Tabblad automatisch bijwerken

Bespreek het rekenblad
GjM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 8:02 pm

Tabblad automatisch bijwerken

Bericht door GjM »

IK ben een onervaren gebruiker van open office en misschien is mijn vraag al wel ergens eerder gesteld.
Ik wil in calc een bestand maken met Naam, Adres, Woonplaats gegevens en een kolom met Bijzonderheden.
Die bijzonderheid kan b.v. A, B, C of D zijn.
Als ik nu op het hoofd tabblad gegevens invoer met in de kolom bijzonderheden A dan wil ik dat de ingevoerde gegevens automatisch ook in het tabblad A terecht komen.
Vul ik bij bijzonderheden B in dan moeten de gegevens automatisch in het tabblad B terecht komen.
Kortom totaal 5 tabbladen, een tabblad met gegevens van alle personen (op dit tabblad voor ik de gegevens in), een tabblad met de gegevens van de personen met bijzonderheid A, een tabblad met de gegevens van de personen met bijzonderheid B en zo voord met C en D.
De gegevens in tabblad A, B, C en D moeten automatisch gevuld worden.
Open office versie 6.3.6.2 Ubuntu 22.04.1
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabblad automatisch bijwerken

Bericht door RPG »

Begin eens met het intypen van gegevens en vertel wat je gedaan heb. Je kunt daarbij gebruik maken van wat heet een Gegevensbereik. Dat staat allemaal in het menu onder Gegevens.

Misschien kun je vraag iets meer toelichten nu is het nog te algemeen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Tabblad automatisch bijwerken

Bericht door RPG »

Ik denk dat het verstandig is om eerst allerlei gegevens te verzamelen in verschillende tabellen. Soms is het verstandig is om deze gegevens te verzamelen in een echte database maar het kan ook in tabellen waar van later ook gemakkelijk een echte database te maken is.

Na het verzamelen van de gegevens is het belangrijk ook wanneer je in een werkblad werkt om te onderzoeken wat je met deze gegevens kunt doen door te filteren en of te sorteren. Soms wil je werken met de gegevens op het zelfde blad soms wil je het resultaat op een ander blad.

Ik persoonlijk ga liever uit van databasefuncties dan van werkbladfuncties. De reden is dat databasefunctie naar mijn idee gemakkelijker te begrijpen zijn wanneer ik met meer gegevens wil werken.

Het wordt soms nog mooier wanneer op een enkel werkblad gegevens uit twee tabellen samen komen. Dan gaat het ook steeds meer op een database lijken. Een database brengt soms gegevens uit meerdere tabellen samen en toont dan het resultaat . Dat resultaat heet in een spreadsheet een werkblad en in een database een rapport maar dat komt op het zelfde neer. Dit samenkomen gebeurd feitelijk niet automatisch maar op verzoek, alleen wanneer er naar gevraagd wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Tabblad automatisch bijwerken

Bericht door eremmel »

De goede adviezen van RPG maken je een expert. Misschien dat je om te beginnen met bijgevoegd document kunt spelen. Kun je later uitzoeken hoe e.e.a. werkt en te beginnen met experimenteren. Als je een beetje Engels kunt moet je maar eens gaan zoeken op youtube, daar staan goede series over hoe te werken met Calc. Elke aflevering is kort en relatief eenvoudig.

Succes, Erik
Bijlagen
GjM-voorbeeld.ods
(35.59 KiB) 66 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
GjM
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 8:02 pm

Re: Tabblad automatisch bijwerken

Bericht door GjM »

Dank eremmel voor de reactie, ik zal hiermee aan de slag gaan, ik heb wel wat ervaring met Excel maar niet met automatisch iets in een tabblad zetten. Ik ga er zeker mee verder studeren.
Open office versie 6.3.6.2 Ubuntu 22.04.1
Plaats reactie