[Opgelost] Omzetten naar hoofdletter
[Opgelost] Omzetten naar hoofdletter
Waar kan ik instellen dat een ingevoerde letter in een formulier altijd een hoofdletter wordt? 'kHeb een tabel met een veld waar maar 1 letter ingevoerd wordt (wel verschillende) die ik graag als hoofdletter weergeeft. Kan het niet vinden bij de tabel, query of formulier. Is het ook mogelijk om als voorwaarde de bedoelde letters op te geven zoals bij msoff?
Ldk
Ldk
Laatst gewijzigd door ldk op wo sep 23, 2009 4:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
Re: Omzetten naar hoofdletter
Hallo
Als je het text veld veranderd naar patroonveld dat is het mogelijk.
Op het tabblad Algemeen in het veld Invoervenster een hoofdletter A,C of X in typen
dat doet het werk
Zie in de help file voor meer informatie. Je komt op de goede pagina op de volgende manier
open het formulier in edit mode
ga naar de gewenste control en open daarvan het eigenschappen tabblad op de pagina algemeen en druk dan op de F1 toets
Romke
Als je het text veld veranderd naar patroonveld dat is het mogelijk.
Op het tabblad Algemeen in het veld Invoervenster een hoofdletter A,C of X in typen
dat doet het werk
Zie in de help file voor meer informatie. Je komt op de goede pagina op de volgende manier
open het formulier in edit mode
ga naar de gewenste control en open daarvan het eigenschappen tabblad op de pagina algemeen en druk dan op de F1 toets
Het is mij niet compleet duidelijk maar ik denk het nietIs het ook mogelijk om als voorwaarde de bedoelde letters op te geven zoals bij msoff?
Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Hallo Romke
Hier kom ik niet uit. Waar moet ik dan een A plaatsen? Ik zie geen optie om dit in te stellen bij Besturingselement>Eigenschappen Tekstvak.
Hoe verander ik dit veld naar patroonveld??
'tValt niet mee om om te schakelen naar OOo Base.....
Ldk
Hier kom ik niet uit. Waar moet ik dan een A plaatsen? Ik zie geen optie om dit in te stellen bij Besturingselement>Eigenschappen Tekstvak.
Hoe verander ik dit veld naar patroonveld??
'tValt niet mee om om te schakelen naar OOo Base.....
Ldk
Heb er ook deze week naar lopen zoeken, werd er niet wijzer op...
Inmiddels heb ik dit probleem ondervangen door een macro die het tekstveld omzet naar hoofdletters, maar was eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om dit door format instelling voor elkaar te krijgen....
Zal hieronder een stukje macro plaatsen voor de liefhebbers...
Opmerking:
Op het formulier is een tekstveld aanwezig genaamd txttekst
Bij eigenschappen tekstveld op tabblad gebeurtenissen -> Voor het bijwerken -> macro Hooftletters
Werkt ook alleen op dit tekstveld
Nadeel is dat je voor ieder tekstveld wat je in hoofdletters wilt hebben dit moet doen.
Voordeel is dat in tegenstelling van Acces, (waar alleen hoofdletters getoond worden, maar opgeslagen als ingevoerd) de ingevoerde tekst daadwerkelijk in hoofdletters in de tabel komt te staan....
Inmiddels heb ik dit probleem ondervangen door een macro die het tekstveld omzet naar hoofdletters, maar was eigenlijk op zoek naar een mogelijkheid om dit door format instelling voor elkaar te krijgen....
Zal hieronder een stukje macro plaatsen voor de liefhebbers...
Opmerking:
Op het formulier is een tekstveld aanwezig genaamd txttekst
Bij eigenschappen tekstveld op tabblad gebeurtenissen -> Voor het bijwerken -> macro Hooftletters
Werkt ook alleen op dit tekstveld
Code: Selecteer alles
sub Hoofdletters
Dim Doc As Object
Dim Form As Object
Dim Ctl As Object
Doc = StarDesktop.CurrentComponent
Form = Doc.DrawPage.Forms.GetByIndex(0)
Ctl = Form.getByName("txttekst")
Ctl.text = UCASE(Ctl.text)
end sub
Voordeel is dat in tegenstelling van Acces, (waar alleen hoofdletters getoond worden, maar opgeslagen als ingevoerd) de ingevoerde tekst daadwerkelijk in hoofdletters in de tabel komt te staan....
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
Hallo
Ik neem aan dat de formulieren gemaakt zijn met een wizard of assitent. Dat heeft tot het gevolg dat er altijd een labelveld en een ander controlveld samen gegroepeerd zijn.
Het is dan niet mogelijk om een textveld naar een patroonveld te veranderen. Hoe het wel te doen.
Selecteren van een enkel controlveld uit een gegroepeerde groep.
Druk de controltoets van je toetsenbord in.
Klik met de muis op het gewenste controlveld.
Klik op de rechtermuis knop.
In de popup zoek daar: vervangen door
In de vervolg-popup zoek daar het gewenste veld.
Misschien is dit een goede plaats om te verwijzen naar de link van Benitez, hier kun je twee tutorials vinden die soms goed van pas komen.
Ook deze link naar een SQL tutorial kan misschien helpen.
Het is ook goed om te weten dat er vier verschillende werkbalken zijn voor OOo base
a)Formulier navigatie
b)Formulier ontwerp
c)Formulierbesturingelementen
Op deze laatste werkbalk zitten op het einde drie buttons. Die soms zeer behulpzaam kunnen zijn.
vanaf het einde komt eerste de button voor assistenten aan/uit. Dit maak het gemakkelijk om gebruik te maken van de listbox,combobox en de gridcontrol.
Dan komt er een knop waarmee ik de formulier-ontwerp werkbalk kan in- en uitschakelen
De volgende knop is een knop voor meer besturings elementen. Dit activeert een werkbalk met besturings elementen die weinig gebruikt worden maar toch ook onmisbaar zijn. Op deze werkblak zit ook het patroonveld.
Ik hoop dat het voldoende informatie is, anders geef maar aan wat ik nog meer moet vertellen
Romke
Ik neem aan dat de formulieren gemaakt zijn met een wizard of assitent. Dat heeft tot het gevolg dat er altijd een labelveld en een ander controlveld samen gegroepeerd zijn.
Het is dan niet mogelijk om een textveld naar een patroonveld te veranderen. Hoe het wel te doen.
Selecteren van een enkel controlveld uit een gegroepeerde groep.
Druk de controltoets van je toetsenbord in.
Klik met de muis op het gewenste controlveld.
Klik op de rechtermuis knop.
In de popup zoek daar: vervangen door
In de vervolg-popup zoek daar het gewenste veld.
Misschien is dit een goede plaats om te verwijzen naar de link van Benitez, hier kun je twee tutorials vinden die soms goed van pas komen.
Ook deze link naar een SQL tutorial kan misschien helpen.
Het is ook goed om te weten dat er vier verschillende werkbalken zijn voor OOo base
a)Formulier navigatie
b)Formulier ontwerp
c)Formulierbesturingelementen
Op deze laatste werkbalk zitten op het einde drie buttons. Die soms zeer behulpzaam kunnen zijn.
vanaf het einde komt eerste de button voor assistenten aan/uit. Dit maak het gemakkelijk om gebruik te maken van de listbox,combobox en de gridcontrol.
Dan komt er een knop waarmee ik de formulier-ontwerp werkbalk kan in- en uitschakelen
De volgende knop is een knop voor meer besturings elementen. Dit activeert een werkbalk met besturings elementen die weinig gebruikt worden maar toch ook onmisbaar zijn. Op deze werkblak zit ook het patroonveld.
Ik hoop dat het voldoende informatie is, anders geef maar aan wat ik nog meer moet vertellen
Romke
Hallo
Ik heb de macro iets veranderd. Hier door kun je hem voor alle textboxen gebruiken. Dit is een gebruikelijk manier van programmeren met events. Ik alle oorspronkelijke regels er in laten staan en alleen aangevuld en uitgecomentarieert.
Ik hoop dat je het op prijs stelt
Romke
Ik heb de macro iets veranderd. Hier door kun je hem voor alle textboxen gebruiken. Dit is een gebruikelijk manier van programmeren met events. Ik alle oorspronkelijke regels er in laten staan en alleen aangevuld en uitgecomentarieert.
Ik hoop dat je het op prijs stelt
Romke
Code: Selecteer alles
sub Hoofdletters (oEv as object)
' Dim Doc As Object
' Dim Form As Object
Dim Ctl As Object
Ctl= oEv.source.model
' Doc = StarDesktop.CurrentComponent
' Form = Doc.DrawPage.Forms.GetByIndex(0)
' Ctl = Form.getByName("txttekst")
Ctl.text = UCASE(Ctl.text)
end sub
Indien ik dat doe, wordt telkens na invoeren de invoer gewist..... wat doe ik dan fout??Als je het text veld veranderd naar patroonveld dat is het mogelijk.
dat doet het werk
Ik zal het proberen nog verder te verduidelijken.
Op het betreffende tabblad zijn drie velden
a) Invoervenster
b) Tekenmasker
c) Formatcontrole
Formatcontrole
Bij inschakeling wordt het waarschijnlijk op geslagen zoals getoond.
Bij uitschakeling wordt het opgeslagen zoals in getypt maar getoond zoals gewenst
Invoervenster
Met behulp van lettertekens die in de helpfile vermeld staan kan afgedwongen worden wat ingevoerd kan worden.
Ik denk hierbij aan de lengte van het veld, Hoofdletters kleine letters en cijfers.
Tekenmasker
Dit geeft nog weer extra controle over de invoer. Soms kan een deel reeds ingevuld worden.
Een voorbeeld voor een telefoonnummer
invoervenster:LLLLNNNNNNN
tekenmasker:055-_______
formaatcontrole :JA
Een voorbeeld voor een Postcode
invoervenster:NNNNLAA
tekenmasker:____ __
Ik heb dit niet eerder opgeschreven omdat ik deze functie nooit gebruik en het dus ook niet wist. Ik neem aan dat het allemaaal met macro's te controleren is en dat bij grote toepassingen je dus al veel dingen kunt invullen. Voor prive gebruik lijkt het macro gebruik hier van niet aan te bevelen behoudens voor mensen die het gemakkelijk afgaat.
Romke
Op het betreffende tabblad zijn drie velden
a) Invoervenster
b) Tekenmasker
c) Formatcontrole
Formatcontrole
Bij inschakeling wordt het waarschijnlijk op geslagen zoals getoond.
Bij uitschakeling wordt het opgeslagen zoals in getypt maar getoond zoals gewenst
Invoervenster
Met behulp van lettertekens die in de helpfile vermeld staan kan afgedwongen worden wat ingevoerd kan worden.
Ik denk hierbij aan de lengte van het veld, Hoofdletters kleine letters en cijfers.
Tekenmasker
Dit geeft nog weer extra controle over de invoer. Soms kan een deel reeds ingevuld worden.
Een voorbeeld voor een telefoonnummer
invoervenster:LLLLNNNNNNN
tekenmasker:055-_______
Een voorbeeld voor een Postcode
invoervenster:NNNNLAA
tekenmasker:____ __
Ik heb dit niet eerder opgeschreven omdat ik deze functie nooit gebruik en het dus ook niet wist. Ik neem aan dat het allemaaal met macro's te controleren is en dat bij grote toepassingen je dus al veel dingen kunt invullen. Voor prive gebruik lijkt het macro gebruik hier van niet aan te bevelen behoudens voor mensen die het gemakkelijk afgaat.
Romke
Hallo Romke
Het tekstveld veranderd in een patroonveld, maar het wordt geen hoofdletter. Niet bij 'A' of "A" (ook niet bij C of X in het invoervenster)
Mijn andere vraag was als er b.v. alleen een A en een Z ingevioerd mag worden dat dan bij alle andere letters een waarschuwing komt. Misschien met een messagebox, maar dat moet ik nog proberen.
Ldk
Het tekstveld veranderd in een patroonveld, maar het wordt geen hoofdletter. Niet bij 'A' of "A" (ook niet bij C of X in het invoervenster)
Mijn andere vraag was als er b.v. alleen een A en een Z ingevioerd mag worden dat dan bij alle andere letters een waarschuwing komt. Misschien met een messagebox, maar dat moet ik nog proberen.
Ldk
Hmmm...
Ik moet als ik een tekst van 200 tekens in hoofdletters wil zien dus 200x een X plaatsen...??
Dan is macro voor mij een betere oplossing ja..
Ik moet als ik een tekst van 200 tekens in hoofdletters wil zien dus 200x een X plaatsen...??
Dan is macro voor mij een betere oplossing ja..
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Hallo
Voor GerardV
Je moet altijd die oplossing kiezen die het best geschikt is voor een doel.
Voor ldk
Ik wacht nog even op een nieuw commentaar want ik denk dat je mijn nieuwe post nog niet gelezen hebt.
En nu vertel je ook pas dat je het wilt beperken tussen twee hoofdletters en ook dat het daartoe beperkt moet blijven. Ik krijg het idee dat je beter naar en andere oplossing kunt zoeken zoals radio buttons
Romke
Voor GerardV
Je moet altijd die oplossing kiezen die het best geschikt is voor een doel.
Voor ldk
Ik wacht nog even op een nieuw commentaar want ik denk dat je mijn nieuwe post nog niet gelezen hebt.
En nu vertel je ook pas dat je het wilt beperken tussen twee hoofdletters en ook dat het daartoe beperkt moet blijven. Ik krijg het idee dat je beter naar en andere oplossing kunt zoeken zoals radio buttons
Romke
Hallo Romke,
Als ik in het invoervenster van het bedoelde controleveld opgeef "A" dan zou het toch moeten werken" of begrijp ik het verkeerd?
Ldk
Als ik in het invoervenster van het bedoelde controleveld opgeef "A" dan zou het toch moeten werken" of begrijp ik het verkeerd?
Ldk
Hallo
Nee
Eerst moet je naar de eigenschappen van de gewenste control.
Dan zoek je het tabblad algemeen op
en daar is een tekstveld dat heet: invoervenster. Daar moet de A komen.
Maar in je laatste post maakte je ook duidelijk dat je wilt testen op twee letters en dan kan daar niet mee. Dan kun je miscchen beter een groepsveld gebruiken. Daar kun je de invoer mee beperken
Romke
Nee
Eerst moet je naar de eigenschappen van de gewenste control.
Dan zoek je het tabblad algemeen op
en daar is een tekstveld dat heet: invoervenster. Daar moet de A komen.
Maar in je laatste post maakte je ook duidelijk dat je wilt testen op twee letters en dan kan daar niet mee. Dan kun je miscchen beter een groepsveld gebruiken. Daar kun je de invoer mee beperken
Romke
Hallo Romke,
In het betreffende invoervenster staat letterlijk " A " dus ????
Ldk
In het betreffende invoervenster staat letterlijk " A " dus ????
Ldk
ja
Stuur het eventueel aan mij op
Zorg dat er geen prive gegevens in zitten
Romke
Stuur het eventueel aan mij op
Zorg dat er geen prive gegevens in zitten
Romke
Re: Omzetten naar hoofdletter (Opgelost)
Hallo Romke,
Dat was de oplossing. (Voor mede lezers: dus geen aanghalingstekens maar alleen een A)
Veel dank
Ldk
Dat was de oplossing. (Voor mede lezers: dus geen aanghalingstekens maar alleen een A)
Veel dank
Ldk