Ik heb gisteren na het plaatsen van het vorige bericht nog een tijd lopen zoeken naar een mogelijke oplossing. Ik kan niet iets vinden en weet ook niet van het bestaan over de mogelijkheid om "leeg" te verbergen. Ik heb ook nog eens al je bijdragen bekeken daar in maak je duidelijk dat je werkt met een tekstbestand, CSV. Dat wordt ook wel als een platte tabel aangemerkt. Je kunt daar op verschillende manieren informatie uithalen. Een draaitabel is een uitstekende manier om numerieke informatie uit een tabel te halen maar je kunt ook met eenvoudige queries informatie halen uit tabellen. Een platte tabel heeft een eigen opdrachten set om het iets te kunnen bewerken. zie
SQL functions for file based database drivers. Tijdens het schrijven kwam ik ook op het idee om een lege kolom te vullen met een spatie. Op dat moment wil het ook. Maar ik heb nog geen goede functie gevonden om dat voor elkaar te krijgen. Misschien later vanavond.
Wanneer je echt moeilijker vragen wilt stellen (queries) aan je tekstbestand dan is het volgende te overwegen. Koppel je tekst bestand aan de HSQLDB database engine. Op dat moment krijg je meer mogelijkheden: Je kunt dan bijna alle SQL commando's van de HSQLDB engine gebruiken.
Het bovenstaande is niet bedoeld om je in een bepaalde richting te duwen maar wel maken dat je bewust ben dat er meer mogelijkheden zijn ook in een platte tabel.
Een mogelijkheid waar ik nu aan denk is:
Maak een tabel(query) waarin al het gevraagde staat.
Zorg dat deze tabel ook reeds goed gesorteerd is.
Ga het dan eventueel te lijf met Menu --> Gegevens --> Subtotalen
Romke