OpenOffice/LibreOffice

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Kees2

OpenOffice/LibreOffice

Bericht door Kees2 »

Na het installeren van LibreOffice 7.4.3.2 (x64) heb ik daarmee een tekstbestand aangemaakt en opgeslagen in een aparte map.
Het bestand blijkt dezelfde extensie te hebben als een tekstbestand gemaakt met OpenOffice (OO).
Daarna heb ik OpenOffice 4.1.13 opgestart en het zojuist door LibreOffice aangemaakte tekstbestand in OO laten openen.
OO komt nog voor het openen met een waarschuwingsvenster met de titel "OpenOffice Update beschikbaar" (zie screenshot).
Wat moet ik hiermee? Immers ik heb al de nieuwste versie van OO.
Er zitten blijkbaar "mogelijkheden" in dat LO tekstbestand die OO 4.1.13 niet herkent en een nieuwere versie van OO vermoedt.
Klikken op de knop "Nu Bijwerken" in het waarschuwingsvenster levert dus niets op. Het Update venster van OO meldt in dat geval dat ik al de nieuwste versie van OO heb.
Klikken op "Later" of op het kruisje in dat waarschuwingsvenster opent meteen het tekstbestand in OO.
Mag ik ervan uitgaan dat een mogelijk beschadigd bestand gerepareerd is als in het scherm "OpenOffice-documenten herstellen" de documentnaam is afgevinkt?
Bijlagen
UpdateMelding.jpg
UpdateMelding.jpg (19.36 KiB) 1657 keer bekeken
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG

Re: OpenOffice/LibreOffice

Bericht door RPG »

LibreOffice heeft de laatste tien jaar veel nieuwe dingen toegevoegd ook de bestandsindeling is iets vernieuwd. Je kunt dus inderdaad niet zo gemakkelijk schakelen tussen ApacheOffice en LibreOffice. Wanneer een bestand eenmaal is geopend in een betrekkelijke recente versie van LibreOffice dan is het beter om het niet meer te openen in ApacheOffice. Wanneer je LibreOffice dwingt om alles op te slaan in een oude indeling dan is er geen probleem maar feitelijk is er geen reden om dat te doen.
Persoonlijk kun je het bestand waarschijnlijk wel openen met ApacheOffice en de waarschuwingen negeren zonder problemen maar als je van de nieuwe mogelijkheden gebruik gemaakt hebt dan verlies je deze nieuwe mogelijkheden in ApacheOffice die je wel hebt in LibreOffice.

Reparatie
Het is best mogelijk dat LIbreOffice het bestand ook heeft gerepareerd maar echt hard maken kan ik dat niet. In de afgelopen 10 jaar zijn zo ongeveer alle mensen die eerst werkten aan Apacheoffice overgestapt naar LIbreOffice. Je zult ook niet zo veel verschil merken. Persoonlijk vindt ik de menu structuur erg druk maar dat kan eventueel veranderd worden.

Updaten
Soms moet je aanbevelingen gewoon negeren. Als je al de nieuwste versie van ApacheOffice hebt dan valt er weinig te vernieuwen.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
floris v

Bericht door floris v »

Iets concreter: er is een update gekomen van de bestandsindeling van het ODF, de bestandsindeling die OpenOffice en LibreOffice gebruiken, maar in LibreOffice is die update al verwerkt en in Apache OpenOffice niet, door gebrek aan ontwikkelaars. Daardoor kan OpenOffice problemen hebben met het openen van bestanden die met LibreOffice zijn gemaakt en opgeslagen in de nieuwe indeling.
Ik zou overstappen op LibreOffice, dat wordt doorontwikkeld en als je niet de meest recente versie gebruikt, is het veilig genoeg. Op https://nl.libreoffice.org/download/lib ... te-versie/ vind je onder het kopje Beschikbare versies de meest recente versie, die nog vervelende bugs kan bevatten, en de langer geteste en stabielere versie, die je beter kan hebben als je het voor professionele toepassingen gebruikt. Momenteel dus 7.4.3 en 7.3.7.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Kees2

Bericht door Kees2 »

Diverse keren ging gisteren OpenOffice (OO) onderuit tijdens het bewerken van diverse odg-bestanden met OO-Tekening. Ik kon geen verband vinden tussen de bewerking die ik op dat moment aan het doen was en het spontaan sluiten van OO. Een van deze momenten trad op bij het openen van een tweede bestand in OO-Tekening als volgt. Nadat ik het bestand geselecteerd had om te openen ging OO meteen sluiten en kwam met het dialoogscherm om zowel het op dat moment reeds openstaande bestand en het zojuist geselecteerde bestand om te openen, te gaan herstellen. Dit was voor mij nu het moment om eens serieus met LibreOffice verder te gaan.
Inmiddels had ik zoals al eerder aangegeven LibreOffice 7.4.3.2 (X64) geinstalleerd.
Na het lezen van het bericht van floris v heb ik deze versie toch maar vervangen door eerst met de, zoals hij aangeeft, stabielere versie 7.3.7. aan de gang te gaan.
Voor beide versies van LO was als eerste een dialoogvenster te zien zoals in de bijlage. Hoe kan ik dit venster het beste afsluiten? De informatie in dat venster is mij niet helemaal duidelijk. Herkent LO op dat moment nog geen odt of ods als bestandsextensie? Of vond LO tijdens het opstarten odt/ods bestanden in mijn pc? En gaat een odg bestand dan wel goed? Ik zie het verband (nog) niet. Wat zijn de vervolgstappen?
Bijlagen
Standaardbestandsindeling dialoogvensteer.jpg
Standaardbestandsindeling dialoogvensteer.jpg (17.73 KiB) 1641 keer bekeken
floris v

Bericht door floris v »

LibreOffice herkent de bestandsindeling natuurlijk wel. Maar als je dubbelklikt op een bestand in Windows Verkenner of op je bureaublad, wordt AOO gestart om bestanden met extensies odt en ods te openen, want dat is daarvoor nog de standaard-app. Het is makkelijker om dat te veranderen en LibreOffice in te stellen als default/standaard programma om zulke bestanden mee te openen. Dat kan in dat venster, of met het Configuratiescherm van Windows. Zie https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... 0a32e1894d voor hoe dat moet.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Kees2

Bericht door Kees2 »

Ik zie het nu. Standaard rechtsklik ik altijd op een bestand en kies "Openen met", dan in het submenu "Kies een andere app" "en dan na het kiezen van de gewenste app het hokje aanvinken voor "Altijd deze app gebruiken voor het openen van", in dit geval voor het odt en ods bestand. Deze stonden nog geassocieerd met Open Office.
Plaats reactie