8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bespreek het rekenblad
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

Ik wil van de aangeleverde tijden (met datum ervoor) 8 uren erbij optellen.

Ik krijg de tijden als volgt aangeleverd: 19.02.22 10:30 dus met punt tussen de datum en een dubbele punt tussen de tijd.

Mijn (niet werkende) formule: 19.02.22 12:26 08:00 #WAARDE! In de #WAARDE cel staat: =+E6+F6 gewoon een optelling dus.

In de opmaakcode heb ik de code veranderd:

Afbeelding

Afbeelding

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Als ik van de punten een streepje maak dan werkt de formule wel. Maar om alle punten nu te veranderen in streepjes, dat is teveel werk.

19-02-22 11:20 08:00 19-02-22 19:20
19-02-22 12:32 08:00 19-02-22 20:32
19-02-22 12:26 08:00 19-02-22 20:26


Alvast bedankt voor uw reactie.
Laatst gewijzigd door RbbBrts op wo feb 23, 2022 1:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

Laten we kiezen voor een stap voor stap benadering want dat lijkt mij het beste.
RbbBrts schreef:Ik wil van de aangeleverde tijden (met datum ervoor) 8 uren erbij optellen.
Kun je duidelijker zijn over het aanleveren. Het zou best kunnen dat je het bestand gemakkelijk kunt inlezen. Het beste is vaak om bestanden vanaf het begin te normaliseren zodat er goed mee te werken is.

Calc kent de opdracht "Menu--> Gegevens --> tekst naar kolommen" wanneer je het als een tekst bestand krijgt is het ook mogelijk om het daar te doen. Ik weet niet uit het hoofd of calc een datum met een punt om kan zetten naar een datum anders is dat vaak gelijk wel te doen in een tekst bestand. Ik heb getest en het wordt zo omgezet wanneer je aangeeft dat de kolom een datum. De popup heeft een help knop.
[Tutorial] Voor het inlezen van CSVIs ook nadere uitleg.


Ook calc heeft een opdracht omdat gelijk te doen met: "Menu --> bewerken --> Zoeken en vervangen". De gekozen actie vindt plaats op de geselecteerde cellen

Dit zijn mooie basis oefeningen om te leren omgaan gegevens.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:
Kun je duidelijker zijn over het aanleveren. Het zou best kunnen dat je het bestand gemakkelijk kunt inlezen. Het beste is vaak om bestanden vanaf het begin te normaliseren zodat er goed mee te werken is.
Ik kopieer het van een website pagina en plak het dan als niet opgemaakte tekst.
Afbeelding
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

min of meer het zelfde maar:
menu --> invoegen --> koppeling naar externe gegevens

Plaats link
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:min of meer het zelfde maar:
menu --> invoegen --> koppeling naar externe gegevens

Plaats link
Ik zie de "koppeling naar externe gegevens" niet staan onder "invoegen"
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

Je moet misschien in het menu ergens opzoeken waar het bij jouw staat. Als je LibreOffice gebruikt is het nogal eens verplaatst.

Je kunt de gegevens ook eerst plakken in een simpele teksteditor zoals kladblok en dan pas plakken in calc.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door eremmel »

Zou het kunnen helpen het document (of AOO/LO) in te stellen met een taal die standaard punten gebruikt tussen datum onderdelen? Ik dacht aan bv Duits, maar dat weet ik niet zeker.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

eremmel schreef:Zou het kunnen helpen het document (of AOO/LO) in te stellen met een taal die standaard punten gebruikt tussen datum onderdelen? Ik dacht aan bv Duits, maar dat weet ik niet zeker.
Het zou best kunnen dat Duits als taal kiezen ook helpt maar ik heb nog niet een goede weg gevonden.


Ik heb een voorbeeld tekst erbij gedaan. Het ingetypte voorbeeld gaf geen tab. Bij de popup voor het maken voor gegevens moet ik wel kiezen voor datum. Dit is onderaan de popup.

Zorg er ook voor dat de datum en de tijd mooi in een enkele cel komen te staan. Wanneer ze in een enkele cel staan is er mooi mee te werken.

De problemen van de tijd optellen kijken we later naar. Wel is het verstandig om je gebruikersfrofiel aan te passen aan wat nu de situatie is.
Bijlagen
voorbeeld_met_Tab.txt
Deze tekst moet gebruikt
(56 Bytes) 98 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:Je moet misschien in het menu ergens opzoeken waar het bij jouw staat. Als je LibreOffice gebruikt is het nogal eens verplaatst.

Je kunt de gegevens ook eerst plakken in een simpele teksteditor zoals kladblok en dan pas plakken in calc.
Ja dat doe ik nu. De punten vervang ik dan voor streepjes met Bewerken – Zoeken en vervangen. Dit werkt maar is wat omslachtig.
OpenOffice 3.1 op Windows
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:
Zorg er ook voor dat de datum en de tijd mooi in een enkele cel komen te staan. Wanneer ze in een enkele cel staan is er mooi mee te werken.
Dat heb ik ook, ik kan het op deze manier uit het bestand halen dat ik heb.
20.02.22 10:01
20.02.22 09:56
20.02.22 09:51
20.02.22 09:46
20.02.22 09:41
20.02.22 09:33
RPG schreef:Wel is het verstandig om je gebruikersfrofiel aan te passen aan wat nu de situatie is.
Weet niet wat je daar mee bedoeld
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

Welke Programma gebruik je nu met versie nummer!
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RbbBrts
Berichten: 9
Lid geworden op: vr feb 04, 2022 2:53 pm

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RbbBrts »

RPG schreef:Welke Programma gebruik je nu met versie nummer!
Afbeelding
OpenOffice 3.1 op Windows
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

RbbBrts schreef:Dat heb ik ook, ik kan het op deze manier uit het bestand halen dat ik heb.
Als het er mooi instaat dan kun je er mee rekenen.

Vergeet voorlopig het zoeken naar "Koppeling naar externe gegevens"


Je moet de gegevens eerste in kladblok plakken.
Kopieren uit kladblok
Plakken In calc.
In de popup die verschijnt net zolang oefenen tot je een datum met een streepje krijgt. Wanneer het reseultaat geen datum met een streepje is: opnieuw beginnen. Dat staat beschreven in de link en je kunt ook klikken op de help knop in de popup. Voor de goede orde het is de tweede popup. In de eerste kies je popup kies je voor tekst maar dat is afhankelijk wat de bron gegevens zijn. De bron gegevens zijn onduidelijk.

Het komt er op neer dat je eerst veel computer vaardigheid moet op doen. Soms is dat gewoon leren hoe je de gegevens goed krijgt. Gegevens halen van een webpagina en plakken in calc levert altijd veel problemen.
RbbBrts schreef:Ja dat doe ik nu. De punten vervang ik dan voor streepjes met Bewerken – Zoeken en vervangen. Dit werkt maar is wat omslachtig.
Je kunt dat vaak ook in een keer doen. Is gewoon computervaardigheid. Dit zijn gewoon mooie oefeningen. Ik blijf daar bij.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

Ik wil in deze draad nogmaals eens op wijzen dat het vaak heel verstandig is om de denkwijze van een programma als OpenOffice goed te begrijpen. Vaak grijpen wij te snel naar het zelf willen maken met gebruik van formules. Dit lijkt vaak de beste en enigste weg maar mijn persoonlijke ervaring en ook wat ik zie op de verschillende forums is dat het tot veel verspilde tijd leidt. OpenOffice, ApacheOffice en LibreOffice, hebben veel hulpmiddellen die het mogelijk maken om grote hoeveelheden gegevens te behandelen. Deze hulpmiddelen zijn niet zo gemakkelijk te begrijpen ook is het niet altijd gemakkelijk om alles in een enkele stap te doen.

Gegevens van het internet.
Gegevens van het Internet laten zich niet altijd gemakkelijk invoegen. Soms zijn daar meer stappen voor nodig. Die stappen zijn echt onvoorspelbaar.
Als voorbeeld. Ik had een deel van de leden lijst van dit forum gedownload. Deze lijst was gesorteerd op de laatst ingelogde datum boven. Om deze lijst mooi in Calc te krijgen was de volgende weg nodig:
Plakken in Calc als HTML
Naar standaard opmaak veranderen : menu --> Opmaak -->Standaardopmaak
De laatste kolom selecteren om deze van tekst naar een datum te veranderen: Menu --> Gegevens --> Tekst naar kolommen.
Ook moest de opmaak van een kolom aan gepast worden naar een datum.

Het vinden van de goede weg is niet eenvoudig maar zeker lonend aangezien daarna goed met de gegevens gewerkt kan worden. Het is natuurlijk zo dat we dit alleen kunnen vinden wanneer we voldoende basis kennis krijgen. Deze basis kennis krijgen we alleen maar door er op gewezen te worden en door te oefenen. Dat ik deze weg moest kiezen had een goede reden daar er in de kolom "Website,Woonplaats" de gegevens zo georganiseerd waren dat ze mooi in calc kwamen maar niet in kladblok.

Wanneer we niet deze basis weg volgen nemen we vaak onze toevlucht tot veel formules met een grote kans op fouten. Vaak kunnen we de gegevens ook alleen nog maar voor dat ene doel gebruiken.

Dit gaat over de basis vaardigheden van omgaan met OpenOffice. Een andere basisvaardigheid is het omgaan met een forum. Het plaatsen van afbeelding heeft zelden waarde daar we meestal geïnteresseerd zijn in het bestand. Ook zijn we geïnteresseerd in de echte website in plaats van een afbeelding dus willen we graag een link. Een goede beschrijving daarnaast is wel nodig.

Wanneer ik pas met een programma begin heb ik ook veel moeite om te onthouden waar ik de verschillende opdrachten moet zoeken. Toch is er ook wel enige duidelijkheid: De namen die gebruik worden in een menu of werkbalk verwijzen toch vaak ook naar een bepaalde gedacht.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door eremmel »

eremmel schreef:Zou het kunnen helpen het document (of AOO/LO) in te stellen met een taal die standaard punten gebruikt tussen datum onderdelen? Ik dacht aan bv Duits, maar dat weet ik niet zeker.
Import Duitse Datums.png
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 8 uren optellen bij een datum / tijd veld

Bericht door RPG »

eremmel schreef:Zou het kunnen helpen het document (of AOO/LO) in te stellen met een taal die standaard punten gebruikt tussen datum onderdelen? Ik dacht aan bv Duits, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn eerste gedachte bij deze tekst was in de eerste plaats om het actieve werkblad zo vorm te geven dat het met Duitse datums over weg zou kunnen. Blijkbaar wil dat nu niet zo gemakkelijk meer. Bij het plakken van meerdere regels wordt automatisch de popup voor het invoeren van een CSV file geaktiveerd en kun je daar niet aan voorbij komen.

Die popup is een hele verbetering en maakt het mogelijk om bijna alle CSV bestanden naar wens te importeren. Ik gebruik dat ook vaak en klik net zolang tot ik tevreden ben. In principe geldt hier: een goed begin is het halve werk.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie