tekst een waarde geven

Bespreek het rekenblad
BaetensRobby
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 20, 2022 11:32 pm

tekst een waarde geven

Bericht door BaetensRobby »

Voor mijn werk moet ik op verschillende plaatsen zijn, waardoor ik te maken heb met verschillende afstanden.
Voor het invullen van de km zou ik graag op een naam in plaats van een cijfer drukken, om misverstanden te vermijden.
Is het mogelijk om in een cel, een tekst te zien, maar die toch een bepaald getal vertegenwoordigd; bv ik zie Antwerpen maar als ik het gebruik het 25 is, dat ik dan kan gebruiken om berekeningen te maken
open office 4.1.13 windows 11
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst een waarde geven

Bericht door RPG »

Ik denk dat het gewenste niet in een enkele stap te bereiken is maar misschien wel in twee stappen of drie stappen. Dit ligt ook aan de tel wijze.

Maak een lijstje van plaatsnamen en afstanden. Het lijstje moet wel gesorteerd zijn of met het zoeken moet er rekening mee gehouden dat het niet gesorteerd is.
Vul in een cel de gewenste plaatsnaam in en maak hierbij gebruik van geldigheid.
menu --> Gegevens --> geldigheid.
De popup voor geldigheid heeft een helpknop waar het een en ander beschreven wordt.

In een cel ernaast of in een formule kan de plaatsnaam opgezocht worden en de bijbehorende afstand gebruikt worden voor een berekening.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BaetensRobby
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 20, 2022 11:32 pm

Re: tekst een waarde geven

Bericht door BaetensRobby »

Bedoel je met lijst, dat ik bv 5 cellen neem en daar dan de plaatsen in vermeld en daarnaast 5 cellen met de overeenkomende km.
open office 4.1.13 windows 11
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst een waarde geven

Bericht door RPG »

BaetensRobby schreef: ma nov 21, 2022 12:01 pm Bedoel je met lijst, dat ik bv 5 cellen neem en daar dan de plaatsen in vermeld en daarnaast 5 cellen met de overeenkomende km.
ja
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: tekst een waarde geven

Bericht door RPG »

Soms beantwoord ik vragen in enkele etappes, zoals ook nu.

De OP heeft nu ook tijd gehad om enige tijd te werken met Calc. Er zal opgemerkt zijn dat het al snel eenvoudiger wordt wanneer er gewerkt wordt met meer tabellen. De eerste tabel bevat de paatsnamen met bij behorende afstanden.

Vaak is het gemakkelijk om zo'n tabel een naam te geven. Door een tabel naam te geven wordt het standaard aangeven met Absolute-adressering. Vaak is dit gemakkelijk wanneer formules naar beneden getrokken worden. Iedereen die zich met formules bezighoudt in Calc moet een idee hebben over relatieve en absolute adressering. Dit wordt beschreven in de helpfile.

Een ander probleem waar starters tegen aanlopen is het meegroeien van het bereik waarmee gewerkt wordt. In de helpfile kan dit gevonden worden door "verwijzingen uitbreiden"

Namen
Namen is echt een speciaal begrip in Calc en heeft veel mogelijk om als een soort variabele te dienen. Maar let wel dat de regels echt werkblad regels zijn. Ik denk dat de beste manier voor het maken en veranderen van een Naam is door een naar de gewenste cel te gaan en dan pas naar de variabele te kijken. Kijk maar eens goed naar de waarde van een Naam deze kan een andere inhoudt hebben op een cel er naast.



Eerste tabel
De eerste tabel die we maken moet naar mijn idee de plaatsnamen en de bijbehorende afstanden bevatten. Ik zou de tabel op een apart werkblad zetten.

Tweede Tabel
In de tweede tabel verzamelen we de te declaren gegevens. Door de plaatsnaam in geven wordt het andere ingevuld, maar hier is wel een vert.zoeken formule voornodig.


Geldigheid
Het invullen van de plaatsnaam kan het gemakkelijkst gebeuren door gebruik te maken van: menu --> Gegevens --> Geldigheid
Hier maken we gebruik van Celbereik. Voor de bron kiezen we voor een deel van de eerste tabel: alleen de plaatsnamen.
Geldigheid wordt als zoveel zaken toegepast op de geselecteerde cellen, dit kan een enkele cel of meerdere cellen zijn.


Geldigheid en Namen
Namen kunnen niet gebruikt worden om bereik te selecteren voor gebruik in geldigheid. Functies die een naam gebruiken en daarbij een deel van een tabel te gebruiken als bereik is wel mogelijk.

Zoeken
Als laatste moet een van de zoekopdrachten van Calc. Ik denk in de eerste plaats aan vert.zoeken. Het verdient aanbeveling om de helpfile aan gaande het zoeken goed te lezen. Ik heb het idee dat de vele mogelijkheden van calc, ook een bron is van fouten die kunnen optreden in de resultaten. Deze fouten hoeven niet altijd tot foutmeldingen te leidingen aangezien er geen reden is voor een foutmelding

Absolute en relatieve adressering
Er is een reeks aan woorden gebruikt die waarschijnlijk onduidelijk overkomen. Maar ik gebruik zoveel mogelijk de woorden van ApacheOffice welke grotendeels gelijk is aan die welke gebruikt worden in LibreOffice. Deze woorden laten zich goed vinden in de betreffende helpfile. Bij ApacheOffice is dat onder: Index
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie