Opdrachtregel

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Dummy

Opdrachtregel

Bericht door Dummy »

Knipsel008.PNG
Beste forumleden,
Kan iemand mij helpen om deze opdrachtregel correct te schrijven met de juiste
Knipsel008.PNG
leestekens?
Ikzelf slaag er maar niet in.
Dank u; Dummy
OpenOffice 4.1.0
RPG

Re: Opdrachtregel

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet wat het doel is van deze functie maar het lijkt mij dat het iets te maken heeft met een kasboek. De meest eenvoudige manier om inzicht te krijgen in je uitgaven is het maken van een lange tabel. Deze lange tabel kan dan gebruikt worden in een draaitabel.
Menu --> gegevens --> Draaitabel.

Maak de tabel in het begin niet te groot. Een kleine tabel maakt het begrijpen eenvoudig. Je ziet het resultaat. Wanneer de tabel groeit laat gemakkelijk toe om gegevens uit de tabel. Je kunt dit rangschikken op datum eventueel gegroepeerd per week maand of jaar. Ook onderverdelingen per winkel of andere zaken zijn gemakkelijk te maken.

Maak uit voorzorg wel regelmatig een kopie van je gegevens.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Dummy

Bericht door Dummy »

Knipseldeel2.PNG
Bedankt RPG voor de snelle reactie.
De bedoeling is om de prijzen van een aantal
producten in verschillende warenhuizen te vergelijken en de bedoelde opdrachtregel zou dan per product de naam van het goedkoopste
warenhuis in elke rij weergeven.Misschien ken je een betere formule om dit doel te bereiken,en kan de naam van het goedkoopste warenhuis misschien in het rood?
Ik had slechts een deel van dit blad weergegeven omdat ik het bericht kreeg dat het bestand dat ik wou bijsluiten anders te groot was.

Is er geen manier om grotere bestanden zichtbaar te maken in dit forum ?
Ik weet dat dit heel wat vragen zijn maar ik ben al vele uren bezig geweest met dit probleem en ik geraak geen stap verder zonder dat ik iemand om raad kan vragen.
M.V.G. Dummy
OpenOffice 4.1.0
RPG

Bericht door RPG »

Hallo
Dummy schreef:Is er geen manier om grotere bestanden zichtbaar te maken in dit forum ?
Ik weet dat dit heel wat vragen zijn maar ik ben al vele uren bezig geweest met dit probleem en ik geraak geen stap verder zonder dat ik iemand om raad kan vragen.
Plaatjes is niet de beste methode om iets duidelijk te maken. Beter is het om een het document zelf op te sturen of een voorbeeld.

Je kunt ook gaan zoeken op dit forum naar voorbeeld bestanden. Plaats eerst maar eens het bestand in plaats van plaatjes. Ik heb op dit moment nog geen idee hoe het echte vraagstuk op te lossen. Het is misschien wel verstandig om iets te zoeken over wat heet geneste functies. Wat je beschrijft in je feitelijk vraag gaat over geneste functies.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het geprobeerd met een draaitabel. Het duurde even voor ik een goede tabel had die het gewenste liet zien. Soms is het basis idee wel goed maar duurt het uitwerken enige tijd. Ik probeer steeds meer te doen met een draaitabel. Een draaitabel is niet zo gemakkelijk maar het voor komt het moeten leren van allerlei formules. Die formules zijn ook niet eenvoudig.

Bij gevoegd is een simpel voorbeeld
Er is een tabblad voor de gegevens. Hier worden datums,winkels, aard van artikel en de prijs in gevuld. Van de gegevens moet een draaitabel gemaakt worden.

Het grootste probleem is in het dieper gaan van diverse submenu's. Soms worden ze alleen verkregen door dubbel-klikken. Door te laten zoeken op minimum goed te laten sorteren en alleen een enkel gegeven te tonen krijg ik het gewenste resultaat.

Romke
Bijlagen
voorprijzen.ods
(15.36 KiB) 213 keer gedownload
Dummy

Bericht door Dummy »

Bedankt Romke,
Maar dit is toch niet juist wat ik nodig heb. Ik zal zo snel mogelijk het bestand opsturen en dan zal de situatie misschien duidelijker worden.

Dummy .
OpenOffice 4.1.0
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ook nog wat bedacht om het op een andere manier te. Het is wel niet met een als functie maar met twee andere functies. Het zijn de functies vergelijken en index.

Eerst wordt met de functie vergelijken de plaats op gezocht. De uitkomst hiervan wordt gebruikt in de functie index. Ik gebruik steeds kleine stapjes om tot een oplossing te komen.

Romke
Bijlagen
voorbeeldprijzen.ods
(8.27 KiB) 229 keer gedownload
Dummy

Bericht door Dummy »

prijsvergelijking.ods
(14.07 KiB) 238 keer gedownload
Hierbij het gevraagde bestand.
Ik hoop dat de vraag nu duidelijk is, namelijk de naam (juiste opdrachtregel)van het goedkoopste warenhuis voor elk product.
M.V.G Dummy
OpenOffice 4.1.0
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het idee dat je zelf eerst eens flink moet gaan studeren want ik ben niet van plan allemaal functies te gaan schrijven. In de bibliotheek staan allemaal boeken die leren omgaan met spreadsheet. Ook de voorbeelden die ik geplaatst heb in deze draad kun je gaan bestuderen.

Wat ik vroeger zelf gedaan heb is het lezen van de helpfile. Leren omgaan met zoiets als werkbladen komt echt niet vanzelf.

Romke
Dummy

Bericht door Dummy »

Romke,
Mijn excuses voor het doorvragen ondanks het feit dat je de oplossing al gegeven had in " voorprijzen.ods" deze bijlage had ik niet
geopend .Bedankt voor de oplossing.

Dummy
OpenOffice 4.1.0
floris v

Bericht door floris v »

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: het lijkt erop dat je denkt dat je in een formule een aantal opdrachten achter elkaar kunt zetten, maar dat is niet mogelijk.
Je moet de Als-opdrachten dus "nesten", zoals dat heet:
=ALS(voorwaarde;"DAN";ALS(voorwaarde2;"DAN2";"ANDERS")) - alle afsluitende haakjes moeten dus aan het eind van de formule staan.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Dummy

Bericht door Dummy »

Bedankt Floris voor deze bijkomende informatie.
OpenOffice 4.1.0
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kwam deze draad toevallig weer tegen ten gevolge van een zoekactie. Gezien het feit dat ik de laatste tijd nogal eens gekeken heb wat je kunt doen met een draaitabel ben ik daar eens mee gaan spelen.

Eerst heb ik een lijstje gemaakt van twee produkten verkrijgbaar in verschillende winkels. Er moet op gelet worden dat de tabel meegroeit als er een nieuwe rij ingevoegd wordt. Het beste is eerst een nieuwe rij in voegen en daarna pas de gegevens. De draaitabel moet ververst worden na het invoegen van de gegevens. De draaitabel staat op blad twee.

Ik weet dat een draaitabel de geheimen niet gauw prijst geeft toch denk ik dat het onderzoek van een draaitabel toch aan te raden is.

Romke
Bijlagen
VBGoedkoopstewinkel.ods
(10.03 KiB) 217 keer gedownload
Plaats reactie