Dubbele verwijderen uit een kolom

Bespreek het rekenblad
Dumpie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 6:20 pm

Dubbele verwijderen uit een kolom

Bericht door Dumpie »

Hoi Allen.
Ik heb een bijlage toegevoegd waarin al mijn nachtvlinders staan die ik deze zomer heb gefotografeerd. Nu wil ik alle dubbele en driedubbele daaruit verwijderen zodat ik een "schone" lijst overhoud. Dat zouden er ongeveer 190 moeten zijn als ik die met mijn eigen onofficiële list vergelijk. Hoe kan ik dat doen?
Groeten, Dump.
Windows 11.
Bijlagen
Vlinders dubbele verwijderen.ods
(15.07 KiB) 52 keer gedownload
Open office 4.1.1
Windows 8.1
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Dubbele verwijderen uit een kolom

Bericht door RPG »

Ik weet niet of het antwoord in een keer komt? Dat betekent niet dat het geheel moeilijk is maar soms moet er langzaam naar iets toegewerkt worden.

Zo'n tabel is het best te benaderen als een kleine database. In Calc is hier voor het best een database bereikt te definieren.
menu --> Gegevens --> Bereik definieren

Een database bereik heeft in het algemeen namen voor kolom koppen maar het is niet noodzakelijk. Wat vaak ook gemakkelijk is in het verdere verloop is als de eerste gegevens goed is opgemaakt. De opmaak van deze eerste regel wordt vaak overal gewoon toegepast.

Gegevens bereiken die vaak een databasebereik worden genoemd kunnen vaak op allerlei manieren gefilterd worden.
menu --> Gegevens --> Filter --> Standaard filter

Het filter moet ook uitgebreid worden door op de knop "meer opties" te klikken. Daar moet je aangeven dat je alleen originelen wilt hebben.
Bij het filteren moet aangegeven worden dat het veld "Niet leeg" mag zijn.

Als je het goed gedaan heb zie je alleen de gewenste welke eventueel geprint kunnen worden. Je kunt het resultaat ook laten kopieren naar een ander blad.

Maak van te voren een kopie van je werkblad anders raak je misschien de gegevens kwijt. Het filteren gebeurd ook altijd op de geselecteerde gegevens. Het zal niet vanzelf gaan.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie