OO crasht plots op iMac Ventura
OO crasht plots op iMac Ventura
Sinds gistermiddag crasht OO (4.1.10 AOO4110m2(Build:9807)) op mijn iMac (OS: Ventura 13.2.1 (22D68)).
Op mijn oudere iMac (High Sierra) lopen dezelfde spreadsheets prima.
Het fenomeen vindt ook plaats bij nieuwe spreadsheets of tekstdocumenten.
Ik heb OO uiteraard al een keer opnieuw geïnstalleerd en ook geprobeerd met een eerdere back-up nog iets te verhelpen maar het fenomeen blijft zich voordoen.
Ook het ik LibreOffice maar eens geïnstalleerd en dat geeft hetzelfde effect.
Het lijkt dus iets met "soffice" te maken te hebben. Zie een deel van het fout rapport hieronder.
Ik hoop dat ik niet de enige ben en dat iemand een oplossing heeft.
Alvast bedankt.
Mvg,
Ron
Process: soffice [1183]
Path: /Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice
Identifier: org.openoffice.script
Version: 4.1.10 (???)
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [1]
User ID: 501
Date/Time: 2023-03-31 12:06:36.5722 +0200
OS Version: macOS 13.2.1 (22D68)
Report Version: 12
Anonymous UUID: 29E909D0-B3DD-DF37-ACCD-C84A6B989C52
Time Awake Since Boot: 1800 seconds
System Integrity Protection: enabled
Notes:
dyld_process_snapshot_create_for_process failed with 5
Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread
Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x000029604dff5c70
Exception Codes: 0x0000000000000001, 0x000029604dff5c70
Termination Reason: Namespace SIGNAL, Code 11 Segmentation fault: 11
Terminating Process: exc handler [1183]
VM Region Info: 0x29604dff5c70 is not in any region. Bytes after previous region: 45487711243377 Bytes before following region: 60059514086288
REGION TYPE START - END [ VSIZE] PRT/MAX SHRMOD REGION DETAIL
VM_ALLOCATE 15f1f9000-15f209000 [ 64K] rw-/rwx SM=PRV
---> GAP OF 0x5ffea0df7000 BYTES
MALLOC_NANO 600000000000-600008000000 [128.0M] rw-/rwx SM=PRV
Op mijn oudere iMac (High Sierra) lopen dezelfde spreadsheets prima.
Het fenomeen vindt ook plaats bij nieuwe spreadsheets of tekstdocumenten.
Ik heb OO uiteraard al een keer opnieuw geïnstalleerd en ook geprobeerd met een eerdere back-up nog iets te verhelpen maar het fenomeen blijft zich voordoen.
Ook het ik LibreOffice maar eens geïnstalleerd en dat geeft hetzelfde effect.
Het lijkt dus iets met "soffice" te maken te hebben. Zie een deel van het fout rapport hieronder.
Ik hoop dat ik niet de enige ben en dat iemand een oplossing heeft.
Alvast bedankt.
Mvg,
Ron
Process: soffice [1183]
Path: /Applications/OpenOffice.app/Contents/MacOS/soffice
Identifier: org.openoffice.script
Version: 4.1.10 (???)
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [1]
User ID: 501
Date/Time: 2023-03-31 12:06:36.5722 +0200
OS Version: macOS 13.2.1 (22D68)
Report Version: 12
Anonymous UUID: 29E909D0-B3DD-DF37-ACCD-C84A6B989C52
Time Awake Since Boot: 1800 seconds
System Integrity Protection: enabled
Notes:
dyld_process_snapshot_create_for_process failed with 5
Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread
Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x000029604dff5c70
Exception Codes: 0x0000000000000001, 0x000029604dff5c70
Termination Reason: Namespace SIGNAL, Code 11 Segmentation fault: 11
Terminating Process: exc handler [1183]
VM Region Info: 0x29604dff5c70 is not in any region. Bytes after previous region: 45487711243377 Bytes before following region: 60059514086288
REGION TYPE START - END [ VSIZE] PRT/MAX SHRMOD REGION DETAIL
VM_ALLOCATE 15f1f9000-15f209000 [ 64K] rw-/rwx SM=PRV
---> GAP OF 0x5ffea0df7000 BYTES
MALLOC_NANO 600000000000-600008000000 [128.0M] rw-/rwx SM=PRV
OpenOffice 4.1.10 AOO4110m2(Build:9807) op iMac Ventura 13.2.1 (22D68)
Re: OO crasht plots op iMac Ventura
Meestal helpt een nieuwe installatie niet aangezien de fout vaak in het gebruikers profiel zit. Het zou best kunnen dat LibreOffice een deel van het gebruikers profiel van ApacheOffice heeft overgenomen met een mogelijke fout en dat daarom ook een fout optreedt bij LibreOffice
Probeer voor beide programma's het gebruikers profiel te vernieuwen. In principe is dit het gemakkelijkst voor libreOffice.
menu --> Help --> herstarten in veilige mode
Kies daarna voor gewenste mogelijkheden. Mogelijk werkt het probleem gevende programma zelfs. Je moet misschien wel een keer kiezen voor fabrieksinstellingen. Ik ben nog van de oude gewoonte en verander gewoon het gebruikers profiel zoals beschreven in het onderstaande.
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
Opnieuw installeren
Het opnieuw installeren heeft meestal niet zoveel resultaat. Het user profiel vernieuwen is in het algemeen beter maar ik weet niet of het de oplossing is voor dit probleem.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Hartelijk dank voor de tip.
Ik ga het wel proberen, maar ik vraag me af waarom het 's ochtends nog wel werkte (net als de 7 maanden daarvoor) en 's middags ineens niet meer. Ik had in de tussentijd niks anders gedaan.
Ik ga het wel proberen, maar ik vraag me af waarom het 's ochtends nog wel werkte (net als de 7 maanden daarvoor) en 's middags ineens niet meer. Ik had in de tussentijd niks anders gedaan.
In mijn iMac Ventura 13.2.1. zie ik het pad
* /Users/<gebruikersnaam>/Library/Application Support/OpenOffice.org/4/user
helaas niet staan.
Wel dit:
Apps
Bibliotheek
Gebruikers
Systeem
Onder "Gebruikers" is geen "Library" (of Bibliotheek) te vinden.
* /Users/<gebruikersnaam>/Library/Application Support/OpenOffice.org/4/user
helaas niet staan.
Wel dit:
Apps
Bibliotheek
Gebruikers
Systeem
Onder "Gebruikers" is geen "Library" (of Bibliotheek) te vinden.
Ik begrijp dat de computer en ApacheOffice 'smorgens nog goed werkte en later niet meer.
Waarom het later niet goed werkt is voor mij moeilijk te beantwoorden en het volgende berust ook alleen op specualtie. ApacheOffice heeft een vervelende fout die maakt dat wanneer de computer snel wordt afgesloten het opslaan van de gegevens niet goed gebeurd. Meestal zien we de problemen bij het document wat er soms in het geheel niet meer is. Op het Engelse forum worden hier meer details over gegeven maar ik weet niet zo snel een link.
Het kan ook zijn dat er met de computer of het OS iets gebeurd is wat maakt dat een bepaald programma niet weer werkt. Bij een probleem is het enigste wat we kunnen doen is zoeken naar een fout of beginnen met het algemeen onderhoud van de computer en het betreffende programma. Dat is de reden om te beginnen met het vernieuwen van het gebruikersprofiel van zowel ApacheOffice als LibreOffice. Als een van de twee of beide goed werken dan kunnen we blij zijn. In het andere geval moeten we iets nieuws verzinnen en ik weet ook nog niet wat.
Lees de links.
Waarom het later niet goed werkt is voor mij moeilijk te beantwoorden en het volgende berust ook alleen op specualtie. ApacheOffice heeft een vervelende fout die maakt dat wanneer de computer snel wordt afgesloten het opslaan van de gegevens niet goed gebeurd. Meestal zien we de problemen bij het document wat er soms in het geheel niet meer is. Op het Engelse forum worden hier meer details over gegeven maar ik weet niet zo snel een link.
Het kan ook zijn dat er met de computer of het OS iets gebeurd is wat maakt dat een bepaald programma niet weer werkt. Bij een probleem is het enigste wat we kunnen doen is zoeken naar een fout of beginnen met het algemeen onderhoud van de computer en het betreffende programma. Dat is de reden om te beginnen met het vernieuwen van het gebruikersprofiel van zowel ApacheOffice als LibreOffice. Als een van de twee of beide goed werken dan kunnen we blij zijn. In het andere geval moeten we iets nieuws verzinnen en ik weet ook nog niet wat.
Lees de links.
Als je Engels kunt lezen staat speciaal voor de Mac veel vragen en antwoorden in de link
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... hp?t=89283
voor het gebruikers profiel is deze vraag belangrijk : Q02
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... hp?t=89283
voor het gebruikers profiel is deze vraag belangrijk : Q02
Dankjewel. Ik ga ook eens op het Engelse forum kijken. En nog eens proberen of ik dat user profiel ergen kan veranderen.
Ik heb nu ook gezocht op de fout:
Het volledig herstarten van de computer zou ook kunnen helpen maar misschien is dat al gedaan.
Het zou wel eens kunnen dat het crashen weinig te maken heeft met LibreOffice of ApacheOffice. Ik zou maar eens vragen op een Apple forum. Maar wat ik al eerder schreef: Ik zoek eerst naar een eenvoudige oplossing en kijk dan wel verder. Aangezien de eenvoudige oplossing al voor problemen zorgt is het vragen naar hulp in de kennissen kring ook aan te raden.
Het volledig herstarten van de computer zou ook kunnen helpen maar misschien is dat al gedaan.
De link (~/Library/Application Support/OpenOffice/4) in de Finder / Ga / Ga naar Map werkt prima!!
Maar helaas.... ik heb zowel de usernaam gewijzigd als de volgende keer de user weggegooid en beide keren OO weer opgestart en mij aangemeld, maar het resultaat was toch weer crash, crash en nog eens crash.
Maar toen ...... heb ik aangelogd als een andere gebruiker en, zie daar!, dezelfde spreadsheets openden en waren bewerkbaar zonder een spoortje van crashen (keep my fingers crossed!!)
Dus kopieën gemaakt en onder mijn eigen naam geopend en ze crashten helaas weer.
Kortom: aan de files lijkt het niet te liggen. Bij de andere gebruiker op dezelfde iMac functioneren ze wel.
Ik kan niet zeggen dat ik het snap, maar wellicht jij wel.
Maar helaas.... ik heb zowel de usernaam gewijzigd als de volgende keer de user weggegooid en beide keren OO weer opgestart en mij aangemeld, maar het resultaat was toch weer crash, crash en nog eens crash.
Maar toen ...... heb ik aangelogd als een andere gebruiker en, zie daar!, dezelfde spreadsheets openden en waren bewerkbaar zonder een spoortje van crashen (keep my fingers crossed!!)
Dus kopieën gemaakt en onder mijn eigen naam geopend en ze crashten helaas weer.

Kortom: aan de files lijkt het niet te liggen. Bij de andere gebruiker op dezelfde iMac functioneren ze wel.
Ik kan niet zeggen dat ik het snap, maar wellicht jij wel.
Uiteraard heb ik geherstart. En zelfs het allerlaatste OS geladen.
Je schrijft wel steeds dat je een een nieuwe gebruikerfiel aangemaakt heb voor ApacheOffice of LibreOffice, maar dat is zeker voor ApacheOffice pas echt waar wanneer er ook naar een nieuwe naam gevraagd is.
Als ik het goed begrijp is het nu meer een probleem van het OS en ook nog van een bepaalde gebruiker van het OS. Ik denk dat een Apple forum hier iets meer over kan zeggen.
Voor een deel lijkt Apple en Linux wel wat op elkaar. Ik heb wel eens gewoon een andere gebruiker aangemaakt met dezelfde naam en langzamerhand alles wat goed werkte en belangrijk was daar naartoe gebracht. Het is allang geleden dat ik zoiets gedaan heb. Let wel ik praat hier over gebruiker van het OS.
Als ik het goed begrijp is het nu meer een probleem van het OS en ook nog van een bepaalde gebruiker van het OS. Ik denk dat een Apple forum hier iets meer over kan zeggen.
Voor een deel lijkt Apple en Linux wel wat op elkaar. Ik heb wel eens gewoon een andere gebruiker aangemaakt met dezelfde naam en langzamerhand alles wat goed werkte en belangrijk was daar naartoe gebracht. Het is allang geleden dat ik zoiets gedaan heb. Let wel ik praat hier over gebruiker van het OS.
Ik heb meermaals steeds de oude user verwijderd en een compleet nieuwe naam ingevoerd.
Inderdaad, de volgende halte is Apple, maar ik vermoed dat ze niet veel zullen willen doen want het gaat om een niet geautoriseerde app.
Maar iig bedankt voor je hulp. De truc op het Engelse forum bracht me er snel toe een andere user op dezelfde iMac te proberen.
Jij had natuurlijk de weg gewezen maar ik kon dat path niet vinden.
Ik meld nog hoe Apple reageert.
Inderdaad, de volgende halte is Apple, maar ik vermoed dat ze niet veel zullen willen doen want het gaat om een niet geautoriseerde app.
Maar iig bedankt voor je hulp. De truc op het Engelse forum bracht me er snel toe een andere user op dezelfde iMac te proberen.
Jij had natuurlijk de weg gewezen maar ik kon dat path niet vinden.
Ik meld nog hoe Apple reageert.
Gezien deze link heb ik het idee dat er op een Apple forum iemand er wel wat over kan zeggen
https://stackoverflow.com/questions/641 ... d-vm-space
https://stackoverflow.com/questions/641 ... d-vm-space