PC crash tijdens edit odt bestand

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Kees2
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

PC crash tijdens edit odt bestand

Bericht door Kees2 »

Na het openen van een "alleen lezen" docx bestand door OpenOffice 4.1.11 werd het als eerste opgeslagen als odt bestand om te kunnen bewerken.
Tijdens het bewerken werd het plotseling niet meer mogelijk het toetsenbord of de muis te gebruiken. De PC (Windows10) was gecrashed.
PC uit- en weer ingeschakeld. De eenmalige Bios piep bleef weg. Geen doorstart.
PC uit- en weer ingeschakeld. De PC ging wel weer aan maar schakelde zichzelf weer uit, maar ook weer aan,
gevolgd door de eenmalige Bios piep en het opstarten van Windows10.
Daarna wilde ik het odt bestand weer openen maar moest eerst weer het OpenOffice Welkomscherm invullen waarna ik het bestand weer verder bewerken kon.
Tijdens het bewerken regelmatig tussentijds opgeslagen voordat een evt. volgende hanger zich voordoet.

In de map OpenOffice\4\user\ vond ik het bestand registrymodifications.xcu, dat gezien de aanmaakdatum vlak voor de bewuste crash kan zijn aangemaakt
of standaard wordt aangemaakt bij het opstarten van OpenOffice.
Dit xcu bestand lijkt een xml bestand waarin de URL "http://openoffice.org/2001/registry" wordt genoemd dat niet blijkt te bestaan en door de browser als onveilig wordt aangemerkt (waarschijnlijk door http: i.p.v. https).
Kan dit soms aanleiding geven voor instabiliteit/crash van OpenOffice?
Na het opnieuw opstarten van OpenOffice en het opnieuw bewerken van het odt bestand verliep alles normaal, maar er is dus tussentijds blijkbaar wel een nieuwe userprofile aangemaakt, zoals ik hierboven beschreef.
Ik heb al eens de nieuwste LibreOffice (LO) geinstalleerd, waarna tijdens het editen van een bestand voor het eerst zo'n crash voorkwam.
Toen had ik LibreOffice weer verwijderd en ben nu dus weer verder gegaan met OpenOffice met nu dus een herhaling van de crash zoals boven omschreven. Ik wacht dus nog even met het verder gaan met LO voordat ik weet waardoor deze crashes ontstaan.

Voor de volledigheid hieronder de inhoud van registrymodifications.xcu waarbij mijn usernaam vervangen is door xxxx
De inhoud is een lange regel, maar voor de duidelijkheid als 6 regels onder elkaar gezet.


<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<oor:items xmlns:oor="http://openoffice.org/2001/registry" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
<item oor:path="/org.openoffice.Office.Common/Internal"><prop oor:name="CurrentTempURL" oor:op="fuse"><value>file:///C:/Users/xxxx/AppData/Local/Temp/sv1bl4.tmp</value></prop></item>
<item oor:path="/org.openoffice.Setup/Office"><prop oor:name="LastCompatibilityCheckID" oor:op="fuse"><value>4111m1(Build:9808)</value></prop></item>
<item oor:path="/org.openoffice.Setup/Office"><prop oor:name="ooSetupInstCompleted" oor:op="fuse"><value>true</value></prop></item>
<item oor:path="/org.openoffice.Setup/L10N"><prop oor:name="ooLocale" oor:op="fuse"><value>nl</value></prop></item></oor:items>
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: PC crash tijdens edit odt bestand

Bericht door RPG »

Over het bestand registrymodifications.xcu kan ik weinig vertellen en is vergelijkbaar met het windows registry. Als normale computer gebruiker is het niet nodig om daar kennis over te hebben.

Ik denk dat je je af moet vragen of de bestanden waar je mee werkt wel geschikt zijn voor ApacheOffice of voor LibreOffice. Het zou best kunnen dat ze alleen willen werken met Microsoft programma's.

Een andere mogelijkheid is dat er zoveel gevraagd word van de computer dat het ook niet wil. Misschien kun je vertellen wat het van documenten zijn waar mee gewerkt wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: PC crash tijdens edit odt bestand

Bericht door RPG »

In deze Engelstalige link ,Apache OpenOffice Community Forum - Calc crashes on copy/paste - (View topic), staat ook een heel verhaal over onduidelijk crashes. Er staat niet zozeer een oplossing maar iets wat misschien zou kunnen helpen.

Wat daar ook aangeraden wordt is het kopiëren van een compleet writer bestand naar een leeg bestand. Als ik het goed begrijp schijnt het voor calc en draw voldoende te zijn om enkel de probleembladen te kopieren.

Als ik John_Ha goed begrijp is de kans aanwezig in een veelvuldig bewerkt bestand dat daar fouten in ontstaan. Ik denk dat daar wel een waarheid in kan zijn zeker als het veelvuldige bewerken ook gecombineerd wordt met andere manieren van werken die de stabiliteit van het betreffende document negatief beinvloeden. Waar denk ik dan aan:
*) regelmatig schakelen tussen MicrosoftOffice en ApacheOffice met het betreffende.
*) regelmatig schakelen tussen Microsoft indeling en ODF indeling van het bestand.
*) slecht toepassen hoe een goede behandeling van een desbetreffend bestand feitelijk behoort te geschieden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: PC crash tijdens edit odt bestand

Bericht door floris v »

Het kan zijn dat je gebruikersprofiel beschadigd is geraakt. Na de herstart heeft OpenOffice een nieuw gebruikersprofiel gemaakt, het kan zijn dat er in het bestand registrymodifications.xcu (een soort register voor de instellingen van OpenOffice) iets fout is gegaan.
Maar als je nogal veel met docx-bestanden te maken hebt, kun je echt beter overstappen naar LibreOffice: daarmee kan je docx openen en opslaan (ook al bevelen we warm aan altijd in de odt-indeling op te slaan zolang je er voor jezelf aan werkt) en het wordt actief onderhouden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie