Voor het installeren van woorden boeken voor een taal kan gekozen worden
a) Installeer de gehele taalmodule. Zie rechts onder in deze pagina voor een download link
b) Installeer alleen de woordenboeken voor die taal als extensie.
Korte omschrijving voor een Italiaans woorden boek.
De link is voor Italiaans woordenboek
https://extensions.openoffice.org/en/pr ... n-patterns
'Voot een andere taal zoek een gewenste opmaak met het extensie onderdeel van ApacheOffice of LibreOffice. menu --> Extra --> Extensiebeheer
Aangeven dat ik het wil downloaden nadat het gevonden is.
Wachtten op sourceforge. Nergens op klikken download begint automatisch.
Aangeven in het extensie beheer dat ik het wil installeren. Kan door het bestand op te zoeken in de bestandsbeheerder en dan rechtsklikken en ook aangeven dat het geïnstalleerd moet worden.
Ik weet niet zeker of het programma opnieuw herstart moet worden. Voor de zekerheid herstart ik vaak de gehele computer.
Toepassen
Tekstdocument geopend. Plak eventueel de tekst zonder maak er in met Ctrl-v.
Verander de standaard opmaakprofiel in dit geval naar Italiaans. Dit staat op het tabblad lettertype van het profiel.
Verander gewenste opmaakprofielen of geselecteerde tekst naar Italiaans.
Voor grote teksten is het echt belangrijk om te leren om gaan "stijlen en opmaak(F11)" Voor een kleine tekst kan alles geselecteerd worden en het gewenste toe te passen.
Wanneer de taal het beste geselecteerd kan worden is afhankelijk van opbouw van het document. Ik heb mij zelf aangeleerd om zoveel mogelijk gebruikt te maken van "stijlen en opmaak(F11)". Paragraaf profielen zijn erfelijk. Dat houdt in dat als het hoogste profiel een eigenschap krijgt dit doorgegeven wordt aan de daar ondergelegen profielen totdat er een ander iets gedefinieerd wordt.
Het is ook belangrijk om profielen te leren. Ook belangrijk rijk is om het onderdeel "stijlen en opmaak(F11)" goed te begrijpen als er met grote documenten gewerkt wordt. De opmaak kan voor een deel ook gedaan worden via een werkbalk of het menu maar voorkom direct opmaak. Ook hierin is "stijlen en opmaak" behulpzaam. Alleen voor mensen die dagelijks veel uren met de opmaak bezig zijn is het waarschijnlijk mogelijk om alles goed te combineren. Maar het begrijpen van een deel help je ook bij het omgaan met alle apparaten die op computers lijken.
Extra toepassing van de stijlmaker is "Stijlen en opmaak(F11)
Soms kan het goed werken om een paragraaf eerst met allerlei vormen van directe opmaak zo te maken zoals gewenst is. Hiervoor kan zowel een werkbalk, menu opdrachten en nog wat gebruikt worden. De stijlmaker kent dan de mogelijkheid met het meest rechts en dan wel de goed optie kiezen om alle gemaakte directe opmaak over te nemen in het onderliggende profiel.
De profielen zijn dermate complex dat niet alles wil en door de gehele paragraaf te selecteren is het daarna mogelijk om met Ctrl-M de gehele directe opmaak te verwijderen.
Taalmodule of woordenboek installeren
Taalmodule of woordenboek installeren
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6