Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie [OPGELOST]

Bespreek het rekenblad
errem
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 19, 2024 11:00 pm

Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie [OPGELOST]

Bericht door errem »

Voor een kennis heb ik OpenOffice geïnstalleerd, zodat we in een spreadsheet kunnen werken. Dit is een Excel spreadsheet, dus wanneer we het openen in Calc, wordt het waarschijnlijk geconverteerd?

In ieder geval kregen we bij het invoeren van een simpele formule (nl. het optellen van 3 getallen in een cel) constant de foutmelding 'ongeldige waarde'. De formule luidt bijvoorbeeld: =SOM(9; 4; 3) waarbij het resultaat 16 moet zijn. Na de zoveelste keer heb ik eens de formule uit de help-functie gekopieerd en in de cel geplakt. En dat functioneerde wel! Mijn gevoel was toen dat er misschien iets met de tekensets was, of de toetsenbord-, land- en taalinstelling op die computer (die waren wat onduidelijk), maar geen enkele verandering daarin had resultaat.

Later thuis op m'n eigen computer ook OpenOffice geïnstalleerd, en de foutmelding was hier ook - alle toetsenbord-, land- en taalinstellingen zijn daar duidelijk en correct. Toen het volgende geprobeerd: de formule in Kladblok getypt, en vervolgens gekopieerd en in de cel in Calc geplakt. Resultaat: dat werkt wel!

Dus een formule die ik 'gewoon' met het toetsenbord invoer in de cel, werkt niet, maar een formule 'zonder opmaak' (gekopieerd uit PDF of uit Kladblok) plakken werkt wel. Ook als ik in een 'vers geopend' bestand (dus geen uit Excel geconverteerd bestand) de formule via toetsenbord invoer, is er geen probleem.

Wat zou nu het probleem kunnen zijn, en wat moeten we veranderen zodat we in het Excel-bestand gewoon met het toetsenbord in een cel direct formules kunnen invoeren??

Afbeelding: in kolom B een formule die is gekopieerd uit Kladblok, in kolom C de formule die rechtstreeks met het toetsenbord is getypt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door errem op za jan 20, 2024 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door RPG »

Aan de afbeelding kan ik niet zien wat de reden van de fout kan zijn. Als ik moet raden lijkt het mij dat het als tekst ingevoerd is.

Het is niet verstandig om met twee verschillende programma's te werken want je loopt tegen allerlei problemen aan die vaak ervaring vereisen om het op te lossen. Je hebt ook best kans als je met een zelfde programma werkt er nog kleine verschillen zijn tussen de computers die jullie hebben die problemen veroorzaken.

Het kan ook nog zo zijn dat het een door jullie zelf ingebrachte waarschuwing is. In dat geval moet je misschien overleggen met diegenen waar je mee samenwerkt die moet het je kunnen uitleggen.


De functie assistent
Op de regel waar je ook de functie kunt bewerken is ook een knop - teken voor de functie assistent. Misschien die die help met het maken van formules. Het lost kan best kleinigheden oplossen.
menu --> invoegen --> Functie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
errem
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 19, 2024 11:00 pm

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door errem »

Hoi RPG, dank voor je snelle reactie.
- Helaas is het originele Excel spreadsheet een dat ik van de website van een officiële instantie heb gedownload, dus dat is al kant en klaar. Zelf gebruik ik gewoon Excel, dus heb ik deze problemen niet. Maar de persoon die ik hiermee wil laten werken, heeft geen Microsoft Office-pakket en moet het met een gratis pakket doen.
- Het is dus niet zo dat we met verschillende pakketten werken, ik heb op beide computers dezelfde versie van OpenOffice geïnstalleerd en we hebben beide dezelfde foutmelding.
- Alleen bij de input wil ik een formule gebruiken, omdat ik meerdere getallen bij elkaar opgeteld in een cel nodig heb, en waarom zou ik ze eerst elders optellen en dan alleen het totaal invoeren (dat werkt wel), terwijl een rekenblad er nu eenmaal voor gemaakt is om dat voor je te doen.
- Het is zeker niet als tekst ingevoerd, want als ik in zo'n cel één getal invoer (bijv. 9), dan komt het rechts gelijnd te staan (een 'tekstgetal' zou links lijnend komen te staan), en omdat de cellen opgemaakt zijn als bevattende eurobedragen, komt er dan ook het €-teken bij te staan. Dus tekst is het zeker niet.
- Ik heb vergeten te vertellen dat ik ook via de ingebouwde functie-assistent geprobeerd heb de functie in te voeren, maar het resultaat was hetzelfde: foutmelding dat het een ongeldige waarde was.
OpenOffice 4.1.15 op Windows 11
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 87
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door DiGro »

errem schreef: vr jan 19, 2024 11:24 pm Voor een kennis heb ik OpenOffice geïnstalleerd, zodat we in een spreadsheet kunnen werken. Dit is een Excel spreadsheet, dus wanneer we het openen in Calc, wordt het waarschijnlijk geconverteerd?
Er zijn inmiddels zoveel soorten Excel dat ook de conversie steeds moeilijker wordt.
Zou mij niet verbazen als er daar iets verkeerd gaat.

Sla je het gebruikte bestand op als .ods (Calc werkblad) of als .xls (Excel) ?
Ook daar wil het nog wel eens fout gaan.

Heb je een link naar het originele bestand?
Dan kunnen we zien hoe het zich bij ons gedraagt.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door RPG »

RPG schreef: za jan 20, 2024 12:39 am Het kan ook nog zo zijn dat het een door jullie zelf ingebrachte waarschuwing is. In dat geval moet je misschien overleggen met diegenen waar je mee samenwerkt die moet het je kunnen uitleggen.
Ik begin steeds meer te denken dat er een controle is op de invoer van gegevens. Deze controle valt onder het begrip: Geldigheid

Probeer het eerst in een nieuw werkblad om te oefenen.
Het staat in het menu.
menu --> Gegevens --> Geldigheid
Uit een kleine proef heb ik het idee dat het zowel in ApacheOffice en in LibreOffice op een andere manier werkt dan in Excel.

Ook de opmerkingen van DiGro lijken mij zeer waardevol.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
errem
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 19, 2024 11:00 pm

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door errem »

DiGro schreef: za jan 20, 2024 12:38 pm Er zijn inmiddels zoveel soorten Excel dat ook de conversie steeds moeilijker wordt.
Zou mij niet verbazen als er daar iets verkeerd gaat.

Sla je het gebruikte bestand op als .ods (Calc werkblad) of als .xls (Excel) ?
Ook daar wil het nog wel eens fout gaan.
Ik liet het aanvankelijk door OpenOffice converteren. Inmiddels had ik ook geprobeerd het in Excel naar .ods te converteren (en dan met Calc te openen), maar dat hielp niet.
DiGro schreef: za jan 20, 2024 12:38 pm Heb je een link naar het originele bestand?
Dan kunnen we zien hoe het zich bij ons gedraagt.
https://www.nibud.nl/download/19257/?tmstv=1705416773
Als je hierop klikt, zou hij vanzelf moeten downloaden. Anders staat de link op deze pagina onder punt 1 met de naam Jaarbegroting.
OpenOffice 4.1.15 op Windows 11
errem
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jan 19, 2024 11:00 pm

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie

Bericht door errem »

RPG schreef: za jan 20, 2024 12:43 pm Ik begin steeds meer te denken dat er een controle is op de invoer van gegevens. Deze controle valt onder het begrip: Geldigheid

Probeer het eerst in een nieuw werkblad om te oefenen.
Het staat in het menu.
menu --> Gegevens --> Geldigheid
Ik geloof dat dit de oplossing is. Heb de geldigheid gewijzigd van Decimaal naar Elke waarde, en nu werkt het wel, gewoon bij .xlsx bestand in Calc (dus zonder iets vooraf te converteren of zonder vooraf als .ods bestand op te slaan). Ik zie dat dit dan voor elke cel moet zijn ingesteld (dus alles selecteren voordat je het menu in gaat), het geldt niet meteen voor het hele werkblad.

Afbeelding

DANK!!!
OpenOffice 4.1.15 op Windows 11
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 87
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie [OPGELOST]

Bericht door DiGro »

Sorry, dit was niet de oplossing

(Dacht dat de formule voor optellen niet geldig was voor Decimaal, maar Decimaal kan alleen maar getallen ontvangen, geen formules.
Oplossing van RPG is het beste als je zelf de getallen wilt optellen in de cellen)
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Foutmelding 'ongeldige waarde' bij functie [OPGELOST]

Bericht door RPG »

Vanmorgen heb ik nog even er goed naar gekeken. Het is wel mogelijk om een formule in te voeren maar ik vraag me af of het aan te bevelen is.

Een formule kan gelijk in de invoerregel in gevoerd worden of wanneer de cel in bewerkings mode is gebracht. Let wel in deze mode krijgen de toetsen vaak ook een andere functie.

Het lijkt mij dat dit te maken heeft met hoe een werkblad in OpenOffice werkt. Ik heb het idee dat je naar een werkblad als een formulier moet kijken waarin cellen bewerkt worden. Door gelijk naar de invoerregel te gaan of door de cel in bewerkingmode te brengen door op F2 te drukken wordt de tekst bewerkingsmode van die cel geactiveerd.
De bewerking mode wordt beschreven in Autoinvoer of Autoinput. Ik weet niet of je daar gelukkig van wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie