2 bladen vergelijken met elkaar

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
bels

2 bladen vergelijken met elkaar

Bericht door bels »

Beste

situatie:

heb 2 tabbladen met uniek (bestelnummer), naam (gekoppeld aan een bestelnummer) en 31 kolommen met dagen van de maand
Deze 2 tabbladen kunnen verschillen, niet alle bestelnummers komen voor in beide lijsten.

Nu in Tabblad 3 heb ik dezelfde opmaak dus A1=bestelnummer, B1=naam EN in C2 tot AG2 zou er een vergelijking moeten komen of voor dat unieke nummer in A2(+B2)de dagen van bestelling overeenkomen in beide tabbladen (1 en 2). (vb: 71129=melk , tabblad1=besteld op de 1ste,4de,6de en de 8ste besteld, Tabblad 2= besteld op 1ste,4de,5de,7ste. DIT KOMT DUS NIET OVEREEN: 1st=ok, 4de=ok,5de=FOUT, 6de=FOUT,7de= FOUT, 8ste=FOUT

kan iemand mij helpen om deze vergelijking op te maken? hopelijk wel....

zoals ik het zie: 1) unieke lijn uit tabblad 1 zoeken in tabblad2 als deze gevonden zijn 2) zien of de dagen van bestelling overeenkomen in beide tabbladen met een foutmelding eraan gekoppeld als de bestelling enkel voorkomt in de ene en niet in de andere lijst. 3) herhalen voor alle unieke bestelnummers

alvast hartelijk dank.
Bels

ps: tot nu toe vergeleek ik deze lijsten (190bestelnummers :ucrazy: ) handmatig :crazy: dus... en leer openoffice maar net kennen...
Bijlagen
teste open.ods
(19.35 KiB) 249 keer gedownload
openoffice 4.1.1 op windows 7
RPG

Re: 2 bladen vergelijken met elkaar

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb enige tijd gekeken naar het aangeboden spreadsheet. Ik krijg het idee dat je pas begonnen bent met spreadsheet. Op dat moment is het altijd erg moeilijk om een goed begin te krijgen. Ik heb geen idee of wat gevraagd wordt wel mogelijk is in de gevraagde opzet. Persoonlijk denk ik dat het niet mogelijk is maar dat zegt ook niet zoveel.

Het bezwaar wat ik heb tegen de gekozen methode is dat de maker het geheel zelf moet bedenken en een uitgaat van het eind resultaat.

Ik ben geneigd om eerst alle gegevens in een tabel te zetten eventueel meer tabellen. Ik zou zeggen ik maak een enkele tabel voor bestellingen en ontvangen goederen. Dit wordt meestal ook gekoppeld aan een datum. Het lijkt mij dat je met een pivot tabel een heel eind komt om dan enige zaken aan elkaar te koppelen.

De door mij voorgestelde oplossing is waarschijnlijk niet de beste maar leert gebruik te maken van wat een computer voor je kan doen. Het is namelijk de kunst om te computer voor ons te laten werken en niet dat wij werken voor de computer.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik zal proberen ook een iets ander idee naar voren te brengen. Ik ben daar wat terug houdend in vanwege het feit dat ik hier ook geen grote ervaringen mee heb. toen ik zelf begon met computers had ik ook de neiging om te denken vanuit het bekende dat is de papieren werkelijkheid. Wanneer je op die manier begint loop je al gauw vast. Bij het bestuderen van OpenOffice en wel speciaal de menu opties bleek me algauw dat veel zaken op tabellen gericht waren. Later werd me duidelijk dat database tabellen feitelijk de basis zijn van het werken met OOo naast tekst gegevens. Het maakt voorlopig niet uit of deze tabellen nu staan in een spreadsheet of in een echte database.

Nu we er vanuit gaan dat gegevens in tabellen moeten staan om er wat mee te kunnen doen is het belangrijk om deze tabellen goed opgezet te hebben. Dit houdt in geen dubbele gegevens maar liever pointers.

Naast het invoeren van de gegevens zoals bestellingen en ontvangsten willen we ook vaak iets bijwerken. Bijvoorbeeld is de bestelling ontvangen. In een spreadsheet is dat niet zo gemakkelijk maar in de gekozen werkwijze van de Vraagsteller lijkt mij dat niet mogelijk. Aangezien de Vraagsteller ook aan het begin van een leerproces zit lijkt mij een tussen oplossing ook acceptabel.

Gezien het feit dat ik gekozen heb voor tabellen is het ook mogelijk om de zelfde gegevens steeds op een iets andere manier te tonen. Door de gegevens te filteren en te sorteren kunnen we ze tonen op een manier zodat we datgene kunnen doen wat we willen doen.

Voor het controleren van bestellingen en ontvangen goederen maken we een filter en sortering die dat makkelijk maakt. In deze tabel kunnen we dan ook aangeven of het al of niet goed is.

Voor een ander doel maken we een ander filter en sorteer methode.

Ik denk dat we voor het bovenstaande veel meer de wat meer complexe opdrachten moeten gebruiken dat zelf iets maken. De bedoelde functie schrikken in principe vaak af en lijken moeilijk. Toch heb ik het idee dat ze sneller naar een resultaat toe werken dan dat we zelf iets maken. Deze meer complexe opdrachten zijn hier echt voor gemaakt.

Welke complexe opdrachten bedoel ik? In het menu onder gegevens staan enkele mogelijkheden. Het doorgronden van wat mogelijk is met die opdrachten geeft denk ik sneller resultaten dan alles wat we zelf maken. Consolideren is een wat verouderde opdracht als ik het goed begrijp. De mogelijkheden van de overige laten zich alleen doorgronden door het te proberen, help file lezen en lezen en eventueel vragen stellen op dit forum.

Romke
bels

Bericht door bels »

Romke

dank je wel voor uw uitleg maar eerlijk versta er niets van.(heb me overschat dat ik dit zou kunnen denk ik....)

Bestaat er een handleiding hoe je bepaalde codes gaat in geven. Hoe de codes werken? wanneer . , wanneer ; , wanneer - ...in welke volgorde zet je wat?

Alvast bedankt.
Bart
RPG

Bericht door RPG »

Hallo
bels schreef:Bestaat er een handleiding hoe je bepaalde codes gaat in geven. Hoe de codes werken? wanneer . , wanneer ; , wanneer - ...in welke volgorde zet je wat?
Het gevraagde is mij niet zo duidelijk. Ik denk dat el wel boeken bestaan die iets uitleggen. Het probleem is een boek te vinden wat past bij de lezer. Ik heb dat persoonlijk ook moeilijk gevonden.

Bij mij reist de vraag wat is het doel van het geheel. Als het prive is neem dan rustig de tijd. Als het zakelijk is dan lijkt mij het in huren van iemand die dat moet kunnen wel het beste idee. Je moet wel oppassen met niet reële eisen. Rond kijken in een bibliotheek kan goed zijn. Je kunt allerlei boeken in kijken zonder direct te kopen.

Voor het geval je zelf wat wil maken.

Maak tabellen die simpel zijn zonder functies.
Leer de tabellen te filteren en te sorteren.
Leer ook gebruik te maken van de pivot tabel.
Kijk wat je aan informatie kun krijgen uit simpele tabellen.

Romke
Johan

Bericht door Johan »

In de bijlage vindt u een poging terug. Of dit hetgeen is at u zoekt, is weer een andere vraag ...
Bijlagen
teste open.ods
(43.72 KiB) 271 keer gedownload
bels

Bericht door bels »

Johan

alvast bedankt voor de hulp.

Maar de vergelijking die je maakt is niet de vergelijking tussen bv melk (tabblad 1) en melk (tabblad 2) , in uw vergelijking is dit een fout op 1ste van de maand.
Als we in tabblad 1 gaan kijken op 1ste (vdmaand) staat er een 1 dus geleverd. In tabblad 2 staat er ook een 1 op de 1ste van de maand dus de combinatie van beide zou correct moeten zijn.

nogmaals dank hiervoor alvast.
Bart
Johan

Bericht door Johan »

Mummificatie is niet voor beginners? Als u eens naar de formulering in de bijlage kijkt, zal u zien dat het iets ingewikkelder is geworden. De formule kan trouwens enkel naar beneden of boven gesleept worden daar ik tekst gebruik als celverwijzing. Ik speel hier maar met ideeën, u moet er tenslotte het uwe van maken?
Bijlagen
teste open.ods
(43.41 KiB) 240 keer gedownload
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Voor Johan
Ik vind het Belgisch, Vlaams, altijd wel verrassend om te lezen. Het is een andere vorm van het Nederlands. Nu treft mij het woord "mummificatie". Ik kan hierbij een voorstelling hebben bij mummies zoals in het oude Egypte of in andere omstandigheden die ik niet nader wil beschrijven maar wat het in deze omstandigheid moet betekenen is mij niet zo duidelijk. Heeft het betrekking op het veilig bewaren van gegevens?

De inleiding is beslist geen beleefdheid maar ik hou ook wel van taal.

Voor iedereen
Ik ben ook wel opzoek geweest naar een oplossing en kwam op een andere gedachte. Op het Engelse forum wordt veel gebruikt gemaakt van Index en Match(vergelijken). Met deze twee kun je complexe vergelijkingen opzetten.

In het resultaat gebruik ik ook hulp-kolommen en hulp-rijen.

Ik maak met behulp van vergelijken hulp-kolommen. De hulp-kolom verwijst naar een rij in een andere tabel. De hulp-rij is al aan wezig in de vorm van de datum. Die kan ik gebruiken voor het aanwijzen van een kolom in een tabel.

Nadere uitleg
Er is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om namen te geven aan delen van een spreadsheet. De namen zijn te vinden onder
menu --> invoegen --> Namen
Het gebruik van namen is niet alleen mogelijk voor delen van een spreadsheet maar het is ook mogelijk om het te gebruiken voor functies en speciale filters.

Opzoeken
Het is belangrijk voor iedereen die gebruikt maakt van welke opzoek functie om de help file te lezen en te begrijpen voor het toepassen. Ik weet ook niet of ik het volledige begrepen heb.

Match of vergelijken
Laat zoeken in een opgeven tabel en komt terug met een getal wat aan geeft op welke plaats het staat.

Index
komt terug met een waarde uit een tabel waarbij ook aangegeven wordt op welke rij en kolom de waarde moet staan. Men kan hier bij de uitkomst van Match gebruiken

Romke
Bijlagen
example_match_index.ods
Voor beeld van het gebruiken van Match en Index of Vergelijken en index)
(18.23 KiB) 248 keer gedownload
Johan

Bericht door Johan »

RPG schreef:Hallo

Voor Johan
Ik vind het Belgisch, Vlaams, altijd wel verrassend om te lezen. Het is een andere vorm van het Nederlands. Nu treft mij het woord "mummificatie". Ik kan hierbij een voorstelling hebben bij mummies zoals in het oude Egypte of in andere omstandigheden die ik niet nader wil beschrijven maar wat het in deze omstandigheid moet betekenen is mij niet zo duidelijk. Heeft het betrekking op het veilig bewaren van gegevens?

De inleiding is beslist geen beleefdheid maar ik hou ook wel van taal.
Romke,
Voor wat de topicstarter wenst, bestaat er niet meteen een simpele oplossing. De oplossing ligt dus iets meer ingewikkeld, zoals u ondervindt. Ook uw oplossing bestaat uit meerdere lagen, net zoals een mummie verpakt zit in meerdere lagen. Vandaar dat ik verwijs naar het mummificeren, het is niet gemakkelijk en de oplossing bestaat gelijk hoe uit meerdere lagen ...
Verder heb ik de indruk dat mummificeren bij u een negatieve bijklank heeft, in mijn streek is dat totaal niet het geval. Mummificeren is een praktijk uit het verleden dat werd toegepast om overledenen te eren. Het is dus echt een mengeling van het positieve (nagedachtenis) en het negatieve (De dood).
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Bij het woord mummie of daar van afgeleide woorden komt bij mij ook de gedachte op van iemand die gevonden wordt lang nadat hij is overleden. De persoon is in stilte heengegaan en niemand heeft hem gemist. Het gevoel van eerbied of traditie is niet aan wezig in die gevallen.

Romke
Alex

Bericht door Alex »

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar een oplossing heb ik nog niet gezien.
Wat stellen deze gegevens nu eigenlijk voor?
Zijn de tabbladen opeenvolgende maanden, verschillende soorten gegevens of verschillende manieren om dezelfde gegevens weer te geven?
Zijn jos, pellegrino en luisa namen van artikelen of iets anders?
De opzet met kolommen voor elke dag van de maand sluit slecht aan bij de beschikbare functies en hulpmiddelen, dat zou ik anders doen als ik weet wat deze gegevens voorstellen.
AOO 4.1.16 & LO 25.8.3 op Windows 10
Plaats reactie