In ieder geval kregen we bij het invoeren van een simpele formule (nl. het optellen van 3 getallen in een cel) constant de foutmelding 'ongeldige waarde'. De formule luidt bijvoorbeeld: =SOM(9; 4; 3) waarbij het resultaat 16 moet zijn. Na de zoveelste keer heb ik eens de formule uit de help-functie gekopieerd en in de cel geplakt. En dat functioneerde wel! Mijn gevoel was toen dat er misschien iets met de tekensets was, of de toetsenbord-, land- en taalinstelling op die computer (die waren wat onduidelijk), maar geen enkele verandering daarin had resultaat.
Later thuis op m'n eigen computer ook OpenOffice geïnstalleerd, en de foutmelding was hier ook - alle toetsenbord-, land- en taalinstellingen zijn daar duidelijk en correct. Toen het volgende geprobeerd: de formule in Kladblok getypt, en vervolgens gekopieerd en in de cel in Calc geplakt. Resultaat: dat werkt wel!
Dus een formule die ik 'gewoon' met het toetsenbord invoer in de cel, werkt niet, maar een formule 'zonder opmaak' (gekopieerd uit PDF of uit Kladblok) plakken werkt wel. Ook als ik in een 'vers geopend' bestand (dus geen uit Excel geconverteerd bestand) de formule via toetsenbord invoer, is er geen probleem.
Wat zou nu het probleem kunnen zijn, en wat moeten we veranderen zodat we in het Excel-bestand gewoon met het toetsenbord in een cel direct formules kunnen invoeren??
Afbeelding: in kolom B een formule die is gekopieerd uit Kladblok, in kolom C de formule die rechtstreeks met het toetsenbord is getypt.