Getallen verdwijnen

Bespreek de tekstverwerker
Bart Proost

Getallen verdwijnen

Bericht door Bart Proost »

Op mijn werk proberen we over te stappen van MS office naar openoffice.
Maar bij het opslaan van writer documenten waar tabellen in staan verdwijnen soms getallen
In een van tabel van 3 kolommen staat bijv.
15 fagus sylvatica 100/125 (aantal, naam en maat)
Als we dit opslaan en de dag erna terug openen is het getal 15 in 0 verandert.
Ik heb ondertussen al even gekeken in de HTML code en daar vind ik het volgende :
- <table:table-row>
- <table:table-cell table:style-name="Tabel2.A2" table:number-rows-spanned="5" office:value-type="float" office:value="0">
  <text:p text:style-name="P4">27</text:p>
  </table:table-cell>
Hier merkte ik dat de waarde office:value="0" staat en achter "P4" de waarde 27 staat.
Normaal moeten deze waarde hetzelfde zijn zoals in het goede voorbeeld hieronder :
- <table:table-row>
- <table:table-cell table:style-name="Tabel2.A2" office:value-type="float" office:value="2">
  <text:p text:style-name="P7">2</text:p>
  </table:table-cell>

Hoe en waarom dit gebeurt weet ik niet. Een collega van mij had het al een paar keer voor gehad.
Maar bij mij gebeurt het nu ook.
En nu durven we nog niet volledig over te stappen, want we vertrouwen het niet helemaal.
Ik ben ook even naar de site geweest om bugs te melden. Maar dat leek me niet simpel.
Daarom post ik het even op dit forum.
OpenOffice 3.1
Besturingssysteem : windows XP en Ubuntu
RPG

Re: Getallen verdwijnen

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet hoe je het document opslaat, maar het best is om documenten als odf op te slaan en niet als doc.

Als je een oude versie gebruik van OOo schakel dat over naar OpenOffice.org 3.1.

zie hier

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Bart Proost

De documenten worden opgeslagen als opendocument text (extensie .odt)
Wij gebruiken ook openoffice 3.1 de laatste nieuwe versie.
Maar mijn collega had het al vanaf versie 2.x
Ik had gehoopt dat deze fout er uit zou zijn versie 3, maar dat is blijkbaar niet gelukt.
En deze documenten worden meestal van een openoffice sjabloon gemaakt. (deze heb ik zelf gemaakt in openoffice)
(maar met nieuwe documenten gebeurt het soms ook)
Voor alle duidelijkheid, het gebeurt niet altijd. Enkel soms.
Maar dat maakt het vervelend omdat je alles altijd moet nakijken.
OpenOffice 3.1
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan er verder niets over vertellen maar misschien weet floris v nog iets meer.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
henke54

Bericht door henke54 »

Ik zie dat je als besturingssysteem : windows XP en Ubuntu hebt... t'is maar een vraagje ; heb je dat probleem op allebei de systemen ?
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
floris v

Bericht door floris v »

Dat laatste is een goede vraag.
Verder heb ik zo goed als geen ervaring met tabellen en wat daarmee fout kan gaan (ik vind de issue tracker trouwens een afschuwelijk ingewikkeld instrument om fouten te melden) en kan hierbij niet veel zinnigs zeggen. Behalve dan dat een programma dat je voor zakelijke toepassingen gebruikt het gewoon moet doen. Alle tijd die je besteedt aan het controleren van de correctheid van een opgeslagen versie van een bestand is weggegooid geld. Weegt het gratis zijn van OOo op tegen die extra tijd? Zo nee, dan zou ik toch terugvallen op MSO.

edit: Controleer of bij Extra - Opties - Writer - Tabel de optie getalherkenning uit staat; die kan soms rare effecten hebben.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Bart Proost

Aan Henk :

Ik gebruik thuis Ubuntu en daar heb ik geen problemen omdat ik daar weinig documenten maak.
Enkel soms een eenvoudig briefje. Het is vooral op het werk met Windows XP dat het probleem zich voordoet.

Aan Floris :
De getalherkening staat aan. Omdat ik het mooier vind om bij aantallen een puntje tussen de duizendtallen te hebben en eigenlijk is er nog een vierde kolom met de prijzen en die staat standaard op valuta. Ik heb dat zo opgeslagen in een sjabloon dat we elke keer gebruiken. Het gekke is dat het probleem zich enkel voor doet in de eerste kolom. De laatste kolom met prijzen wijzigt niet. Het is ook niet elke keer dat het gebeurt. misschien 1 keer op 10 documenten ???
Nu gebruik ik op het werk voor bijna 95% OOo en dat bevalt me zeer goed. (anders moet ik werken met een oude versie van MS office 2002) Meestal wordt er een sjabloon gebruikt en dan het document doorgefaxt of afgedrukt. En dan werkt alles prima. Maar soms moeten we een document opslaan omdat er later nog wijzigen moeten gebeuren.
Mijn collega had dit probleem al een jaar eerder. Maar ik dacht dat het met de nieuwe versie (nr 3) er wel uit zou zijn. Ikzelf had er toen geen probleem mee.
Maar sinds gisteren heb ik ook een document ontdekt bij mij, met dit probleem.
Nu vind ik ook wel dat, omdat iets gratis is, dat het daarom fouten mag hebben. En als we de fouten niet melden blijven, blijven die fouten er misschien voor eeuwig in. Misschien dat ik me toch eens moet verdiepen in die Issue tracker.
OpenOffice 3.1
DiGro

Bericht door DiGro »

Misschien helpt het om de eerste kolom op te maken als tekst en niet als een "float" (getal) ?
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
floris v

Bericht door floris v »

Voor de duidelijkheid: je kunt (automatische) getalherkenning uit zetten en dan zelf een format voor cellen kiezen (Tabel - Getalnotatie), bijvoorbeeld valuta. Het gaat erom dat je voorkomt dat OOo op eigen houtje bepaalt dat een getal eigenlijk een datum is (daar heeft OOo namelijk wel een handje van).
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Bart Proost

Daar heb je wel gelijk in. Regelmatig heb ik dat probleem. Bij ons worden boommaten aangeduid als 8/10 of 10/12. En elke keer denkt OOo dat ik het over datums heb.
Ik ga eens proberen om een eigen notatie te gebruiken.
Bedankt voor de tip.
OpenOffice 3.1
Plaats reactie