Word+CorelDraw naar Libre Office

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
patlab

Word+CorelDraw naar Libre Office

Bericht door patlab »

Een tekst waaraan ik al 10 tal jaren bouw in Word bevat ingesloten CDR (CorlDraw) tekeningen en een reeks eigen genummerde items (bvb fig.x:) waarnaar regelmatig wordt verwezen. In huidige Word versies gaan de genummerde verwijzingen de mist in, maar kunnen via een klik de CDR tekeningen geopend en gewijzigd worden.
In Libre Office verschenen de genummerde items terug en kunnen terug kruisverwijzingen gebruikt worden MAAR heb problemen met:
1) Tekening uit het dokument halen en elders opslaan
2) CDR tekeningen terug invoeren.

Eigen oplossingen totnogtoe:
1) Om een CDR tekening uit het dokument te halen: rechtsklikken > openen bewerken en terugzetten werkt maar ondertussen een kopie opslaan werkt niet, wel als ik via CTRL+ de geopende tekening naar een andere geopende tekening sleep. Nadien kan er gewoon teruggekeerd worden naar LibreOffice.
Maar soms is de tekening blijkbaar geen CDR tekening meer, en krijg ik via selecteren>kopieren> en in CorelDraw plakken speciaal iets anders en zijn bvb de dikke lijnen eigenlijk vlakken geworden (zichtbaar door draadfiguur te kiezen in CDR). Blijkbaar wordt die tekening dan niet in het normale klembord geplaatst maar in het eigen selectieklembord van Libre Office.
2) CDR tekening terug invoeren: in CDR selecteren>kopieren en in Libre Office plakken speciaal>als "CorelDraw tekening". Meestal gaat dit, MAAR als het eigen klembord van Libre Office iets bevat dan gaat dit niet en krijg ik bij plakken speciaal> GEEN mogelijkheid om als CorelDraw te plakken. Systematisch wordt dan het eigen selectieklembord geplakt. HOE omzeil ik dat, hoe kan ik het eigen selectieklembord leegmaken, kijken wat erin staat of ...?
LibreOffice 5.2.4.2
RPG

Re: Word+CorelDraw naar Libre Office

Bericht door RPG »

Hallo

Voorlopig kan ik geen antwoord geven op de gestelde vragen. Ik weet ook niet of er wel een gewenst antwoord mogelijk is.

Het lijkt mij verstandig om je te richten op het Engelse forum. Wanneer je daar zoekt vindt je enkele treffers. Daarnaast zou ik gaan kijken of het gewenste wel met alleen LibreOffice kan werken. Je krijgt op die manier ook ervaring met LO. Ik heb zelf eens WPG tekeningen proberen om te zetten naar LO. Het werkte niet. Wat wel werkte: Het nog onder dos werkend teken programma werkt nog steeds goed met een emulator.

Misschien wel de belangrijkste vraag: waarom stap je af van een goede combinatie.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
patlab

Bericht door patlab »

Dag Romke,
Misschien wel de belangrijkste vraag: waarom stap je af van een goede combinatie.
mijn vorige combinatie was geen goede, want de bestaande kruisverwijzingen waren er nog wel, maar het was niet mogelijk om een nieuwe toe te voegen, tenzij met oneigenlijke trukjes (zoals een bestaande kopieren en dan veranderen).
Het lijkt mij verstandig om je te richten op het Engelse forum.
Al gedaan, en steeds dezelfde standaard antwoorden. GEEN ENKEL antwoord hoe je beter gebruik kunt maken van de twee soorten klemborden of een ervan kunt uitschakelen.
Maar beste Romke, de vraag is niet taal gebonden, dus waarom zou het antwoord niet evengoed (zoniet beter) vanaf dit forum kunnen?
Patlab
LibreOffice 5.2.4.2
RPG

Bericht door RPG »

Hallo
patlab schreef:Maar beste Romke, de vraag is niet taal gebonden, dus waarom zou het antwoord niet evengoed (zoniet beter) vanaf dit forum kunnen?
De reden waarom het Engelse forum beter is heeft te maken dat daar meer deskundigheid is. Iedereen die antwoord geeft op het Nederlandse forum leest ook het Engelse forum. Dus je mist geen Nederlandse mensen en krijgt er wel veel Engelstaligen erbij. Wacht eventueel enkele dagen zodat anderen ook kunnen reageren.

Mijn idee over het probleem is dat het waarschijnlijk nooit wil werken. De tekeningen staan waarschijnlijk opgeslagen op een manier die voor LO niet complete toegankelijk is. Ik denk dat het ook nooit toegankelijk zal worden omdat de noodzakelijke gegevens niet vrijgegeven worden.

Ik denk dat voor de weergave er geen gebruik gemaakt kan worden van de originele libraries die nodig zijn voor het weergeven.

Ik weet niet hoe de verschillende onderdelen op elkaar ingrijpen. Als je het idee hebt dat alles goed moet kunnen werken dat zou het opnieuw installeren van de onderdelen misschien ook een goed idee zijn. Ook het goed opschonen van de computer is ingeval van problemen altijd verstandig. Maar deze adviezen zijn vrij algemeen.

Hoe oud is het tekenprogramma?

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Wat bedoel je met twee soorten klemborden?

Voorzover ik weet heeft de computer maar één klembord. Wel is het zo dat er vaak gekozen kan worden hoe het geplakt kan worden. De keuze wordt beperkt door het brondocument en het doeldocument. Je kunt kiezen uit wat ze gemeenschappelijk hebben. Zo begrijp ik het een en ander altijd. Of het waar is weet ik niet.

Romke
patlab

Bericht door patlab »

Hallo Romke,
ik werk nu met een ouderwets recht toe recht aan CorelDraw9. Heb nu al 20 kleurprofielen en heb geeneen van de 50! JUISTE kleurprofielen nodig van de latere versies.
Mijn idee over het probleem is dat het waarschijnlijk nooit wil werken. De tekeningen staan waarschijnlijk opgeslagen op een manier die voor LO niet complete toegankelijk is.
Eigenlijk heb ik al antwoord gegeven in mijn eerste mail dat dit WEL kan werken. Ik heb vooral een probleem met het 2de selectieklembord.
Wacht eventueel enkele dagen zodat anderen ook kunnen reageren.
Ik volg je raad op en wacht dus nog efkes in volle vertrouwen tot er antwoorden "to of around the point" komen.
Patlab
LibreOffice 5.2.4.2
floris v

Bericht door floris v »

Er zijn op het Nederlandse forum maar een paar mensen actief, en als die niks weten van de programma's waar je mee hebt gewerkt, hoef je er niet veel van te verwachten. Op het Engelse forum komen veel meer mensen, dus de kans dat je vraag door iemand wordt opgepikt is gewoon een stuk groter. Er is ook nog een veel algemener Nederlands forum, http://www.helpmij.nl/index.php - misschien dat je daar wel antwoord krijgt.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Voor oude software geldt in het algemeen dat je redelijk snel moet overstappen. Zolang je commerciële software gebruikt moet je vaak blijven overstappen. Na Windows 98 ben ik overgestapt naar Linux en dus opensource programma's. Dat is niet altijd gemakkelijk maar voor mij was belangrijk dat ik de gegevens altijd kon meenemen.
Als ik het goed gevonden is Coreldraw 9 gemaakt omstreeks 1998. Wanneer je zelf oud bent en er geen belangrijke tekeningen staan in je werk dan kun je er in blijven werken. Wanneer dat niet het geval is, is een overstap aan te raden. Al het werk wat je nu nog doet dreigt verloren te gaan. Ik denk wel dat je de tekeningen als bitmap kunt importeren en exporteren maar niet als een vector tekening.

Ik heb voor een zwager 10 jaar geleden, een poosje geëxperimenteerd met WPG vectortekeningen. WPG was de voorganger van Coreldraw. Ik kreeg precies die fouten die je beschrijft en hebt dat opgegeven. Mijn zwager blijft tekeningen maken onder dat programma in een DOS omgeving en het duurt zijn tijd wel uit. Niemand heeft daarna nog belangrijk bij de tekeningen. Mijn zwager wil ook niet overstappen. Het is misschien wat hard zoals ik het omschrijf maar ja zo is het leven.

Romke
patlab

Bericht door patlab »

Het probleem is identiek aan wat hieronder beschreven wordt:
https://ask.libreoffice.org/en/question ... rd-issues/
Om van die vervelende objecten af te geraken in het "selectieklembord" (of is het het cache-geheugen) heb ik het volgende geprobeerd:
extra>opties>geheugen> "cache geheugen wissen" na 1minuut ipv 20 minuten (misschien zou het daar ook kunnen met "aantal objecten" = 1 ipv 20).
Ik denk dat dit hielp? maar ben daar niet zo zeker van want het verschijnsel is nogal wispelturig.
patlab

PS: Ook het plakken van een Excell-uittreksel (via CTRL+c) en dan plakken speciaal als "Microsoft Excell worksheet" gaat nadien moeizaam, want bij (dubbel)klikken erop krijg je "Calc" ipv Excell (bewerken en/of openen komt niet voor in de dialoogbox na rechtsklikken).
LibreOffice 5.2.4.2
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Al die versies die genoemd worden in deze draad en in de gelinkte draad hebben waarschijnlijk betrekking op een fresh versie. De reeks die met 5.2.X.X begint is op het ogenblik nog erg onstabiel. Sinds een maand of twee maak ik daar echt gebruik van daarvoor alleen van de 4.7.8. Ik denk dat jou probleem op dit moment niet op te lossen is met LO.

Als je echt een antwoord op dat soort vragen wilt hebben dan zul je echt naar de bug rapportage moeten gaan. Ik kan bug-rapportage niet begrijpen. Bugs rapportage heeft alleen zin als je je veel kennis hebt.

Waarom stap je niet af van Coreldraw?

Romke
patlab

Bericht door patlab »

Genereus verwijderd
Laatst gewijzigd door patlab op zo jan 22, 2017 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LibreOffice 5.2.4.2
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Je wilt programma's met elkaar gebruiken die elkaar gewoon uitsluiten. Dat uit sluiten is niet gebeurd door OpenOffice of LibreOffice maar door de eerst door jouw gekozen programma's. Ik probeer je duidelijk te maken dat je met deze beperking moet leren leven of anders overstappen. Jij legt het probleem aan ons voor. Als je door wilt gaan met de ontwikkeling van je gegevens kun je niet door gaan met Coreldraw. Wij kunnen zeker deze draad stoppen.

Wat ik hier schrijf is ook niet alleen voor Patlab bedoeld maar ook voor anderen die eventueel zoeken naar Coreldraw. Zij kunnen hierin een aansporing zien om toch zo snel mogelijk over te stappen. Dit overstappen hoeft beslist niet naar OpenOffice of LibreOffice maar wel naar software wat toekomst biedt.

Romke
patlab

Bericht door patlab »

Als je door wilt gaan met de ontwikkeling van je gegevens kun je niet door gaan met Coreldraw.
Lees toch aub wat al in het begin staat: van Corel Draw naar Libre Office EN omgekeerd gaat alles perfect tot ... je het klembord tussen 2 Open Office programma's gebruikt .
Zie ook de reeds doorgestuurde engelstalige link
https://ask.libreoffice.org/en/question ... rd-issues/
en ook
https://ask.libreoffice.org/en/question ... t-working/
Het probleem doet zich dus al voor sinds 2013,
met zowel Windows XP, Vista, 8, 10 ... en was er blijkbaar ook al met vorige OO-versies.
Als Open(Libre)-Office echt Open(Libre) wil zijn dan moet hier toch wel een oplossing voor zijn.
Graag reacties van anderen want totnutoe word eigenlijk achteruitgang geboekt (*).
De vraag luidt dus:
Het eigen klembord van Libre Office plaatst zichzelf in de 1ste rij, hoe kan je het terug in de 2de rij plaatsen, leegmaken ... , zonder eerst te moeten herstarten (zoals sommigen suggereren)?

patlab

(*) Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen (Witgenstein).
LibreOffice 5.2.4.2
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Waarom blijf je op dit forum hangen en ga je niet naar dit Engelse forum toe?
Index page • Apache OpenOffice Community Forum

Op dat forum is meer deskundigheid.

Romke
patlab

Bericht door patlab »

Na wat experimenteren werkt het volgende om een Excell bestand in te sluiten zodat je nadien in Excell terechtkomt als je het wilt bewerken (en niet in Calc) .
Invoegen>object>OLE-object>overige objecten>nieuw object maken>Excell worksheet>OK
Dit opent een Nieuw Excell werkblad. Ofwel maak je hier wat je nodig hebt ofwel kopieer je vanuit een bestaand Excell werkblad via CTRL+C en CTRL+V hier naartoe.
Vervolgens sluit je dit Nieuw Excell werkblad. Er verschijnt nu een afbeelding van het werkblad in Write, maar als je erop klikt (of rechtse muisklik>openen) verschijnt het werkblad in Excell en kun je het bewerken met Excell en na sluiten verschijnt het bijgewerkte werkblad terug in Write.
Met andere technieken beland je altijd in Calc en heb je moeite om bvb nieuwe cellen of letters met idem kleuren te verkrijgen, en blijven bvb ook je tekstkaders behouden..
patlab

Met CorelDrAW gaat het makkelijker en heb je dergelijke trukkendoos alleen nodig als je het OLE-object ook eens afzonderlijk wilt opslaan.
Maar dit is nog altijd geen oplossing voor de voorgaande vraag:
Het eigen klembord van Libre Office plaatst zichzelf in de 1ste rij, hoe kan je het terug in de 2de rij plaatsen, leegmaken ... , zonder eerst te moeten herstarten (zoals sommigen suggereren)?
LibreOffice 5.2.4.2
patlab

Bericht door patlab »

Genereus verwijderd.
Laatst gewijzigd door patlab op zo jan 22, 2017 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LibreOffice 5.2.4.2
floris v

Bericht door floris v »

patlab, doe niet zo dom. Als wij tegen een Nederlandstalig forum waren, waarom zouden we het dan modereren? Dit is vrijwilligerswerk hoor. We geven gewoon het advies om op het Engelstalige forum te gaan zoeken, niet omdat we tegen een Nederlandstalig forum zijn, maar omdat we weten dat we hier die deskundigheid niet hebben. Op het Engelse forum zijn een stuk of honderd vrijwilligers actief die regelmatig vragen beantwoorden, en het leeuwendeel van het werk wordt opgepakt door vier of vijf mensen, die gelukkig heel verschillende deskundigheid hebben zodat ze elkaar goed aanvullen. Hier hebben we vier medewerkers die alles moeten doen. Ik heb altijd vraagtekens gezet bij de levensvatbaarheid van een Nederlandstalig forum, maar het laatste waar ik behoefte aan heb is beschuldigingen van politieke spelletjes.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG

Bericht door RPG »

+1 voor Floris V
patlab

Bericht door patlab »

Aan allen, graag een bijdrage op de reeds gestelde vraag:
LibreOffice 5.2.4.2
eremmel

Bericht door eremmel »

patlab,
1. Als je dit een bug find dan moet je dat melden als een bug report.
2. Zou een clipboard manager uitkomst bieden voor je probleem.
3. Ook ik adviseer Engelstalig forum voor ingewikkelde problemen.

P.S.
De link heb ik zo maar uit google gehaald, ik heb er geen ervaring mee.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie