Zoomregelaar statusbalk

Bespreek het tekenprogramma
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Zoomregelaar statusbalk

Bericht door Kees2 »

In Draw staat rechtsonderin de statusbalk een schuifregelaar met getal in % om de zoomfactor in te stellen.
Het zoomen gaat in nogal grove stappen en het klikken op het +teken of -teken gaat met stapjes van 5%
Kan ik de schuifgevoeligheid instellen en kan ik de stapgrootte van het +/ - teken ergens instellen?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoomregelaar statusbalk

Bericht door RPG »

Er zal vast wel een mogelijkheid zijn om de stap grootte in te stellen naar een andere grote. Bij mij was de stap grootte eerst 10% en later 5% waarom het veranderde weet ik niet.

menu --> Beeld --> In en Uitzomen
of dubbel klikken op het percentage rechtsonder
geeft een popup waarin de zoomfacter zich met 1% laat aanpassen.

Alle popups hebben meestal ook een help knop voor informatie en ook deze daar wordt ook het één en ander vertelt.
Druk in de tekening op F1 voor de helpfile.
Gebruik de volgende zoekterm: sneltoetsen;in tekeningen
bij index.

Je krijgt dan een hele lijst van mogelijkheden die met sneltoetsen zijn te benaderen. Deze zelfde mogelijkheden zijn ook aanwezig wanneer je de werkbalk gaat aanpassen. Er zitten zowel bij de sneltoetsen als bij het aanpassen van de werkbalken nogal wat mogelijkheden die nergens beschreven worden. Veel van die mogelijkheden werken ook alleen wanneer iets geselecteerd is.

Context
Ik weet niet of ik het begrip context goed uitleg of zelf heb begrepen maar het heeft te maken met de mogelijkheden die er zijn wanneer je met de linker muisknop eerst iets selecteert en daarna met de rechtermuisknop kijkt wat er aan acties mogelijk zijn. Dit werkt min of meer op de zelfde manier voor sneltoetsen en werkbalken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Zoomregelaar statusbalk

Bericht door Kees2 »

Dubbelklikken op percentage rechtsonder in de statusbalk opent idd. een menu. Achter "Variabel" staat hetzelfde percentage. Toch lastig daar steeds een andere waarde in te moeten zetten.
De schuifregelaar loopt momenteel van 5% naar 3000%. Kunnen die grenzen niet anders worden ingesteld? Dat zou veel beter/sneller werken.

Ik merk bij toeval dat ik met Ctl+Muiswiel ook kan in-en uitzoomen, waarbij het mij opviel dat dan het percentage-getal in de statusbalk niet verandert.
Zou dat misschien een verklaring kunnen zijn waarom tijdens het editen van het document OpenOffice (v 4.1.11) zo vaak crasht?
Dat crashen uit zich in een bericht van OpenOffice waarbij het document hersteld moet worden (dat herstellen gaat dan weer goed)
of OpenOffice houdt er spontaan helemaal mee op (OpenOffice quit). Na herstart van OpenOffice moet ook weer het document worden hersteld.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Zoomregelaar statusbalk

Bericht door RPG »

Kees2 schreef:Ik merk bij toeval dat ik met Ctl+Muiswiel ook kan in-en uitzoomen, waarbij het mij opviel dat dan het percentage-getal in de statusbalk niet verandert.
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

Misschien moet je je werkwijze aanpassen zodat het gemakkelijker gaat. Ik heb geschreven hoe je bij de lijst van sneltoetsen kunt komen en gewezen dat het aanpassen van de werkbalk je ook kan helpen. Daarna is het belangrijk om goed te begrijpen hoe je de aanwezige mogelijkheden kunt gebruiken.

Ik gebruik zelf weining tot in het geheel niet Draw maar zag toch wel enkele mogelijkheden om snel en gemakkelijk te werken met de aangeboden mogelijkheden. Het ontdekken daarvan komt ook niet vanzelf want ik ben toch ook wel twee tot drie uur aan het zoeken geweest om het een en ander te ontdekken

Ik ben wel benieuwd waar je het gevraagde voor nodig hebt. Als je Draw voor een technische tekening wilt gebruikt dan heb ik het idee dat draw niet het goede programma is.
Kees2 schreef:De schuifregelaar loopt momenteel van 5% naar 3000%. Kunnen die grenzen niet anders worden ingesteld? Dat zou veel beter/sneller werken.
Op welke manier zou dat sneller werken. Ik zie alleen maar dat het langer duurt naar een gewenst doel te komen.

Heb je ook al de lijst van de sneltoetsen bekeken. Het is vaak verstandig om van alle programma's de lijst van sneltoetsen te bestuderen. De schaalvergroten kan bijna in alle programma's bereikt met de combinatie van de control-toets en de muis. Er zijn nog veel meer van die combinatie's. Het is niet zo dat ik die dingen uit het hoofd weet maar soms pas ik ze gewoon toe zonder dat ik het echt weet.

Modifierkeys
Ik weet niet een mooi Nederlands woord voor Modifierkeys, maar de toetsen Shift, Control, Alt, en nog andere laten een standaard handeling iets anders worden wat wel in de buurt ligt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Zoomregelaar statusbalk

Bericht door Kees2 »

Dank voor uw uitvoerige toelichting.
Ik zal zeker binnenkort het userprofiel eens nakijken.
Misschien wordt na vernieuwing ervan het aantal onverwachte crashes ook een stuk minder.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Plaats reactie