Draaitabel regels naar kolommen

Bespreek het rekenblad
Tonor
Berichten: 2
Lid geworden op: ma sep 11, 2023 8:37 am

Draaitabel regels naar kolommen

Bericht door Tonor »

Hi, ik heb een database met uurdata van het weer. Nu wil ik daggemiddelden en dagtotalen maken van temperatuur, wind, straling, enzovoort. Als ik er een draaitabel van maak dan komen per dag de uitkomsten onder elkaar (zie bijlage) maar ik wil ze naast elkaar, op deze manier:

dag | Temperatuur gemiddeld | Wind gemiddeld | ...
1 | 15,1 | 4,4
2 | 12,4
3 | ...

Kan iemand mij helpen?
Bijlagen
image_2023-09-11_113320765.png
image_2023-09-11_113320765.png (12.19 KiB) 284 keer bekeken
OpenOffice 4.1.13 op windows 11
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Draaitabel regels naar kolommen

Bericht door RPG »

De helpfile over draaitabellen is gemakkelijker te begrijpen wanneer je ook enige uitleg krijgt.

De vormgeving in een draaitabel gebeurt voor een deel tijden het maken van de draaitabel. Maar ook wanneer de draaitabel eenmaal getoond wordt is er nog veel aan te veranderen. Je kunt slepen met knoppen van de draaitabel.

Voor het gevraagde: sleep het woord/knop gegevens van C1 naar D1. Je kunt ook terug slepen maar dan is het naar een iets andere plaats.

Leer goed kijken naar de muiscursor en ook hoe een bepaalde lijn veranderd.

Het voordeel van een draaitabel is: Als je op een gegeven moment zoveel veranderd hebt en je niet meer weet wat te doen. Wis de draaitabel en maak een nieuwe.

In onderstaande link staan verwijzingen naar meer informatie voor draaitabellen:
Tutorial over draaitabellen
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Tonor
Berichten: 2
Lid geworden op: ma sep 11, 2023 8:37 am

Re: Draaitabel regels naar kolommen

Bericht door Tonor »

Ha ha, da's inderdaad wel heel simpel en ik kwam er niet uit met de handleiding. Misschien was dat iets met bos en bomen :D
Dankjewel. Probleem opgelost
OpenOffice 4.1.13 op windows 11
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Draaitabel regels naar kolommen

Bericht door RPG »

De helpfile is inderdaad moeilijk toe te eigenen maar feitelijk staat er wel alles in. Het lijkt meer geschreven voor gevorderde gebruikers. In The Apache OpenOffice Documentation Project - Apache OpenOffice Wiki staan wel de gebruikersgidsen maar hoofdzakelijk in het Engels. Sommige oudere gidsen zijn in het Nederlands. Die zijn gemakkelijker te lezen.

Bij de draaitabel is het speciaal moeilijk om te begrijpen dat je met zo weinig kennis en hulpmiddelen gegevens anders kunt ordenen. De kennis moet feitelijk een andere bron hebben.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie