floris v schreef:Bedenk dat dit programma precies doet wat je het opdraagt. En dat dat lang niet altijd is wat je het wil laten doen. Daarom moet je een bestand altijd opslaan voordat je iets moeilijks gaat doen, zoals gegevens sorteren of tekst vervangen door andere tekst. Oefen desnoods eerst met een kopie van een bestaand bestand.
Als ik het goed heb, kun je ook in Calc gewoon alle gegevens selecteren die je wil laten sorteren, dus alle kolommen. Geef je dan de opdracht die te sortrre, dan vraagt Calc eerst op welke kolom(men) er gesorteerd moet worden, dat kan tot drie niveaus diep, bv op achternaam, dan woonplaats, dan straat. Het gaat redelijk intuïtief, maar in het begin is het zeker nogal intimiderend. Bedenk dan dat alle begin moeilijk is. Het is wel belangrijk om te leren werken met Calc en niet te veel terug te vallen op dummy's, want daar leer je niks van.
snap ik maar ik werk normaal Nooit met dit soort programma's.
Mijn vader heeft dit nu gebruikt om handmatig al zijn vinyl single's in te zetten.
Dus hij heeft gewoon A de artiest ingevuld en in B de titel, na een maand ingeven (met 2 vingertjes typen kan hij juist) ontdekt hij dat hij natuurlijk de single's ingeeft zoals hij ze vastpakt en dat deze helemaal niet alfabetisch staan.
Dan heeft hij ergens een soort van sorterings functie gebruikt waarbij alle artiesten dus tabel A is ge-alfabetiseerd maar de titels zijn blijven staan en uiteraard opgeslagen en het pas een maand later gezien.
Dan heb ik over vele maanden tijd handmatig een voor een alle titel ge-googeld en terug gezet bij de juiste artiest.
Daarom dat ik nu rondkijk aangezien alle gegevens terug juist staan of er een mogelijkheid is om cellen aan elkaar vast te zetten zodat waar bv. de inhoud van A100 ook naartoe gaat dat de inhoud van B100 volgt.
Maar dat blijkt niet zo simpel te zijn als een soort van "Houdt A en B samen commando"