Hoe verschillende grootte in voetnoten voorkomen

Bespreek de tekstverwerker
Luc0711

Hoe verschillende grootte in voetnoten voorkomen

Bericht door Luc0711 »

In mijn tekst gebruik ik regelmatig voetnoten. De automatische nummering van de voetnoten verschillend echter in grootte.
Hoe krijg ik al de nummers van de voetnoten in dezelfde fontgrootte?
Laatst gewijzigd door eremmel op wo okt 01, 2014 3:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vlam symbool verwijderd zie https://forum.openoffice.org/nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=2#p7418
OpenOffice 4.1.1 op MacOS 10.9.5
RPG

Re: Hoe verschillende grootte in voetnoten voorkomen

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij dat dat niet zo moeilijk moet zijn ondanks het feit dat ik maar een keer met voetnoten gewerkt heb en dat is misschien wel 10 jaar geleden. Waarom denk ik toch dat het gemakkelijk moet zijn: In het algemeen wordt er teveel met directe opmaak gewerkt en niet of te weinig met stijlen en opmaak. Dus ik zou zeggen probeer de directe opmaak van de probleem regels te verwijderen en kijk dan of je de gewenste opmaak met stijlen en opmaak voor elkaar kunt krijgen.

Stijlen en opmaak.
Dit wordt geactiveerd met F11 of
menu --> Opmaak --> Stijlen en opmaak
Het is nog niet zo gemakkelijk om dat allemaal te begrijpen maar het loont wel.

Directe opmaak verwijden
Selecteer eerst dat deel waarvan de directe opmaak verwijderd moet worden. Doe niet te veel in een keer.
Dan
menu --> Opmaak --> Standaard opmaak
of
Control + M

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
floris v

Bericht door floris v »

Dat is vreemd. De nootcijfers in de tekst hebben een eigen opmaakprofiel, dat je wel kan veranderen. Als de nootcijfers in grootte verschillen, heb je waarschijnlijk ergens directe opmaak toegepast. Zekerheid daarover krijgen we alleen als we het bestand zelf zien. Kun je een voorbeeld als bijlage toevoegen?
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Luc0711

Bericht door Luc0711 »

Dus ik heb het op een simpele manier opgelost gekregen. Eerst de spatie tussen het voetnootnummer en de voetnoot zelf weggedaan, dan de ganse tekst geselecteerd en vervolgens de fontgrootte herhaaldelijk gewijzigd. Soms diende ik eerst naar een veel kleinere font te gaan en dan terug naar de gewenste grootte (10). Het eigenaardige is dat voor één of andere reden origineel de voetnootnummering in verschillende fontgrootte stond... Dus nu zijn ze allemaal mooi hetzelfde (10). Ik heb nog één overblijvend klein probleempje en dat is dat hij voor één bepaalde voetnoot (de 17de) in de voetnoot eerst een blancoregel inlast, die ik niet wegkrijg. Dus hij begint de voetnoot met een blanco regel en dan het nummer en vervolgens de voetnoot zelf. Ik zou graag die blanco regel wegkrijgen en heb al verschillende zaken geprobeerd, zoals de vorige voetnoot aan te passen, een regel te deleten, enz., maar niets helpt tot nu.

Mvg
OpenOffice 4.1.1 op MacOS 10.9.5
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik lees in het laatste bericht niet dat je werkt met stijlen en opmaak(F11). Voor grote documenten meer dan enige bladzijden is dat noodzakelijk. Maken van meerdere copieen is ook wenselijk want er raakt nog wel eens wat kwijt. En werkt niet direct op een USB stick.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
floris v

Bericht door floris v »

Je moet geen directe opmaak toepassen in dingen zoals voetnoten, daar krijg je alleen maar ellende van. Precies het soort ellende dat je hier beschrijft.
Je kunt me een privébericht sturen met het bestand als bijlage, dan kijk ik er wel naar.
Zie ook https://forum.openoffice.org/nl/forum/v ... ?f=8&t=807
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie