AutoCorrectie wijzigen

Bespreek de tekstverwerker
hulpzoeker

AutoCorrectie wijzigen

Bericht door hulpzoeker »

Geachte,
Na de installatie van een nieuwe versie (upgrade) van WRITER, is mijn oude vervanglijst voor AutoCorrectie verloren, en staat er weer de standaard fabriekslijst.
Die standaardlijst bevat voor mij haast geen zinnige termen, en daarom wil ik die graag (bijna) helemaal wissen, en in de plaats opvullen met mijn eigen lange lijst van nuttige (en frequent gebruikte) woorden. Omdat het echter een immens omslachtig werk is om één voor één al die items te selecteren en te verwijderen, vroeg ik me af of er geen DIRECTE TOEGANG mogelijk is tot die vervanglijst ???
Met andere woorden : kan ik ergens in het inwendige van het Writer-programma (versie 7.3.7.2) die woordenlijst rechtstreeks bereiken en bewerken ? Zoja : hoe ?
Is het niet mogelijk om die vervanglijst daarna te kopiëren, en apart veilig te bewaren ?
Dank.
ps De Linux-versie is Cinnamon 21.3 van Mint.
LibreOffice 7.5.5.2 op Linux Mint 20.3
RPG

Re: AutoCorrectie wijzigen

Bericht door RPG »

Wanneer je nog beschikt over de lijst waar het over gaat, dat het dan niet moeilijk moet zijn om deze als geheel weer beschikbaar te hebben. Voorlopig ga ik uit van een woordenlijst met de extensie: dic.

Ik kon een lijst uit 2003 zo plaatsen in ApacheOffice 4.20, dit is nog steeds een test versie. Wel lijkt het mij verstandig om Office in zijn geheel af te sluiten wanneer het bestand in de map geplaatst wordt. Voor LibreOffice lijkt het mij op de zelfde manier te werken.

Zoals altijd zorg er voor dat je kopieën hebt en maakt. Ik val nu soms terug op kopieën van soms 15 jaar geleden. Toen was ik bezig met dat soort vragen.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
hulpzoeker

Bericht door hulpzoeker »

Hallo,
Ik heb de vervanglijst van de AutoCorrectie helemaal gewijzigd naar mijn zin, zodat ik allerlei vaktermen verkort kan ingeven. Het was een groot werk, dat me voortaan wel veel gebruikersgemak biedt.
vraag :
Kan ik nu die hele lijst ergens apart opslaan, zodat deze na een eventuele toekomstige herinstallatie (upgrade) van Writer terug kant-en-klaar kan opgenomen worden ? (Want de uitgebreide standaard lijst die dan teruggezet wordt, is voor mij waardeloos.)
Zoja, waar en hoe kan ik dit doen ? Dank.
LibreOffice 7.5.5.2 op Linux Mint 20.3
RPG

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat mijn gedachten over hoe de woorden lijsten werken niet overeenkomen met deze vraag. Ik heb namelijk ook het idee dat er verschillende soorten woordenlijsten zijn. Sommige van deze woordenlijsten zijn opgeslagen in het gebruikers profiel en kunnen simpel van daaruit gekopieerd worden en ook weer naar toe geplaatst. Een andere vorm lijkt mij meer een tijdelijk woorden lijst die ook gemakkelijk veranderd kan worden zonder veel moeilijkheden. Het lijkt mij echt raadzaam om wat een beter begrip te krijgen van de woordenlijsten en ook hoe deze gebruikt worden. Het is dan ook mogelijk om te kiezen tussen verschillende woordenlijsten.

Gebruikersprofiel
In de map van het gebruikersprofiel wordt betrekkelijk veel op geslagen. Ook worden daar in verschillende mappen de verandering op geslagen voor de verschillende wijzigingen die zijn aangebracht voor autocorrectie: Wordbook, autocorr. en autotext. Naar mijn idee laat de inhoud zich gewoon kopiëren ook van de ene naar de andere computer. Ik heb geen idee of daar alles in wordt opgeslagen. Overigens laat zicht de gehele map vaak kopiëren. Ik kopieer vaak de map voor macro's zonder problemen.
Bij het kopiëren wel LibreOffice compleet afsluiten. Ik kijk ook vaak naar de datums van de bestanden om te kijken of ik wel recente bestanden heb.

Woordinvulling
De lijst woordinvulling heeft een ander doel en lijkt mij ook meer bedoeld voor vaktermen. Ik heb wel eens een gehele lijst woorden gemaakt en die in een tekst document gezet om die daarna zo te kunnen in lezen. Op die manier kun je gemakkelijk schakelen. Er is hiervoor geen eenvoudige handeling. De helpfile beschrijft het wel goed.
RPG

Bericht door RPG »

Ik denk dat we deze draad niet te snel moeten afsluiten aangezien er naar mijn idee enkele problemen samenkomen die niet zo gemakkelijk herkend worden.
In linux is het in het algemeen gebruikelijk dat de geïnstalleerde programma's van de provider ook weer door een versie van die provider worden vervangen. De provider is in dit geval LinuxMint. Het is wel mogelijk om een programma , in dit geval LibreOffice, te vervangen wat niet direct door de provider geleverd is. Het programma zal vaak ook wel werken maar er kunnen kleine problemen optreden zoals in dit geval dat lijsten met woorden niet meer bereikbaar zijn. Ik heb ook het idee dat deze nog wel ergens op de computer staan.

Voor Linux zijn er nu diverse systemen ontwikkeld die het gemakkelijk nieuwe programma's te installeren. Een naam van zo'n systeem is flatpack. Ik geloof echt dat die systemen voordelen hebben maar er kleven ook nadelen aan. Het zou mij niet verbazen dat de update van LibreOffice met een flatpack is gedaan. Het kan ook zijn dat snap of docker gebruikt is. Lees deze draad niet dat genoemde systemen slecht zijn maar dat ze gebruikt moeten worden met kennis, die ik overigens ook niet heb. Ik hou me altijd aan de provider openSUSE tegen de tijd dat ik weer een nieuwe versie daarvan wil installeren ga ik meer proberen. Op die manier leer ik.
Plaats reactie