "Toon", "Keuze" en "Fouten" in de legenda zouden kunnen komen.
Je kunt op verschillende manieren aangeven, dat zowel de eerste rij als de eerste kolom als label gebruikt moet worden. Het is belangrijk om te kijken wat er gebeurd.
Ik heb er voor gekozen om de eerste en de laatste cel van elke gegevensreeks, Behalve die die bedoeld is voor de X-as, leeg te laten. Zodoende komt er geen diagrampunt op de verticale randen van het diagram.
Met het vergroten van de grafiek bedoel ik dat er gegevens aan toegevoegd worden.
Helder nu. Ik neem aan, dat wanneer je later meer gegevens aan een gegevensreeks wilt toevoegen, je simpel weg kolommen op welke plaats ook kunt toevoegen en daar gegevens in kunt plaatsen, die zonder extra handelingen in het diagram verwerkt worden. Maar ... dat is niet de eerste prioriteit.
RPG

Bericht door RPG »

Het lijkt mij belangrijk dat je eerst een grafiek kunt maken waar aan gegevens toegevoegd kunnen worden. Daarnaast moet je ook de goede instelling kunnen kiezen aangaande kolomhoofden of rijhoofden.

In de daaropvolgende stap wordt het nog moeilijker gemaakt en moet je de gegevens kantelen. In enkele voorbeelden heb ik de tabel anders neergezet. Ik heb daarvoor twee bladen gemaakt. Op dat moment kun je zien dat in een grafiek waarde rijen worden ingevoegd het gemakkelijk werkt.

Hierbij is een enkele kanttekening te maken: de rij die je aan de oorspronkelijk tabel wilde toevoegen komt voor de grafiek anders over.

Ik kan er ook niets aandoen dat het ingewikkelder is dan je verwacht. Ik ben niet met dit idee begonnen. Soms leidt pen en papier sneller tot een resultaat.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: ma sep 16, 2024 12:37 pm Ik ben doorgegaan met het onderzoeken van wat een goede werkwijze zou kunnen zijn. Het blijkt telkens, dat vaak al in het begin een keuze gemaakt wordt die vrij nadelig kan uitpakken om tot het gewenste resultaat te komen.
Een goede, gebruikersgerichte handleiding voorkomt dat.
Het goed onder knie hebben van het maken van een eenvoudige grafiek is erg belangrijk. Wanneer de verwachtte werking ophoudt dan is mijn ervaring om geheel opnieuw te beginnen en te kijken wat wel kan.
Voorkomen is beter, dan genezen. Al zoekende iets uitvogelen kost veel meer tijd en ergernis dan nodig. Jij en ik kunnen er niets aan doen, dat LibreOffice slechte handleidingen levert, maar we kunnen wel mensen inzicht geven door bepaalde delen van de werking van een programma te verhelderen.
De verwachtte manier van werken is niet altijd duidelijk. Dit levert vooral problemen op bij personen die pas beginnen met LibreOffice.
Ja, dat is logisch en overal bij. Wanneer je voor het eerst met een stofzuiger te maken krijgt, weet je ook niet waarvoor die dient en hoe die functioneert. Ik ben medewerker van een repaircafé. Daar komen mensen met kapotte spullen die geen flauwe notie hebben van het verschil tussen schroeven en bouten. Ik vind het dan een uitdaging om die mensen iets bij te brengen waardoor ze volgende keer zelf een stekker kunnen vervangen of zo. Iemand iets leren is een proces van een aantal chronologische stappen.
1. Iets uitleggen.
2. Vragen wat ze begrepen hebben.
3. Wanneer blijkt, dat ze het niet (helemaal) begrepen hebben, het nog eens uitleggen maar dan op een andere manier omdat de eerdere uitleg blijkbaar niet (helemaal) geschikt was.
4. Stap 2 en 3 herhalen, totdat gebleken is, dat iets goed (genoeg) begrepen is.
5. Het uitgelegde en begrepene voor doen.
6. Het voorgedane zelf laten doen, onder toezicht van degene die het voorgedaan heeft.
7. Zelfstandig laten doen, waarbij eventueel een beroep op de kennis/vaardigheid van de leraar/deskundige/vaardige gedaan kan worden.
Pas wanneer al deze stappen zijn doorlopen en iemand iets geheel zelfstandig kan, heeft iemand iets geleerd.
Zoals eerder al vermeld, is er een voorkeur dat de gegevens met rijen worden verlengd en niet met kolommen.
Dan
Dan had/heb ik mogelijk/kennelijk iets nog niet goed begrepen. Daarom 'feedback' in mijn eigen woorden. In een (lijn)diagram worden gegevens uit een reeks horizontaal naast elkaar getoond. Ook lezen we, normaal gesproken, tekst niet verticaal van boven naar beneden maar horizontaal van links naar rechts. Daarom is het ook logisch om een gegevensreeks horizontaal en van links naar rechts, dus op dezelfde regel, te noteren, toch?
Het doet ook vreemd aan, dat er een nieuwe rij moet worden ingevoegd terwijl er al een lege rij is.
Er hoeft volgens mij alleen een nieuwe rij te worden toegevoegd, wanneer men een nieuwe gegevensreeks aan de bestaande reeksen wil toevoegen. DAT was nou juist het probleem, waarvoor ik een oplossing zocht en mijn draadje startte.
Maar dat is de werkwijze. Deze werkwijze kan wel eenvoudig met een opgenomen macro worden vergemakkelijkt.
Dat is voor verder gevorderden. ;-)
Belangrijk in alle handelingen is het zetten van kleine stapjes.
Helemaal mee eens en dat ben ik op dit moment ook (weer) aan het doen.
Getallen en tekst.
Getallen zijn er om de lijntjes, kolommen en andere zaken in de grafiek duidelijk te maken.
De eerste kolom of tekstrij wordt standaard voor aanduiding van de gegevens bedoeld.
Oké, DAT heb ik dus (goed) gedaan. Mijn eerste rij duidt (op de X-as) het (volg)nummer van een testvraag aan.
Inmiddels heb ik ook jouw laatste voorbeeld bestudeerd. Het eerste van de vier spreekt mij het meeste aan omdat die het dichtst bij mijn wensen en verwachting ligt. Daarom zou ik daar eens verder mee willen knutselen. Het probleem is echter, dat ik nog steeds niet weet HOE je gegevensreeksen aan het diagram koppelt. Een voorbeeld is leuk omdat je dan weet DAT iets kan, maar het maakt niet duidelijk HOE je dat kunt realiseren. In jouw eerste voorbeeld van de vier, blijkt de gegevensreeks niet bij het begin van de X-as te beginnen. Kennelijk heb je een kolom te veel meegenomen. De gegevensreeksen moeten uitsluitend bestaan uit de onderstreepte delen. Dan komt "Start" aan het begin van de X-as te staan en de overige gegevensreeksen beginnen dan boven het nummer (1) van de 1e vraag. Ik zou dat natuurlijk simpel kunnen aanpassen, maar na 2 dagen is het mi nog steeds niet duidelijk (gemaakt) HOE dat kan. :-(

Terzijde; er opende een 'pop up'-waarschuwing met de volgende tekst:
"Dit document bevat macro's.
Macro's kunnen virussen bevatten. De uitvoering van macro's is uitgeschakeld door de huidige macro-veiligheidsinstellingen in Extra - Opties - LibreOffice - Beveiliging.
Mogelijk zijn daardoor sommige functies niet beschikbaar.
"
Laatst gewijzigd door GerardX op ma sep 16, 2024 7:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
RPG

Bericht door RPG »

Er bestaan gewoon handleidingen voor LibreOffice waar het meeste wat ik vertel gewoon instaat. Het staat soms niet allemaal aan elkaar geknoopt. De link staat in het help-menu van LibreOffice.
Ik heb zelf een oud boek nog geschreven voor StarOffice en het belangrijkste klopt nog steeds.
 Edit: Ik had het niet herlezen en fouten er uit gehaald 
Dat het beschikbaar is betekent niet dat mensen het lezen.
GerardX

Bericht door GerardX »

Voorbeeld_GeradX_08.pdf
(25.9 KiB) 28 keer gedownload
RPG schreef: ma sep 16, 2024 7:07 pm Er bestaan gewoon handleidingen voor LibreOffice waar het meeste wat ik vertel gewoon instaat.
Dat zal allemaal best, maar wanneer gewone stervelingen (lees: "Normale beginners") dat niet (makkelijk) kunnen vinden zonder een speciale opleiding daarvoor, is zo'n handleiding een waardeloos product.
Het staat soms niet allemaal aan elkaar geknoopt. De link staat in het help-menu van LibreOffice.
Enig idee hoe vaak ik in een LO-handleiding en allerlei "Help"-menu's/-bestanden heb geraadpleegd?
Ik heb zelf een oud boek nog geschreven voor StarOffice en het belangrijkste klopt nog steeds.
Dat het beschikbaar is betekent niet dat mensen het lezen.
En dat iets bestaat, betekent niet dat het kwalitatief goed is. ;-) Heb je misschien ooit "Don't make me think" (Nederlandse vertaling met dezelfde Engelstalige titel) van Steve Kruge gelezen? Het is met name geschreven voor webstekontwikkelaars en dergelijke geïnteresseerden, maar feitelijk een 'must' voor iedereen die een beetje professioneel wil schrijven. Dat geldt ook voor "verleiden op Internet" van AartJan van Erkel. Goede handleidingen of uitleggingen schrijven is een vak (apart).

Inmiddels jouw voorbeeld wel wat aan kunnen passen (voornamelijk visueel)
Voorbeeld_GeradX_08.pdf
(25.9 KiB) 28 keer gedownload
en daarbij ontdekt, dat het venster nu een aantal extra mogelijkheden biedt. Ik heb geen toetsenbord met een numeriek deel op mijn Raspberry Pi 400, maar bovenaan in het venster vond ik een symbool ter vervanging daarvan. Wanneer ik op een cel ga staan met daarin een gegeven voor het diagram en ik klik op dat symbool, krijgen alle cellen die vertegenwoordigd zijn in het diagram een grijze achtergrondkleur ten teken dat ze geselecteerd zijn. Wanneer ik vervolgens Ctrl-V gebruik verschijnt er een "Tekstimport"-venster. met een aangevinkte optie "Lege cellen overslaan", maar met of zonder vinkje verandert er niets in het diagram. Wel werd de eerder genoemde macro-waarschuwing getoond.
GerardX

Bericht door GerardX »

GerardX schreef: ma sep 16, 2024 9:06 pm Inmiddels jouw voorbeeld wel wat aan kunnen passen (voornamelijk visueel).
Maar ... na uren, toch een aantal aanpassingen in de goede richting. De loze kolom voor de feitelijk gegevens verwijderen, zorgde ervoor dat het geheel in het diagram naar links opschoof en op de juiste plaats terecht kwam. Er hoeven dus kennelijk toch geen lege cellen helemaal rondom de gegevensbereiken/-cellen te staan.
Ook de X- en Y-as heb ik van namen kunnen voorzien en zo kunnen positioneren en vormgeven, dat dat wel een hele vooruitgang is. De legenda is ook een stuk beter vorm gegeven en gepositioneerd.
Resultaat_09.pdf
(26.34 KiB) 27 keer gedownload
Toch zit ik nog met een paar wensen.
1. De Y-as zou ik (weer) willen onderverdelen in 3 octaven met elk 12 tonen die van 24 tot 60 lopen. Wat nu de 0 is moet dus 24 worden en 70 moet 60 worden.
2. Vanaf de X-as wil ik verticale stippellijnen hebben lopen, om de andere testopgave. Vooral wanneer later veel meer testopgaven worden toegevoegd, dient dat het visuele gemak.
3. In de legenda zou ik "Rij" gevolgd door het rijnummer, vervangen willen zien door respectievelijk "Toon", "Keuze" en "Fouten".
Het kan allemaal, want ik heb het weleens eerder (een jaar geleden of zo), voor elkaar gekregen, maar bij het maken van een heel nieuw blad, kon ik niet meer vinden HOE.

En tenslotte de hamvraag, waar het allemaal mee begon maar waar nog steeds geen vorderingen mee zijn gemaakt: "Hoe voeg je nieuwe gegevens toe aan een (punten)diagram?".
RPG

Bericht door RPG »

Heb je de twee verschillende tabellen gemaakt zoals door mij beschreven.
Heb je daar twee grafieken gemaakt ?
Verdere veranderingen moet je niet maken.
Kun je de veranderingen zien in de grafiek die je in de tabellen maakt door toevoegingen?
RPG

Bericht door RPG »

RPG schreef: ma sep 16, 2024 7:07 pm Er bestaan gewoon handleidingen voor LibreOffice waar het meeste wat ik vertel gewoon instaat. Het staat soms niet allemaal aan elkaar geknoopt. De link staat in het help-menu van LibreOffice.
Edit: Ik had het niet herlezen en fouten er uit gehaald
Mijn gedachten lopen soms niet gelijk met het intypen zodoende sluipen er soms foutjes in. Met herlezen haal ik die er vaak uit. Ik heb geen boek geschreven.

Het is echt mijn doel in deze draad mij alleen te richten op het maken van een tabel geschikt voor een grafiek. Het moet dat wel zo zijn dat er gegevens in gevoegd moeten kunnen worden op de manier zoals ik het nu ook als beschreven heb.

De onderverdeling voor de octaven kan misschien wel maar pas als een grafiek goed gemaakt is en er gegevens in gevoerd kunnen worden. En dit moet ook getest worden in een nieuw document want ik heb het idee dat jouw huidige document niet goed functioneert.

Als je bekent bent met veilige mode voor LibreOffice dan zou je dat ook kunnen testen.
menu --> Help --> Opnieuw opstarten in veilige mode.
DiGro

Bericht door DiGro »

GerardX schreef: ma sep 16, 2024 11:45 pm Toch zit ik nog met een paar wensen.
1. De Y-as zou ik (weer) willen onderverdelen in 3 octaven met elk 12 tonen die van 24 tot 60 lopen. Wat nu de 0 is moet dus 24 worden en 70 moet 60 worden.
Klik met rechts op de Y-as.
Kies As opmaken
Kies de tab Schaal
Verwijder het vinkje bij Automatisch bij Minimum en Maximum.
Vul je eigen waarden in bij Minimum en Maximum
Y-as opmaken.png
Y-as opmaken.png (8.41 KiB) 1165 keer bekeken
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
GerardX

Bericht door GerardX »

DiGro schreef: di sep 17, 2024 10:36 am
GerardX schreef: ma sep 16, 2024 11:45 pm Toch zit ik nog met een paar wensen.
Klik met rechts op de Y-as.
Kies As opmaken
Kies de tab Schaal
Verwijder het vinkje bij Automatisch bij Minimum en Maximum.
Vul je eigen waarden in bij Minimum en Maximum
Prima uitgelegd! De rest wat ik wilde, kwam ik zo ook op het spoor. :D
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: di sep 17, 2024 10:11 am
RPG schreef: ma sep 16, 2024 7:07 pm Er bestaan gewoon handleidingen voor LibreOffice waar het meeste wat ik vertel gewoon instaat. Het staat soms niet allemaal aan elkaar geknoopt. De link staat in het help-menu van LibreOffice.
Edit: Ik had het niet herlezen en fouten er uit gehaald
Mijn gedachten lopen soms niet gelijk met het intypen zodoende sluipen er soms foutjes in. Met herlezen haal ik die er vaak uit. Ik heb geen boek geschreven.
Nou,, dat heb ik ook heel vaak, hoor! Zelfs wanneer ik meerdere keren het voorbeeld heb geraadpleegd, zie ik later soms toch weer foutjes.
De onderverdeling voor de octaven kan misschien wel maar pas als een grafiek goed gemaakt is en er gegevens in gevoerd kunnen worden. En dit moet ook getest worden in een nieuw document want ik heb het idee dat jouw huidige document niet goed functioneert.
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest, maar afgelopen zondag schreef ik om 10.55 uur in dat andere draadje:
"> Je kunt ook doorgaan met het document wat ik je terug stuur want daar in is alleen een ander rondje gekozen.
Dat ziet er goed uit. Nu nog kijken hoe zoiets MIJ lukt. Wat mij wel opvalt is, dat er meer dan alleen dat rondje is veranderd. De inhoud van B2 staat niet meer vooraan op de X-as, maar is legenda geworden en de inhoud van O2 is gewijzigd in "13" aan het eind van de X-as. Je zou verwachten dat de legenda beide symbooltjes van elke rij getallen in een legenda toont."
.

Inmiddels is op basis daarvan, dit m'n laatste versie.
Resultaat_10.ods
(59.41 KiB) 25 keer gedownload
Alleen zou ik de tekst (Rij 4 en Rij 5) in de legenda graag willen vervangen door Toon en Keuze. Maar hoe dat kan (weet) ik nog niet.
DiGro

Bericht door DiGro »

GerardX schreef:
Alleen zou ik de tekst (Rij 4 en Rij 5) in de legenda graag willen vervangen door Toon en Keuze. Maar hoe dat kan (weet) ik nog niet.
Gegevensbereik naam geven.png
Gegevensbereik naam geven.png (88.66 KiB) 1149 keer bekeken
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.15
GerardX

Bericht door GerardX »

DiGro schreef: di sep 17, 2024 1:07 pm
GerardX schreef:
Gegevensbereik naam geven.png
Hoewel je flink je best hebt gedaan, wat ik erg waardeer, begrijp ik het toch niet goed. Maar wat meer uitleg van mijn kant, helpt misschien.
Aanvankelijk startte ik vrijdag een onderwerp: "Rij cellen in grafiek" omdat ik niet wist HOE ik in LibreOffice Calc de waarden van een rij cellen in een (punt)diagram zou kunnen krijgen. Dat weet ik nog steeds niet want, dat schijnt erg moeilijk uit te leggen te zijn aan een beginner.
Vervolgens heb ik mijn eerste opzet retour gekregen waarbij de waarden na "Opgave", "Toon", "Keuze" en "Fouten" in het diagram stonden. De waarden na "Toon:" heb ik gebruikt voor de X-as. De Y-as begon, zoals gebruikelijk, beneden bij O. Maar omdat het bij deze luistertest slechts om 4 octaven gaat, waarbinnen alleen de tonen 24 t/m 60 vallen, heb ik die Y-as overeenkomstig aangepast. Daardoor kunnen de waarden na "Fouten:" niet langer in dit diagram getoond worden. Niettemin, blijft wel "Rij 6" in de legenda getoond.
Wanneer ik zou weten HOE ik waarden aan dat diagram zou kunnen toevoegen, zou ik ook waarschijnlijk ook weten HOE ik ze kan verwijderen en is daarmee dit probleempje opgelost.

Aan jouw bijlage kan ik zien, dat die niet is gebaseerd op LibreOffice Calc. Daardoor begrijp ik ook, dat ik andere dingen te zien krijg wanneer ik op "Fouten:" klik.

Niettemin, geef je me toch hoop omdat je het zo gedegen aanpakt.
Hieronder mijn laatste versie.
Resultaat_11.ods
(59.55 KiB) 29 keer gedownload
Maar BINGO :super: want het lukte me toch om die gegevensreeks na "Toon:" te deselecteren, waardoor in elk geval het overbodige legendadeel weg is. HOE? Ja dat ga ik zo even uitzoeken want het ging min of meer in een flits.
Laatst gewijzigd door GerardX op di sep 17, 2024 2:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RPG

Bericht door RPG »

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je iets probeert te combineren met libreoffice wat niet te combineren is.

Plaats is alleen de brongegeven hier op het forum.
DiGro

Bericht door DiGro »

In LibreOffice:

Klik met rechts op de grafiek.

Kies Bewerken uit het contextmenu (helemaal onderaan)

Klik met rechts op de Legenda

Kies Gegevensbereiken uit het contextmenu

Dialoogvenster opent op de tab Gegevensbereik.
Ga naar de tab Gegevensreeksen

Gemakkelijkste manier om een naam te geven:
In het invoervak van Bereik voor Naam, wijzig $Geluid.$B$4 naar $Geluid.$A$4 (dus de B naar A)
Het vak Naam zal nu de naam ophalen uit cel A4 = Toon:

Langere weg:
klik op het vakje naast invoervak voor Naam.
Klein dialoogvenstertje opent met in het invoervak $Geluid.$B$4
Klik nu op de cel waarin "Toon:" staat (cel A4)
Je zult zien dat de naam Toon: wordt weergegeven onder gegevensreeksen (boven Rij 5)
In het invoervak voor Naam staat nu $Geluid.$A$4, niet meer $Geluid.$B$4 !
LibreOffice_Gegevensreeksen.png
LibreOffice_Gegevensreeksen.png (40.45 KiB) 1138 keer bekeken
ps:
Met de knop Toevoegen kun je nieuwe reeksen toevoegen aan de grafiek
Met de knop Verwijderen kun je reeksen uit de grafiek verwijderen (reeks selecteren en op knop drukken)

Sorry, erg veel duidelijker kan ik het niet maken :D
RPG schreef: di sep 17, 2024 2:00 pm Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je iets probeert te combineren met libreoffice wat niet te combineren is
Ik heb ook geen idee wat je probeert te doen, sorry :knock:
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.15
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: di sep 17, 2024 2:00 pm Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je iets probeert te combineren met libreoffice wat niet te combineren is.
Goh, en ik denk - ondanks dat idee - dat ik steeds dichter bij kom bij wat ik wil. :) Ja, het resultaat is op een oor na gevild! :)
Plaats is eens alleen de brongegeven hier op het forum.
Het enige wat ik kan, is m'n laatste versie hier bijsluiten.
Resultaat_11.ods
(58.9 KiB) 30 keer gedownload
GerardX

Bericht door GerardX »

DiGro schreef: di sep 17, 2024 2:27 pm In LibreOffice:

ps:
Met de knop Toevoegen kun je nieuwe reeksen toevoegen aan de grafiek
Met de knop Verwijderen kun je reeksen uit de grafiek verwijderen (reeks selecteren en op knop drukken)

Sorry, erg veel duidelijker kan ik het niet maken :D
Je was fantastisch! :super: Door jouw duidelijke uitleg is mij in 2 berichten (na 4 dagen!) nu eindelijk ook duidelijk geworden HOE ik de waarden van een aantal cellen in een diagram kan laten tonen. :super:
Zo simpel kan het zijn, al denk ik dat het nog simpeler kan:
1. R-klik op het diagram.
2. Klik op "Bewerken"
3. R-Klik in het nu geopende diagram.
4. Klik op "Gegevensbereiken..."
6. Onder de tab "Gegevensbereik" staan in het veld "Gegevensbereik:", gescheiden door een puntkomma,
de cellen van waar (gescheiden door een dubbele punt) tot waar die in het diagram getoond worden.
7. Wijzig die informatie overeenkomstige wensen en klik op "OK". Het resultaat is onmiddellijk in het diagram te zien.
8. Wanneer een nieuw gewenste gegevensreeks niet aansluit bij de bestaande, plaats dan een puntkomma
achter de bestaande gegevensreeks en kopieer de bestaande reeks daarachter en pas deze daarna aan aan je wensen.
RPG schreef: di sep 17, 2024 2:00 pm Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je iets probeert te combineren met libreoffice wat niet te combineren is
Ik heb ook geen idee wat je probeert te doen, sorry :knock:
Zie hier het resultaat.
Resultaat_11.ods
(58.9 KiB) 28 keer gedownload
Ik volg, na het operatief plaatsen van een CI (Cochleair Implantaat), een training https://musi-ci.nl/ om (weer) beter te kunnen horen. Aan het begin moet je proberen om tonen te onderscheiden en aan het eind wordt die test nog eens gedaan om te zien welke vooruitgang is geboekt. DAT wilde ik in een diagram visualiseren en dat is zojuist uiteindelijk gelukt. :D
DiGro

Bericht door DiGro »

Het is graag gedaan.
Zoals zo vaak leiden er meer wegen naar Rome, maar het is altijd prettig als je er een kunt volgen :-)

Gefeliciteerd !
Je mag ook jezelf wel een schouderklopje geven door toch vol te houden.
Het is soms niet eenvoudig. Chapeau :mrgreen:
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.15
GerardX

Bericht door GerardX »

DiGro schreef: wo sep 18, 2024 9:51 am Het is graag gedaan.
Zoals zo vaak leiden er meer wegen naar Rome, maar het is altijd prettig als je er een kunt volgen :-)

Gefeliciteerd !
Je mag ook jezelf wel een schouderklopje geven door toch vol te houden.
Het is soms niet eenvoudig. Chapeau :mrgreen:
Ja, maar waar zou ik zijn zonder hulp? Wel jammer, dat dit forum nauwelijks leden/bezoekers trekt.
Plaats reactie